EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION

Authors

  • Alex Espinoza Espinoza Facultad de Educación, Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Karen Andrea Santiago Ninahuanca Facultad de Educación, Universidad Nacional del Centro del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904

Keywords:

Paradigm, Types and evaluation processes

Abstract

The objective of this research work is to identify the relationship between the evaluation paradigms, the evaluation of the teaching-learning process and the relationship between the types of evaluation, in students of the Professional Career of Mathematical Sciences and Informatics of the Faculty of Education of the National University of Central Peru. For this purpose, we worked on a population of 250 students distributed over five academic semesters, from which a sample of 95 students was obtained, to whom validated questionnaires and rubrics were applied. The research design was correlational. The results are significant between the paradigms and types of evaluation that are developed at the university level taking into account academic performance and its relationship with the National Basic Education Curriculum and the evaluation system of the National University of Central Peru.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baptista, M., Fernández, C. y Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación (5 ed). México.

Becerra, R., & Moya, A. (2008). Una perspectiva crítica de la evaluación en Matemática en la Educación Superior. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, 1(9), 35-69.

Castillo Aredondo , S., & Cabrerizo Diago, J. (2010). Evaluación Educativa Aprendizajes y Competencias. Madrid: PEARSON PRENTICE HALL.

Castillo S. y Cabrizo J. (2009) evaluación educativa de aprendizajes y competencias. madrid: pearson.

Córdova Gómez, F. J. (2006). La evaluación de los estudiantes: una discusión abierta. Revista Iberoamericana de Educación, 4.

De Zubiría, J. y Gonzales, M. (2000). Tratado de pedagogía conceptual: Estrategias metodológicas y criterios de evaluación, Colombia: Editorial Fundación Alberto Merani.

Flores, R. (1999). Evaluación pedagógica y cognición. Colombia: Editorial McGraw Hill.

Hernández, S.; Fernández, C.; y Baptista L. (2014) Metodología de la investigación. 6° ed. McGRAW-HILL Interamericana.

Huamán, H. (2000). Evaluación educativa. Facultad de Pedagogía y Humanidades. UNCP

Ministerio de educación del Perú. (2020). Disposiciones para la evaluación formativa de los aprendizajes de estudiantes de formación inicial docente de las escuelas de educación superior pedagógica. Obtenido de https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/6941/Documento%20Normativo%20Disposiciones%20para%20la%20evaluaci%c3%b3n%20formativa%20de%20los%20aprendizajes%20de%20estudiantes%20de%20Formaci%c3%b3n%20Inicial%20Docente%20de%20las%20Escuel

Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad [SINEACE]. (2018). Explicación de los estándares del modelo de acreditación de programas de estudios de educación superior universitaria. Tarea Asociación Gráfica Educativa. Obtenido de Plataforma digital única del Estado Peruano.

Tobón, S. (2004). Formación basada en competencias. Bogotá, ECOE

Downloads

Published

2023-12-31

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION. (2023). Horizonte De La Ciencia, 14(26), 103-112. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904