LEVELS OF READING COMPREMENSION UNDERSTANDING AND THEIR RELATION SHIP WITH THE RESOLUTION OF MATHEMICAL PROBLEMS

Authors

  • Ingrid Maritza Aquino Palacios Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Marta Celinda Ríos Zea Universidad Nacional del Centro del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2007.4.1228

Keywords:

levels, reading comprebension, mathematical problemas, academic perfomance, resolution capacity.

Abstract

The present investigation has the propose of understanding and to value the importance the relationship reading has with learning the codes of science and mathemtics. The detected problem is that the students in general present problems of academic performance and the solution of mAthematics problems. Fas this reason the following questions were considered: How the level of reading coMprehension has in the capacity of solving mathematical problems. The general influence of the level of reading comprehension in the capacity to solve mathematical problems. Among the methods used we found the scientific method as general and the conotional descriptive and bibliographical like specific methods. Instruments like cards practice sheets for reading and evaluation sneets were made. The conclusions that we achieved is that it was possible to establish a very strong positive relationship among the levels of reading understanding and the resolution of mathematical problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Centro Pre Universitario. 2003. Razonamiento verbal. Universidad Nacional Agraria La Molina. Lima Perú.

De Guzmán, M. 2004. Tendencias innovadoras en educación matemática. Instituto Nacional de Ciencias de la Universidad de Zaragoza – España; p.33.

Díaz B. F. Y Hernández, 1998. Estrategias Docentes para un Aprendizaje significativo. McGraw Hill. México.

Chi Y Glasser. 1983. Habilidades para la solución de problemas. Edit. Stemberg. New York1983.

Joven N. 2004. Editorial José Vicente Magisterio. Nº 7 Colombia.

Falk De Losada. 2000. María. La resolución de problemas como metodología. Artículo de la Revista, de Educación Matemática QUBO. Bachillerato peruano.

Flores O. R. 1994. Hacia una Pedagogía del conocimiento. Edit. Mc Graw Hill. Colombia.

Galindo S. L. y Roca M. E. 2003. Método de resolución de problemas en el aprendizaje de ángulos en el plano en alumnas del cuarto grado de educación secundaria en el Colegio Estatal de Mujeres “Nuestra Señora de Cocharcas”- Huancayo. Tesis. UNCP

Gatti M. y Wiesse R. 2000. Técnicas de lectura y redacción. Universidad del Pacífico. Lima-Perú

Manual de Redacción. Editorial Universitaria. URP- Lima Perú.

Pérez G. H. 2001. Nuevas tendencias de la composición escrita. Edit. Aula abierta Magisterio. Colombia

Pinzás G. J. 2001. Leer pensando. Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo editorial. Lima - Perú.

Polya, G. 1969. Como plantear y resolver problemas. Edit. Trillas S.A. México, p. 215.

Sánchez L. D. y Solé, Isabel. 2004. Cómo leer mejor. IMLIL. Lima - Perú

Estrategias de Lectura. 2000. Edit. GRAÓ. España.

Uriarte M., Felipe.2005. Técnicas pata estudiar. Editorial San Marcos. Lima Perú.

Veliz T. R. y Chipana T. G., 1974. Un estudio sobre las dificultades para resolver problemas de matemática en los tres últimos años de educación secundaria común. Monografía. UNCP.

Downloads

Published

2022-01-15

Issue

Section

Area V - Ciencias Sociales

How to Cite

LEVELS OF READING COMPREMENSION UNDERSTANDING AND THEIR RELATION SHIP WITH THE RESOLUTION OF MATHEMICAL PROBLEMS. (2022). University Prospective in Engineering and Technology, 4(1). https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2007.4.1228