Cinema and society: the representation of masculinity and gender violence in the films “Soraya’s truth” and “Never Again”
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2019.16.1092Keywords:
Representation of masculinity, Gender violence, Cinematography, Social systemAbstract
The representation of masculinity and gender violence was analyzed, in the films “The truth of Soraya” (2008) and “Never again” (2002) of the North American cultural industry, the research is of a basic type and exploratory level, the methods are interpretive understanding and the phenomenological method, the data analysis techniques are the discourse análisis techniques and the content analysis technique, the analysis units are the two mentioned films of the dramatic cinematographic genre. The research results show that masculinity and gender violence in heterosexual couple relationships in the films Soraya’s Truth and Never Again, are represented as a pattern of life and performative by reproducing patterns of hegemonic masculinity.
Downloads
References
Alberdi, Inés y Matas, Natalia (2002). La violencia doméstica. Informe sobre los malos tratos en España. Fundación La Caixa. Colección Estudios Sociales Nº 10.
Almonacid, Flavia (1996). Investigación social sobre violencia conyugal. Valparaiso: Centro de Estudios Sociales.
Amnistía Internacional. (20 de junio de 2007). AI pide que no se lleven a cabo las ejecuciones por lapidación previstas para mañana. Obtenido de Amnistía Internacional Web site: https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/noticias/noticia/articulo/ai-pide-que-no-se-lleven-a-cabo-las-ejecuciones-por-lapidacion-previstas-para-manana/
Biagini, G. (2016). Violencia/s, peculiaridad y generalidades: el caso de la violencia de género. Art. en Rev. de Ciencias sociales de la UBA, N° 92, Argentina.
Burgos, V. (2017). La representación de la violencia de género en el cine español (1997-2011): procesos de victimizar marcos de reconocimiento y estrategias narrativas.
Corbin, J. A. (25 de febrero de 2019). Los 20 tipos de películas y sus características: Una clasificación de las diferentes formas que adopta el cine y a los géneros del séptimo arte. Obtenido de Psicología y mente Wbsite: https://psicologiaymente.com/cultura/tipos-peliculas#:~:text=Dramáticas,pueden%20acabar%20mal%20o%20no.
Estrella, S. (2016). Representación de la masculinidad en cine ecuatoriano de ficción (1981 – 2015). Universidad Andina Simón Bolivar, Quito. http://hdl.handle.net/10644/5970
Estrada, L. (2016). Masculinidades y violencia en el nuevo cine mexicano. En: www.redalyc.org/pdf/4515/4515468370005.pdf
Folguera, L. (2013). El varón maltratado. Tesis doctoral. En: diposit.ub.edu/dspace/btsstream/ 2245/LFC-tesis.pdf
Garda, F. (2006). Estudios sobre la violencia masculina
Hardy, E. y Jiménez, A.(1999). Masculinidad y género. Universidad Estadual de Campinas, Sao Paulo, Brasil.
Mernissi, F. (2000). El concepto musulmán de la sexualidad femenina activa. Serie 1 para el debate. Lima Ricoeur, P. (1995). Teoría de la interpretación Discurso y excedente de sentido. Siglo XXI editores y Universidad Iberoamericana.
Romero, M. (2014). Transformación de la obras en arte. 2°Ed. Interiográfica
Smith, Stacy, Choueiti, Marc y Pieper, K. (2014). Género en los medios. Instituto Geena Davis ONU Mujeres
Walker, L. (1980). Síndrome de la mujer maltratada. EE.UU.: Universidad de Nova.
Yuval-Davis, N. (2004). Género y nación. CM Yuval-Davis, CMP Flora Tristán, Lima
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Bullón López, Adelia Elena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.