Development of Digital Skills of Professors of Santiago Antunez de Mayolo National University in Times of Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1469Keywords:
Digital skills, digital resources, digital tools, virtual classesAbstract
This paper analyzes the digital skills of professors of Santiago Antunez de Mayolo National University in the planning and development of virtual classes within the framework of Covid-19. For this purpose, descriptive research was carried out with a non-experimental transectional design, with a population 0f 494 professors from 11 faculties, where the sample consisted of 118 professors between appointed and hired, as well as between men and women: 56 from the areas of Science and Engineering, and 62 from the Social Sciences and Arts area. The survey and documentary analysis were used as techniques. The results show that professors incorporate different resources and digital tools for synchronous and asynchronous pedagogical activities; likewise, they register similar digital skills, with knowledge and information training being the most developed.
Downloads
References
Amaya, A.; Cantú, D. y Marreros, J. (2020). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante contingencia del Covid-19. Revista de Educación a Distancia, 65(21), 1-20. http://dx.doi.org/10.6018/red.426371
Beltrán, J.; Venegas, M.; Villar-Aguilés, A.; Andrés-Cabello, S.; Jareño-Ruiz, D. y de Gracia-Soriano, P. (2020). Educar en época de confinamiento: la tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 92-104. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187
Carrillo, M.; Cascales, A. y Valero, A. (2018). Apps para el aprendizaje de idiomas en la Universidad de Murcia. Revista de Educación a Distancia, 58(13), 1-18. http://www.um.es/ead/red/58/carrillo_et_al.pdf
Díaz, A. y Serra, L. (2020). Competencias digitales del docente universitario. SUMMA, Revista Disciplinaria en Ciencias Económicas y Sociales, 2(1), 105-125. https://aunarcali.edu.co/revistas/index.php/RDCES/article/view/113
Domingo-Coscollola, M.; Bosco, A.; Carrasco, S. y Sánchez, J. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-182. https://doi.org/10.6018/rie.340551
Espinoza, M.; Porlán, I. y Sánchez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI». Revista de Educación a Distancia, 56(7), 1-22. http://www.um.es/ead/red/56/prendes_et_al.pdf
Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, Pilar. (2014). Metodología de la Investigación. 6ta. Edición. México: McGraw Hill.
Maldonado-Mangui, S., Peñaherrera-Acurio, W., & Espinoza-Beltrán, P. (2020). Los Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA´s), como recurso de aprendizaje en las clases asíncronas de las IES. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1279-1291. doi: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i4.1536
Martínez, J.; Burbano, M. y Burbano, E. (2019). Obstáculos y perspectivas al emplear tecnologías de información para enseñar contabilidad. Educación y humanismo, 21(37), 104-119. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3461
Martínez-Garcés, J. y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado del Covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Moll, S. (2018). Los cinco pilares de la competencia digital docente y sus finalidades. https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/competencia-digital-docente/
Mykhnenko, V. (2016). Cui bono? On the relative merits of technology-enhanced learning and teaching in higher education. Journal of Geography in Higher Education, 40(4), 585-607. https://doi.org/10.1080/03098265.2016.1217832
Niño, M. (2014). Proyecto DIGCOMP: un marco europeo para las competencias digitales. http://www.mikelnino.com/2014/05/proyecto-DIGCOMP-marco-europeo-para-las-competencias-digitales.html
Nivin, L.; Julca, F.; Quispe, M. y Vilca, K. (2021). Competencias digitales de los docentes de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo en la adaptación de los sílabos por competencias en el marco del Covid-19. Ponencia presentada en el Encuentro Científico Internacional Bicentenario de Verano, ECI 2021. https://eciperu.net/wp-content/uploads/2020/12/Libro-de-resumenes-ECI-2021-de-verano.pdf
Nivin, L.; Julca, F. y Ramírez, J. (2019). Percepción de los docentes sobre el currículo con enfoque por competencias en la Universidad Santiago Antúnez de Mayolo. En Montoya, M. (ed.). Libro de resúmenes del Encuentro Científico Internacional, ECI verano 2019. Lima: ECI.
Ocaña, Y.; Valenzuela, L. y Garro, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Ocaña-Fernández, Y.; Valenzuela-Fernández, L. y Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1), e445. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455
Pincay, J. (2018). Reflexiones sobre accesibilidad web para el contenido educativo en los sistemas de administración de aprendizaje. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 6(1), 193-206. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2553/1457
Tejedor, S.; Cervi, L.; Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466
Tourón, J.; Martín, D.; Navarro, E.; Pradas, S. y Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76 (269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02
Varela-Ordorica, S. y Valenzuela-González, J. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-20. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194162217010
Varguillas, C. y Bravo, P. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales, XXVI (1), 219-232. http://produccióncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/31321/32371
Viloria, H. y Hamburger, J. (2019). Uso de las herramientas comunicativas en los entornos virtuales de aprendizaje. Chasqui, revista Latinoamericana de Comunicación, 140, 367-384. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/3558/3130
Villegas, L.; Marroquín, R.; del Castillo, V. y Sánchez, R. (2019). Teoría y praxis de la investigación científica. 4ta. Reimpresión. Lima: Editorial San Marcos.
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.