PROPOSAL OF ACTIONS FOR THE PROMOTION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT FROM THE PREPARATION OF SPORTS TEACHERS IN ORDER TO APPLY THE “LIFE TASK” TO SCHOOL SPORTS INITIATION

Authors

  • Jennifel Ochoa Hernández Universidad de Sancti Spíritus “José Martí”
  • Israel Acosta Gómez Universidad de Sancti Spíritus “José Martí”
  • Pedro Omar Toledo Díaz Universidad de Sancti Spíritus “José Martí”

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1900

Keywords:

Enviromenment awareness, strategy, sustainable development, actions

Abstract

The research presented is aimed at the methodological preparation of the teachers of the Sports Combine No. 2. “Mártires de Jatibonico”, located in the municipality of Sancti Spíritus, in the Jatibonico municipality, to integrate the three dimensions of sustainable development into the classes of School Sports Initiation to promote developmental learning in students, and a process of awareness of the environment, towards more sustainable forms of construction of a subject socially committed to the environment. Therefore, the objective of this work is to propose awareness-raising actions that enhance teaching and learning to generate a sustainable-environmental approach in the school sports initiation classes, and thereby demonstrate the nature of the science and technology process, to prepare boys and girls to integrate, analyze and understand, through sensitive observation, the habitat that surrounds them. These actions incorporate the dimensions of sustainable development into the contemporary classroom to achieve problematizing and meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barragán, Verónica y Díaz, M. (diciembre, 2019). “Educación ambiental en el aula: Un reto alcanzable” En: Revista Para el Aula, 32, pp. 11-12. Recuperado de: https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/pea_032_0004.pdf

Beltrán, Y. y Moscoso, S. (diciembre, 2019). “Un gran reto ecológico”. En: Revista Para el Aula, 32, pp. 29-30. Recuperado de: https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/pea_032_0012.pdf

Caiza, D. (2019). “Implementación de una educación hacia el desarrollo sostenible”. En: Revista Para el Aula, 32, pp. 16-18. Recuperado de: https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/pea_032_0006.pdf

Castellano Simons, D. y otros. (2001). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos Simons, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castro Ruz, Fidel (2002). El diálogo de civilizaciones. La Habana: Editora Política.

Jiménez-Denis, O., Villalón-Legrá, G. y Évora-Larios, O. E. (2017). “La educación para la percepción de riesgos de desastres como prioridad del trabajo educativo en la escuela cubana”. En: Revista Electrónica Educare, 21(3), pp. 1-12. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6114880

Narváez, C. R. (diciembre, 2019). “Medio ambiente, responsabilidad social y educación: realidad actual”. En: Revista Para el Aula, 32, pp. 34-35. Recuperado de: https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/pea_032_0015.pdf

Otero, A. (2001). Medio ambiente y educación: capacitación ambiental para docentes. Argentina: Novedades Educativas. Recuperado de: https://books.google.com.cu/books?id=m8i2vWqIWvwC&printsec=frontcover&dq=Medio+ambiente+y+educaci%C3%B3n:+capacitaci%C3%B3n+ambiental+para+docentes&hl=es419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Medio%20ambiente%20y%20educaci%C3%B3n%3A%20capacitaci%C3%B3n%20ambiental%20para%20docentes&f=false

Pinto, M. (junio, 2012). “La educación ambiental es nuestra responsabilidad”. En: Revista Para el Aula, pp. 20-21. Recuperado de: https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-06/0011_para_el_aula_02.pdf

Silvestre Oramas, M. y Zilberstein Toruncha, J. (2000). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Soto, P. (diciembre, 2019). “Flores poéticas y ambientalistas”. En: Revista Para el Aula, 32, pp. 25-26. Recuperado de: https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/pea_032_0010.pdf

Valera, S., Pol, E. y Vidal, T. (2004). Psicología ambiental. Elementos básicos. Barcelona: Universidad de Barcelona. Departamento de Psicología Social. Recuperado de http://www.ub.edu/psicologia_ambiental/uni1/index.htm

Valero, M. N. (abril-junio, 2007). “Sistematización de la educación ambiental: teoría y práctica como fusión metodológica”. En: Educere, revista venezolana de educación, 37(11), pp. 315-325. Recuperado de: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/11555/21921922670

Vigotsky, L. S. (1981). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Edición Científico Técnica.

Viteri, Ma. del P. (diciembre, 2019). “Responsabilidad social: formación para la vida que nace desde las aulas”. En: Revista Para el Aula, 32, pp. 39-41. Recuperado de: https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/pea_032_0017.pdf

Downloads

Published

2023-12-31

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

PROPOSAL OF ACTIONS FOR THE PROMOTION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT FROM THE PREPARATION OF SPORTS TEACHERS IN ORDER TO APPLY THE “LIFE TASK” TO SCHOOL SPORTS INITIATION. (2023). Horizonte De La Ciencia, 14(26), 41-56. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1900

Most read articles by the same author(s)