DISCRIMINATION INDEX POLYTOMOUS ITEMS TEACHING IN TESTS

Authors

  • Aníbal Cárdenas Ayala Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Nadia Limaymanta Álvarez Universidad Nacional del Centro del Perú
  • María Mucha Sedano Universidad Nacional del Centro del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2011.8.1255

Keywords:

Psychometric, Edumetric, Statistic applied to the educational investigation

Abstract

This investigation, identified the levels of discrimination of polytomous items in pedagogic assessments that are applied to students of the educational institutions of Junín region. It had as specific objectives, to establish equivalent factors at 0 or 1, of scores assigned to polytomous items, to elaborate calculation algorithms and to determine the discrimination index of mentioned items in pedagogic assessment that are applied to students of the educational institutions of Junín region. Verifying the hypothesis: It exists levels of discrimination of polytomous items in pedagogic assessment that are applied to students of the educational institutions of Junín region. The investigation is of technologicalapplied kind with a descriptive simple design. It was made in the Universidad Nacional del Centro
del Peru, Education faculty, throughout a year, between 2010-07-01 and 2011-06-30. It arrived to the conclusion that, they are pertinent the equivalences square and the calculation algorithm proposed, to determine discrimination power of polytomous items in pedagogic assessments that are applied to students of the educational institutions of Junín region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ary, Jacobs, Razavieh. Introducción a la investigación pedagógica, Editorial McGraw-Hill, México. D.F.-México. 1992.

Cárdenas Ayala, Aníbal. Pertinencia de los Instrumentos de recolección de datos con los métodos estadísticos de confiabilidad, I.I. FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito. Huancayo-Perú. 2007.

I.I.FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito. Análisis estadístico de los instrumentos de recolección de datos a través de los estadígrafos de deformación y apuntamiento, Huancayo-Perú. 2008.

I.I.FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito. Poder discriminativo, nivel de exigencia y capacidad predictiva de los exámenes de Selección, Huancayo-Perú. 2009.

I.I. FE-UNCP, trabajo de investigación inédito. Relación entre la validez, el poder discriminativo y nivel de dificultad de las pruebas pedagógicas, Huancayo. 2010.

Delgado, Escurra, Torres. La medición en psicología y educación, s/e, Lima-Perú. 2006.

Downie, Heath. Métodos estadísticos aplicados, Editorial Harla, México D.F.-México. 1989.

Gonzalvo, Gonzalo. Diccionario de metodología estadística, Ediciones Morata S.A., Madrid. España. 1989.

Hernández, Fernández, Baptista. Metodología de la investigación, Editorial McGraw-Hill, México. 2003.

Kerlinger, F. Investigación del comportamiento, Editorial Interamericana, México. 1995.

Nunnally, Bernstein. Teoría psicométrica, Editorial Mc Graw-Hill, México. 1995.

Pagano, Robert. Estadística para las ciencias del comportamiento, International Thomson. Editores, México D.F.- México. 1999.

Sánchez Carlesi, Reyes Meza. Metodología y Diseños en la Investigación Científica, Editorial Educativa del INIDE, Lima -Perú. 1996.

Schiefel Bein, Ernesto. Teoría, técnicas, procesos y casos en el planeamiento de la educación. Editorial Ateneo, Buenos Aires- Argentina. 1995.

Tavella, Nicolás. Análisis de los ítems en la construcción de instrumentos psicométricos, Editorial Trillas, México. 1992.

Visauta, Bienvenido, Martori i Cañas, Joan. Análisis estadístico con SPSS para windows, Volumen II, Editorial McGraw-Hill. MadridEspaña. 2004.

Quantitative data processing: Churchman / Ackoff / Arnoff

http://www.yale university.research center.org.usa Septiembre, 2007

Downloads

Published

2022-01-15

Issue

Section

Area V - Ciencias Sociales

How to Cite

DISCRIMINATION INDEX POLYTOMOUS ITEMS TEACHING IN TESTS. (2022). University Prospective in Engineering and Technology, 8(1), 121-128. https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2011.8.1255