Burnout syndrome and depression in workers of the National University of the Center of Peru - 2018
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2019.16.1088Keywords:
Burnout syndrome, Depression in workers, University professor, Public employeeAbstract
This research begins with the question: What relationship do we find between Burnout and depression in workers of the National University of the center of Peru, during the school year 2018? The reason of this work was to establish the correlation between Burnout and depression in workers of the National University of the center of Peru, during the school year 2018. The research was of a basic nature. We used descriptive method allowing to verify the correlation between Burnout and depression. The correlational descriptive research design was used; the sampling was nonprobability and intentional and for this it has been coordinated with 150 workers of the National University of the center of Peru. The instruments that have been used for research are: the inventory of Maslach and the Hamilton scale. In the study of the results obtained has been used the descriptive and inferential statistics. In the end, the relationship between job burnout and depression was demonstrated
Downloads
References
Botero, C. (2012). Riesgo psicosocial intralaboral y Burnout en trabajadores universitarios de algunos países latinoamericanos. Cuadernos de administración. Universidad del Valle, 3.
Buunk, B. P. y Schaufeli, W. B. (1993). Burnout: una perspectiva de la teoría de comparación social. En W. B. Schaufeli, C. Maslach, y T. Marek (Eds.), Serie en psicología aplicada: cuestiones y preguntas sociales. Burnout profesional: desarrollos recientes en teoría e investigación. Filadelfia, Pensilvania, EE. UU: Taylor y Francis.
El-Sahili Gonzáles, L. F. (2015). Burnout. Consecuencias y soluciones. Mexico: El Mnaual Moderno.
Felipe, L. (2010). Psicologia para el docente: Consideraciones sobre los riesgos y desafíos de la práctica magisterial. Guanajuato: Universidad de Guanajuato.
Gil-Monte, P. (2002). Validez factorial de la adaptacion al español del Maslach Burnout Inventory. General Survey. Scielo Salud pública.
Gil-Monte, P. (13 de julio de 2018). Scielo Salud Pública. Obtenido de https://www.scielosp.org/ scielo.php?pid=S1135-57272009000200003& script=sci_arttext&tlng=pt
Harrison, W. D. (1983). A social competence model of Burnout. En: Farber, B. A. (Ed.), Stress and burnout in the. New York: Pergamon Press.
San Molina, L. y Arranz Martí, B. (2010). El médico en casa. Comprender la depresión. Barcelona: Amat.
Vallejo Ruiloba, J. (2006). Introdución a la psicopatología y la psiquiatría. Barcelona: Masson.
Winnubst, J. A. (1993). Organizational structure, social. London: Taylor
Zabalza, M. A. (2009). Ser un profesor universitario hoy. La cuestión universitaria, 70, 71.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Huachos Pacheco, Anibal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.