INFLUENCE OF FAMILY VIOLENCE IN THE LIVES OF CHILDREN STREET WORKERS
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2009.6.1174Keywords:
child abuse, survival trategies, family dynamics, behavioral problemsAbstract
All we know a little view. We crossed in the corner of our city, we see them working, selling or just wandering around, hovering in the parks. They know much more in foster care. They seek places where they can have a roof over their heads. Almost all children working in the street have experienced situations of family violence of all kinds: physical, psychological and even sexual, they belong to lower strata of our society, living in a situation of extreme economic deprivation, with little chance of access to goods and resources in the community. The present study is prospective in nature explanatory type, since it allows us to establish the impact of family violence in the lives of children. The research responds to a survey design that was applied to a sample of children and a questionnaire was applied to the heads of the institutions that take in street children and teachers from schools where they study. We interviewed some children (by gender, age and type of activity performed) according to probability sampling. Focus groups were conducted with parents and with children in order to obtain information and life stories.Among the conclusions we have that the effects of physical punishment on children is devastating to their psychic development, especially when abuse occurs at home, which often becomes the most dangerous area for a child because there the degree of invisibility of violence is much higher than in other areas of society. Parents do not know that the Palmaz, verbal offenses or a routine punishment against their children can be catastrophic as low self-esteem, aggression, apathy, etc. there are not human rights treaty to support any type of violence against children.
Downloads
References
Altamirano, Teófilo. 1988. Cultura andina y pobreza urbana. Aymaras en Lima Metropolitana. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Aguilar, Molina. 2001. Los niños trabajadores en el espacio público y la crisis del vínculo familiar en el Perú”, en NATS – Revista Internacional desde los niños y adolescentes trabajadores. Lima: No. 7 – 8.
Carranza, Elías y Maxera, Rita. 1995. El control social sobre niños, niñas y adolescentes en América Latina. En: “La niñez y la adolescencia en conflicto con la ley penal: el nuevo derecho penal juvenil. Un derecho para la libertad y la responsabilidad”. Editorial Hombres de Maíz, colección Desarrollo Humano, San Salvador, El Salvador.
Driant, Jean-Claude. 1991. Las barriadas de Lima. Historia e interpretación. Lima: IFEA y DESCO.
Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). 1994: Los niños trabajadores en Centroamérica. Cuaderno de Ciencias Sociales, No 66, San José, Costa Rica.
Fuenzalida, Valerio. 1997. Socialización infantil y televisión. En: Niñez y democracia. Crisóstomo Pizarro y Eduardo Palma Eds. Bogotá: Unicef.
García Canclini, Néstor. 1995. Consumidores y ciudadanos: Conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo.
IPEC-OIT. 1993. El trabajo infantil en América Central. Documento del Seminario Centroamericano sobre el Trabajo Infantil, Tegucigalpa, Honduras.
Martín-Barbero Jesús. 2000. América Latina nunca ha estado en la ciudad letrada. En Comunicación. Estudios Venezolanos de Comunicación. Primer Trimestre 2000. No 109.
Matos Mar, José. 1988. Desborde popular y crisis del Estado. El nuevo rostro del Perú en la década de 1980. Lima: Concytec.
Ponce, Jiménez y Martha, Patricia. 1998. México en la calle, en Alteridades.
Quiroz, María Teresa. 1993. Todas las voces. Comunicación y educación en el Perú. Universidad de Lima.
Schibotto, Giangi. 1990. Niños trabajadores, construyendo una identidad. Lima: Ed. IPEC. (1997) “Trabajo infantil y culturas del trabajo infantil: Ecosistema, Tabú y valoración crítica”.
IFEJANT. (Instituto de formación para educadores de jóvenes, adolescentes y niños trabajadores de América Latina y el Caribe) Niños Trabajadores Protagonismo y Actoría Social. Lima: Ed. Rapi.
Shaw, Kurt. 2002. La globalización de la exclusión. Ensayos de discursos dados en la Universidad Federal de Pernambuco y en la Universidad de Brasilia.
Trinidad, Rocío. 2002. ¿Qué aprenden los niños del campo con la televisión? Lima: Instituto de Estudios Peruanos (IEP).
Páginas web sobre movimientos y asociaciones de niñas y niños trabajadores de la calle
< www.manthoc.50megs.com>
(Perú)
(África)
(India)
(Chile)
(Alemania)
(Italia)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Prospectiva Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.