Authentic Evaluation to Improve Understanding of Oral Texts in Early Childhood

Authors

  • Pati Mariela Amancio Escalante Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
  • Aquila Priscila Montañez Huancaya Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
  • Roxana Marlene Villa López Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle
  • Rosa Guillermina Dolorier Zapata Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.905

Keywords:

authentic evaluation, oral comprehension, comprehension of oral texts, early childhood, formative evaluation

Abstract

The objective of this research was to determine the influence of the application of authentic assessment to improve the comprehension of oral texts in the students of the II cycle of the Experimental College of the province of Lima, Peru. The design used is quasi-experimental, there was a sample of 50 students between boys and girls aged 5 and 6, distributed into 25 boys and girls for the control group and 25 for the experimental group, the data were collected by of an Adhoc questionnaire of 16 items based on the dimensions, inference, reflection, recovery and organization and active listening, likewise the instrument was submitted to expert judgment fulfilling the essential requirements, which are (0.82) of high validity , reliability and objectivity. Cronbach's Alpha coefficient has an average index reached per item of 0.907. It was concluded affirming that the application of authentic assessment significantly influences the comprehension of oral texts of the students of the second cycle of the sample in question, favoring the development of the comprehension of oral texts in boys and girls of early childhood, having as a product the quality performances of oral comprehension.

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Author Biographies

  • Pati Mariela Amancio Escalante, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

    Pati Mariela Amancio Escalante, es una docente e investigadora de educación. Con estudios concluidos de doctorado en ciencias de la educación, por la Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”, ciudad de Lima. Grado de Maestra en Investigación y Docencia Superior. Por la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Huánuco, Perú.

  • Aquila Priscila Montañez Huancaya, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

    Aquila Priscila Montañez Huancaya de Salinas, licenciada en Educación Inicial por la Universidad Nacional de Educación, Magister en docencia universitaria por la Universidad San Martin de Porres, Doctora en Ciencias de Educación por Universidad de Educación.

  • Roxana Marlene Villa López, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

    Roxana Marlene Villa López, es docente de la Facultad de Educación Inicial e investigadora en educación inicial, literatura infantil, lectura y mediación para la primera infancia en la Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”- Perú. Maestra en Educación por la Universidad Nacional Hermilio Valdizan. Perú.

  • Rosa Guillermina Dolorier Zapata, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

    Rosa Guillermina Dolorier Zapata, es docente de la Facultad de Educación Inicia de la Universidad Nacional de Educación, Magister en Tecnología Educativa, Doctora en Ciencias de la Educación, expositora en diversos temas relacionados a la Educación Inicial.

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Published

2021-07-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Authentic Evaluation to Improve Understanding of Oral Texts in Early Childhood. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(21), 189-200. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.905