DIDACTIC MODULE FOR THE LEARNING OF ELECTROMAGNETISM IN STUDENTS OF THE FIFTH GRADE OF SECONDARY OF THE SPECIALTY OF ELECTRICITY OF THE I.E. CENTRAL REGIONAL POLYTECHNIC - EL TAMBO

Authors

  • Amador Godofredo Vilcatoma Sánchez Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Diómedes Bustamante Altez Universidad Nacional del Centro del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2008.5.1208

Keywords:

module, learning, electromagentismo

Abstract

The investigation aims to determine the influence of the module on learning of electromagnetism in the fifth grade students of secondary education. It is the standard explanation, the rate applied or technological. Specific method was used as the pilot with their own procedures, was applied pre experimental design, technology  assessment, whose pedagogical tool tests were evaluated before and after the experiment. The population was made up of fifth grade students of secondary specialty electricity and the sample was 19 students, chosen deliberately, not probabilistic, was chosen because the section already in place prior to the implementation of the independent variable. After the post-experimental test showed that the educational module has a positive impact on learning of electromagnetism in the fifth grade students of secondary education, this influence was also shown at the experimental group as well as to evaluate after 20 days. Accepting the hypothesis was using the statistical model of the t student data dependent and independent for =0,05.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ary, D. 1994. Introducción a la investigación pedagógica, Segunda edición, Edit. Alhambra.

Avila, A. R. 2001. Estadística elemental. Edit. Estudios y Ediciones. Lima – Perú.

Baquero, R. 1996. Vigotsky y el aprendizaje escolar. Buenos Aires: Aique.

Córdova, Z. M. 1996. Estadística descriptiva e inferencial. Segunda edición, Editorial Moshera.

Cox, A; Labbé E; Yañez P. 2002. Enseñanza y aprendizaje de las figuras geométricas, Tesis para optar al título de profesor en educación básica, Universidad Católica de Chile.

Díaz, B. F. y Hernández. 1998. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Mc.Graw Hill. México.

Díaz, y Álvarez. 1993. El uso de módulos didácticos en la enseñanza-aprendizaje del sistema excretor en el 4to. grado de educación secundaria en el colegio Chinchaysuyo de Sapallanga.

Dubrovsky, S. 2000. Vigotsky. Su proyección en el pensamiento actual. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Etollberg, R. 1999. Física. Fundamentos y frontera. Ed. Faith Fitch Hill.

Flores, O. R. 1994. Hacia una pedagogía del conocimiento. Edit. Mc. Graw Hill. Colombia.

Gallimore, R. y Tharp R. 1999. Concepción educativa de la sociedad. Edic. Koper. España. 1999.

Gran, M.F. 2001. Elementos de física general y experimental. Tomos I y II. Ed. Minerva Books.

Hernández, S. R. 1994. Metodología de la investigación. Edit. McGraw-Hill. Colombia. 1994.

Katz, L. 2000. Otra perspectiva sobre lo que los niños deben estar aprendiendo; Artículo publicado en: http://www.ericdigests.org/2000-4/.htm visitadael 28 octubre de 2005.

Konmikova y otros. 1996. Metodología de la labor educativa. Edit. Grijalbo, México.

Newman, D., Griffin, P., Cole, M. 1991. La zona de construcción del conocimiento. Madrid: Morata.

Orozco, G. 1991. Educación para la recepción. Instituto Latinoamericano de Comunicación Educativa, México.

Pomalaza. 1994. Diseñar módulos didácticos de gráficos del movimiento mecánico para utilizar como técnica auxiliar en el aprendizaje de la física la cual fue aplicada en el centro educativo “José Carlos Mariategui” de San Pedro de Sanos.

Sánchez, C. H. y Reyes M. C. 1996. Metodología y diseños en la investigación científica. Primera edición: marzo – Perú.

Soto, M. V. 2003. Organizadores del conocimiento. Edit. Razuwillca. Huancayo-Perú.

Spiegel, M. R. 1980. Estadística. Libros Mc Graw Hill – México.

Valenzuela y Yabar, M. 1991. Aplicación de guías de práctica para la enseñanza de algunas medidas de tendencia central en alumnos del 3er grado de educación secundaria del C.E. “Mariscal Castilla” El Tambo – Huancayo.

Véliz, C. V. 1998. Estadística: aplicaciones. Copyright. Lima – Perú.

Vigotsky, L. 1988. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica, Grupo Editorial Grijalbo; México.

Vigotsky, L. 1995. Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Ediciones Fausto.

Downloads

Published

2022-01-15

Issue

Section

Area V - Ciencias Sociales

How to Cite

DIDACTIC MODULE FOR THE LEARNING OF ELECTROMAGNETISM IN STUDENTS OF THE FIFTH GRADE OF SECONDARY OF THE SPECIALTY OF ELECTRICITY OF THE I.E. CENTRAL REGIONAL POLYTECHNIC - EL TAMBO. (2022). University Prospective in Engineering and Technology, 5(1), 79-83. https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2008.5.1208