PROPOSAL FOR THE EDUCATION RELEVANCE RESEARCH IN THE JUNIN REGION
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2009.6.1198Keywords:
educational relevance, educational quality, educational demands, educational contextualization, centrality of the learnerAbstract
The present research was conducted to know how would a problematic system be designed to research the education relevance in the Junín Region? The objectives were: General: Design a problematic system to research the educational relevance an its particular connotations to areas as the Junín Region, and, to determinate on the educational reality of the Junín Region, the dimensions, problematic areas and principal problems in relation with the educative relevance susceptible to be approached through the pedagogical research. The hypothesis was: A problematic system designed to research the educational relevance in the Junín Region would be such that starting from the students characteristics it will guide to the search of the relevance, toward diverse areas of the system and educational process, relating it with the economic, social, cultural and historical context, in diverse sub regional spaces and considering the national and World demands for education. To check, it was used a descriptive, analytic critic and constructive methodology. The means and materials were characteristic of the bibliographical investigation and the cabinet work.
Downloads
References
Anquín, A. 2006. Demanda de pertinencia a la política educativa, a la formación docente y a las prácticas docentes en la región. Universidad Nacional de Salta. Argentina.
Bertalanffy, L. 1995. Teoría general de los sistemas 10°. Fondo de Cultura Económica, México D.F.
Blanco, R. 2007. Educación de calidad para todos: un asunto de derechos humanos. OREALCUNESCO, Santiago – Chile.
Bourdieu, P.1975. El oficio del sociólogo. Siglo XXI, Buenos Aires.
Dirección Regional de Educación de Junín. 2008. Proyecto Educativo Regional de Junín al 2021. M.E. DREJ., Huancayo – Perú.
Lakatos, I. 2006. Escritos filosóficos. La metodología de los programas de investigación científica. En: Mazzi Huacaychuco, compilador. Epistemología. Lima: San Marcos; 2006. p.624 – 687. En revista iberoamericana de educación. www.rieoei.org/deloslectores/972Mendez.pdf
Ortiz, F. 2008. Diccionario de metodología de la investigación científica. 2ª ed. Editorial Limusa, México D.F.
Palomino, J. 1999. Principales problemas educacionales de la provincia de Huancayo. Ponencia presentada al II Congreso Nacional de Investigación Educativa del Perú, Nov. 1999 Huancayo - Perú.
Palomino, J. 2004. Los problemas más relevantes del sistema educativo en la Región Junín. Instituto de Investigación de la FPH – UNCP, Huancayo.
Palomino, J. 2008. La pertinencia educativa como factor de la calidad educativa. Instituto de Investigación de la FPH – UNCP, Huancayo.
Rojo, N. 1999. Pertinencia social de los programas académicos de perfil gerencial en el sector salud. En revista cubana de educación médica superior, V. 13 N 1. La Habana.
Sañudo, L. 2006. Pertinencia y calidad de la investigación educativa. Recomendaciones para la gestión. En Educar Rev. Del gobierno del Estado de Jalisco. http://educacion.jalisco.gob.mx
Silveira, S. 2006. Poniéndonos lentes de género para mejorar la calidad, la pertinencia y la equidad de las políticas de educación profesional y técnica. En Boletín Téc. SENAC. Río de Janeiro V. 32 N.2.
Silvio, J. 2006. Hacia una educación virtual de calidad, pero con equidad y pertinencia. En revista de universidad y sociedad del conocimiento Vol. 3 Nº 1 2006. Catalunya – España. www.uoc.edu/rusc
Tamayo, M. 1990. Diccionario de la investigación científica. 2ª ed. 1ª reimpresión, Editorial Limusa, México D.F.
Ticona, I. 2005. Construyendo participativamente una educación alternativa de jóvenes y adultos con identidad y pertinencia. CERFAL-CEE, La Paz – Bolivia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Prospectiva Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.