EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904Keywords:
Paradigm, Types and evaluation processesAbstract
The objective of this research work is to identify the relationship between the evaluation paradigms, the evaluation of the teaching-learning process and the relationship between the types of evaluation, in students of the Professional Career of Mathematical Sciences and Informatics of the Faculty of Education of the National University of Central Peru. For this purpose, we worked on a population of 250 students distributed over five academic semesters, from which a sample of 95 students was obtained, to whom validated questionnaires and rubrics were applied. The research design was correlational. The results are significant between the paradigms and types of evaluation that are developed at the university level taking into account academic performance and its relationship with the National Basic Education Curriculum and the evaluation system of the National University of Central Peru.
Downloads
References
Baptista, M., Fernández, C. y Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación (5 ed). México.
Becerra, R., & Moya, A. (2008). Una perspectiva crítica de la evaluación en Matemática en la Educación Superior. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, 1(9), 35-69.
Castillo Aredondo , S., & Cabrerizo Diago, J. (2010). Evaluación Educativa Aprendizajes y Competencias. Madrid: PEARSON PRENTICE HALL.
Castillo S. y Cabrizo J. (2009) evaluación educativa de aprendizajes y competencias. madrid: pearson.
Córdova Gómez, F. J. (2006). La evaluación de los estudiantes: una discusión abierta. Revista Iberoamericana de Educación, 4.
De Zubiría, J. y Gonzales, M. (2000). Tratado de pedagogía conceptual: Estrategias metodológicas y criterios de evaluación, Colombia: Editorial Fundación Alberto Merani.
Flores, R. (1999). Evaluación pedagógica y cognición. Colombia: Editorial McGraw Hill.
Hernández, S.; Fernández, C.; y Baptista L. (2014) Metodología de la investigación. 6° ed. McGRAW-HILL Interamericana.
Huamán, H. (2000). Evaluación educativa. Facultad de Pedagogía y Humanidades. UNCP
Ministerio de educación del Perú. (2020). Disposiciones para la evaluación formativa de los aprendizajes de estudiantes de formación inicial docente de las escuelas de educación superior pedagógica. Obtenido de https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/6941/Documento%20Normativo%20Disposiciones%20para%20la%20evaluaci%c3%b3n%20formativa%20de%20los%20aprendizajes%20de%20estudiantes%20de%20Formaci%c3%b3n%20Inicial%20Docente%20de%20las%20Escuel
Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad [SINEACE]. (2018). Explicación de los estándares del modelo de acreditación de programas de estudios de educación superior universitaria. Tarea Asociación Gráfica Educativa. Obtenido de Plataforma digital única del Estado Peruano.
Tobón, S. (2004). Formación basada en competencias. Bogotá, ECOE
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.