La estrategia de enseñanza y aprendizaje en la formación de profesionales de la Construcción Civil.

Authors

  • Esmérido Evaristo Ávila Rodríguez Universidad Técnica de Babahoyo
  • Andrea del Rosario Vivanco Euvin Instituto Superior Técnico Eugenio Espejo
  • Alexandra Lily Rosado Hurtado Instituto Superior Técnico Eugenio Espejo

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.425

Abstract

The accelerated development of science and technology allows people to have access to up-to-date information on the production processes and services performed by graduates of the Civil Engineering career. Through the present investigation, it was found that the development of skills in the use and management of quality standards is not taken into account in the curricula of the career. The teachers who teach the technical subjects in this specialty can apply exercises tending to the development in the learners of these skills. This research proposed a system of actions that allow teachers to develop the skills in their students so that students use them metacognitively. These exercises are structured from teaching and learning strategies, starting from the development of skills in the use of quality standards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C. (1997). Hacia un currículum integral y contextualizado. La Habana: Academia.

Álvarez, I. (1999). El proceso y sus movimientos. Modelo de la dinámicadel proceso docente educativo

en la educación superior. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Arredondo, J. (15 de octubre de 2017). www.monografias.com/trabajos91/las-normas-iso/lasnormas-iso.shtml#ixzz4wx4I13Z1.

Díaz Barriga, F. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: Editorial McGraw-Hill.

Espol. (14 de octubre de 2017). www.espol.edu.ec/es/facultades/FICT/carrera/ingenieria-civil.

Obtenido de http://www.espol.edu.ec/es/facultades/FICT/carrera/ingenieria-civil

Fuentes, H. (1999). Dinámica del proceso docente educativo en la educación superior.

Monografía CEES "Manuel Franciasco Gran". Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Martínez , C. (14 de octubre de 2017). http://www.monografias.com/trabajos98/sobre-estrategias-deensenanza-aprendizaje/sobre-estrategias-de-ensenanza-aprendizaje.shtml#ixzz4wrEzOc9w.

Michel, G. (2008). Aprende a aprender. México: Editorial Trillas.

Rodríguez, A., & Azaharez , O. T. (2017). Reingeniería como metodología de enseñanza

para la formación de habilidades del ingeniero mecánico. Magazine de las Ciencias, 51-60.

Universidad San Francisco de Quito. (14 de octubre de 2017). http://www.usfq.edu.ec/programas_ academicos/colegios/politecnico/carreras/Paginas/ingenieria_civil.aspx.

Published

2020-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

La estrategia de enseñanza y aprendizaje en la formación de profesionales de la Construcción Civil. (2020). Horizonte De La Ciencia, 10(18). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.425