SELF-ESTEEM AND UNDERSTANDING OF INFORMATION IN THE SCIENCE AREA, TECHNOLOGY AND ATMOSPHERE OF THE FIRST GRADE OF SECONDARY OF THE STATE EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE DISTRICT OF HUANCAYO
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2008.5.1210Keywords:
self-esteem, understanding of information, science, technology, atmosphereAbstract
The investigation has had as objective to analyze the relationship between self-esteem and the development of the capacity of understanding of the students’ of the educational institutions of state administration of the district of Huancayo Information and the hypothesis; direct and significant relationship exists between self-esteem and the achievement of the capacity of understanding of information in the Area of Science, Technology and Atmosphere for the students of the first degree of secondary of the state educational institutions of the district of Huancayo. The used method was the descriptive one, with design descriptive correlacional; for the gathering of the information the fichaje techniques, psicometría and educational evaluation and the instruments were used: you register bibliographical, of summary and textual trascripción, test of Coopersmith and pedagogic test; the population was constituted by 3669 students and the sample by 310 elected students for simple aleatory sampling. The results indicate that a significant correlation exists (p<0,05) direct and low between self-esteem and the capacity of understanding of the student’s information; as well as according to gender and age according to the test Z of Gauss to 95 % of dependability.
Downloads
References
Branden, N. 1993. El poder de la Autoestima. Ediciones Paidos, Barcelona – España.
Chahuayo, A. y Díaz, B. 1993. Inventario de autoestima original forma escolar S. Coopersmith, Arequipa – Perú.
Córdova, M. 2003. Estadística inferencial. Edic. PUCP, Lima – Perú.
De Zubiría, S.; et al. 1995. Tratado de pedagogía conceptual: operaciones intelectuales y creatividad, Fundación Alberto Merani para el Desarrollo de la Inteligencia, Fondo de Publicaciones Bernardo Herrera Merino, Colombia.
Domínguez, J. y Valentín, A. 2007. La técnica vivencial en la comprensión de información en las alumnas del segundo grado de secundaria del Área de Ciencia, Tecnología y Ambiente de la Institución Educativa Técnica María Inmaculada, Huancayo – Perú.
Homphreys, T. 1999. Autoestima para niños y padres; la clave para la educación, la salud emocional y el éxito escolar y humano de tus hijos, Neo Person Ediciones, Madrid – España.
Massone, A. y Gonzalez, G. s/f. Lectura: comprensión vs. retención de información. Una interpretación cognitiva. Revista Iberoamericana de Educación. Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina.
Ministerio de Educación. 2006. Orientaciones para el trabajo pedagógico; Área de Ciencia, Tecnología y Ambiente. Impreso por FIMART S.A.C. Lima – Perú.
Ribeiro, L. 1997. Aumente su autoestima. Ediciones Urano, España.
Uculmuna, Ch. 2002. Autoestima. Lima – Perú.
Yataco De la Cruz, L. 2001. La autoestima escolar; la función tutorial del docente. Gráfica “Nelly” Distribuidora “J.C”. Lima – Perú.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Prospectiva Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.