STATISTICAL ANALYSIS OF DIFFICULTY INDEX OF POLYCHOTOMOUS ITEMS IN PEDAGOGIC ASSESSMENT
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2011.8.1280Keywords:
Psychometric, Edumetric, Statistic applied to the educational investigationAbstract
The investigation made statistical edumetric analysis of difficulty index of polychotomous items in pedagogic assessment are applied to students of the educational institutions of Junín Region. It had as specific objectives, to establish equivalent factors at 0 or 1 of notes assigned to polychotomous items, to elaborate calculation algorithms of difficulty index of polychotomous items, and to determine difficulty index of polychotomous items in pedagogic assessment that are applied to students of the educational institutions of Junín Region. Verifying the hypothesis: difficulty index of polychotomous items exist in pedagogic assessment that are applied to students of the educational institutions of the Junín Region. The investigation is of technological-applied kind with a descriptive simple design. It was made in the Universidad Nacional del Centro del Peru, Education Faculty, throughout a calendar year between 201107-01 and the 2012-06 -30. It arrived to the conclusion that, according to the analyses and discussion of the results, they are pertinent, the square of equivalences and the calculation algorithm proposed, to determine difficulty index of polychotomous in pedagogic assessment that are applied to students of the educational institutions of Junín Region.
Downloads
References
Aiken, L. Test psicológicos y evaluación. México D.F., México: Editorial Prentice Hall Hispanoamericana, 1995.
Ary; Jacobs y Razavieh. Introducción a la investigación pedagógica. México D.F.,México: Editorial McGraw-Hill, 1992.
Cárdenas Ayala, A. Pertinencia de los Instrumentos de recolección de datos con los métodos estadísticos de confiabilidad. (I.I. FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito). Huancayo, Perú, 2007.
Cárdenas Ayala, A. Análisis estadístico de los instrumentos de recolección de datos a través de los estadígrafos de deformación y apuntamiento. (I.I.FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito). Huancayo, Perú, 2008.
Cárdenas Ayala, A. Poder discriminativo, nivel de exigencia y capacidad predictiva de los exámenes de selección, I.I.FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito, Huancayo, Perú, 2009.
Cárdenas Ayala, A. Relación entre la validez, el poder discriminativo y nivel de dificultad de las pruebas pedagógicas. Horizonte de la ciencia, 01, 109-119. Huancayo, Perú, 2010.
Cárdenas Ayala, A. Índice de discriminación de los ítems politómicos en las pruebas pedagógicas. Prospectiva universitaria, V- 8, 01, 119-126. Huancayo, Perú, 2011.
Davis, F. Analyse des items. Lovaina, París: Nauwelaerts, 1989.
Delgado; Escurra y Torres. La medición en psicología y educación. Lima,Perú: Editorial Hozlo S.R.L., 2006.
Fermín, M. La evaluación, los exámenes y las calificaciones. Buenos Aires, Argentina: Editorial Kapeluz, 1995.
Gonzalvo, G. Diccionario de metodología estadística. Madrid, España: Ediciones Morata S.A., 1988.
Hambleton y Novik. Toward an integration of theory and metod for criterion referenced test. New York, USA: Editoral Measurmet, 1989.
Hernández; Fernández y Baptista. Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw-Hill, 2003.
Nunnally y Bernstein. Teoría psicométrica. México: Editorial Mc Graw-Hill, 1995.
Quezada, N. Metodología de la investigación- Estadística aplicada en la investigación. Lima, Perú: Empresa Editora MACRO, 2010.
Sánchez y Reyes. Metodología y Diseños en la Investigación Científica. Lima, Perú: Editorial Visión Universitaria, 2006.
Schiefelbein, E. Teoría, técnicas, procesos y casos en el planeamiento de la educación. Buenos Aires, Argentina: Editorial Ateneo, 1999.
Santisteban, C. Principios de psicometría. Madrid, España: Editorial Síntesis, 2009.
Tavella, N. Análisis de los ítemes en la costrucción de instrumentos, 1991.
Psicométricos. México: Editorial Trillas.
Tembrick, T. Evaluación. Madrid, España: Editorial Narcea, 1981.
Thorndikee y Hagen. Medición y evaluación en psicología y educación. México: Editorial Trillas, 1991.
Visauta y Martori i Cañas. Análisis estadístico con SPSS para windows, (Volumen II). Madrid, España: Editorial McGraw-Hill, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Prospectiva Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.