DISCRIMINATION INDEX POLYTOMOUS ITEMS TEACHING IN TESTS
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2011.8.1255Keywords:
Psychometric, Edumetric, Statistic applied to the educational investigationAbstract
This investigation, identified the levels of discrimination of polytomous items in pedagogic assessments that are applied to students of the educational institutions of Junín region. It had as specific objectives, to establish equivalent factors at 0 or 1, of scores assigned to polytomous items, to elaborate calculation algorithms and to determine the discrimination index of mentioned items in pedagogic assessment that are applied to students of the educational institutions of Junín region. Verifying the hypothesis: It exists levels of discrimination of polytomous items in pedagogic assessment that are applied to students of the educational institutions of Junín region. The investigation is of technologicalapplied kind with a descriptive simple design. It was made in the Universidad Nacional del Centro
del Peru, Education faculty, throughout a year, between 2010-07-01 and 2011-06-30. It arrived to the conclusion that, they are pertinent the equivalences square and the calculation algorithm proposed, to determine discrimination power of polytomous items in pedagogic assessments that are applied to students of the educational institutions of Junín region.
Downloads
References
Ary, Jacobs, Razavieh. Introducción a la investigación pedagógica, Editorial McGraw-Hill, México. D.F.-México. 1992.
Cárdenas Ayala, Aníbal. Pertinencia de los Instrumentos de recolección de datos con los métodos estadísticos de confiabilidad, I.I. FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito. Huancayo-Perú. 2007.
I.I.FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito. Análisis estadístico de los instrumentos de recolección de datos a través de los estadígrafos de deformación y apuntamiento, Huancayo-Perú. 2008.
I.I.FPH-UNCP, trabajo de investigación inédito. Poder discriminativo, nivel de exigencia y capacidad predictiva de los exámenes de Selección, Huancayo-Perú. 2009.
I.I. FE-UNCP, trabajo de investigación inédito. Relación entre la validez, el poder discriminativo y nivel de dificultad de las pruebas pedagógicas, Huancayo. 2010.
Delgado, Escurra, Torres. La medición en psicología y educación, s/e, Lima-Perú. 2006.
Downie, Heath. Métodos estadísticos aplicados, Editorial Harla, México D.F.-México. 1989.
Gonzalvo, Gonzalo. Diccionario de metodología estadística, Ediciones Morata S.A., Madrid. España. 1989.
Hernández, Fernández, Baptista. Metodología de la investigación, Editorial McGraw-Hill, México. 2003.
Kerlinger, F. Investigación del comportamiento, Editorial Interamericana, México. 1995.
Nunnally, Bernstein. Teoría psicométrica, Editorial Mc Graw-Hill, México. 1995.
Pagano, Robert. Estadística para las ciencias del comportamiento, International Thomson. Editores, México D.F.- México. 1999.
Sánchez Carlesi, Reyes Meza. Metodología y Diseños en la Investigación Científica, Editorial Educativa del INIDE, Lima -Perú. 1996.
Schiefel Bein, Ernesto. Teoría, técnicas, procesos y casos en el planeamiento de la educación. Editorial Ateneo, Buenos Aires- Argentina. 1995.
Tavella, Nicolás. Análisis de los ítems en la construcción de instrumentos psicométricos, Editorial Trillas, México. 1992.
Visauta, Bienvenido, Martori i Cañas, Joan. Análisis estadístico con SPSS para windows, Volumen II, Editorial McGraw-Hill. MadridEspaña. 2004.
Quantitative data processing: Churchman / Ackoff / Arnoff
http://www.yale university.research center.org.usa Septiembre, 2007
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Prospectiva Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.