Project strategies in the teaching of the architectural project in the Faculty of Architecture - UNCP 2018

Authors

  • Carlos Alberto Santa María Chimbor Architecture / Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Marcelino Anselmo Valverde Chávez Architecture / Universidad Nacional del Centro del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2019.16.1027

Keywords:

Project strategies, Architectural project, Teaching-learning, Teacher training

Abstract

The purpose of the research is to know the Project strategies used by teachers in their teaching-learning processes of the architectural project in the design workshops of the Faculty of Architecture of the UNCP 2018. This study will allow the FARQ / UNCP to count on the necessary information to improve the teaching-learning processes of the architectural project, provide feedback to the curriculum, as well as strengthen the training of professionals capable of assimilating the transformations of the environment and respond in a proactive and innovative manner. A quantitative - qualitative, descriptive, and censal study was carried out, in other words, we worked with all the teachers that teach the architectural design workshops, that is, 30 teachers. An expert-validated teacher survey was used. The frecuencies that were processed through tables and graphs with the SPSS version 22. The results showed that only 41.67 % of the teachers say that they implement general project strategies in the teaching of the architectural project, while a majority (58.33 %) allows the student to propose their own strategy and about it the teacher helps him to implement it. In any case, no teacher is exempt from the use of a strategy in his process. Finally, it is recommended that the Faculty of Architecture of the UNCP, implement teacher training cycles in terms of the use of project strategies, because we have a quantitative and qualitative deficit

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, M. (2000). Camino al diseño - Proceso del diseño arquitectónico. Manizales, Colombia.

Alexander, C. (1976). Ensayo sobre la sintesis de la forma. Buenos Aires.: Infinito.

Aliata, F. (2013). Estrategias proyectuales. Buenos Aires: Nobuko.

Bermúdez, J. (2013). Sobre el partido arquitectónico. Utah, EE.UU.

Boix, F. & Montepare, A. (2012). El Proyecto arquitectónico - enseñanza y práctica de las estrategias proyectuales. Buenos Aires: Universidad Abierta Interamericana.

Camacho, M. (1999). Diccionario de arquitectura y Urbanismo. México: Trillas.

Carrasco, S. (2009). Metodología de la investigación científica. Lima: San marcos.

Chiarela, M. (2001). Pliegues, despliegues y repliegues. Didáctica proyectual e instrumentos de Ideación. Arquitectura revista Vol. 7, n. 1, 63-67.

Corral, G. (2007). El proyecto de arquitectura como una forma de producción del conocimiento; Hacia la investigación proyectural. Revista de Arquitectura. Santa María, C. / Valverde, M.

Eisenman, P. (2015). Diez edificios canonicos 1950-2000.Barcelona: Gustavo gilli.

Eligio Triana, César Andrés & Verdugo Reyes, Hernando. (2009). El proyecto clásico en arquitectura. Aproximación a una estrategia. Revista de Arquitectura, 74-82.

García, J. (2012). Estrategias operativas en arquitectura – Técnicas de proyecto de Price a Koolhaas. Buenos Aires: Nobuko.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (1991). Metodología de la investigación. D.F. México: Mc Graw Hill Interamericana Editores.

Ludeña, W. (1977). Ideas y arquitectura en el Perú del siglo XX. Lima: SEMSA.

Moneo, R. (2004). Inquietud teórica y estrategia proyectual. Barcelona: Actar.

Muñoz, A. (2008). El Proyecto de arquitectura. Barcelona: Reverté.

Piña Lupianez, R. (2004). El proyecto de arquitectura. El rigor científico como instrumento poético. Madrid: Tesis Doctoral.

Saslz, M. (2015). Estrategias proyectuales. Junya Ishigami. Madrid, Madrid.

Terán, J. A. (2005). Reflexiones sobre la enseñanza de la arqutiectura. Seminario de Teoría e Historia. (D. d. UNAM., Ed.) D.F. México., México.

Downloads

Published

2022-02-22

Issue

Section

Area III - Architecture and Engineering

How to Cite

Project strategies in the teaching of the architectural project in the Faculty of Architecture - UNCP 2018. (2022). University Prospective in Engineering and Technology, 16(1), 69-75. https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2019.16.1027