The Ashaninka Culture and its Ancestral Pedagogical Manifestations
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1463Keywords:
wise, playful, experience, oralityAbstract
The purpose is to describe the manifestations of the Asháninka pedagogical culture from its ancestry, and to interpret the transmission of knowledge of teaching in its formation from social practice in the formative sense. under the interpretive epistemological approach and grounded theory. The study is of a descriptive ethnographic level and 20 families were taken as a sample. The technique was the in-depth interview through key informants and interview guides. Conclusion: Ashaninka culture is current and recreated through ancestral wisdoms through orality, pedagogy is perceived in the division of teaching around girls and boys, cosmogonic knowledge and conservation of their culture.
Downloads
References
Bada Laura, W., Avila Huanio, A., y Pajar Capchal, L. (2021). Educación formal e identidad cultural étnica de la comunidad nativa Asháninka Aoti Chanchamayo – Junín. Innova Shinambo, 3(1), 1-10. http://revista.unia.edu.pe/index.php/EDUCACION/article/view/41
Caleb, S. (2016). Proceso de escolarización desde el punto de vista yine. Instituto Latino-Americano de Arte y Cultura e Historia. Universidad Federal de Integración Latinoamerica. https://dspace.unila.edu.br/bitstream/handle/123456789/1481/TCC- ALEX.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Chávez, A. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Educación. 25(2), p. 59-65. https://www.uv.mx/personal/yvelasco/files/2012/08/Implicaciones_edcucativas_de_la_teoria_sociocultural_de_Vigotsky.pdf
Estrella, E. (1995). Biodiversidad y salud en las poblaciones indígenas de la Amazonía. Tratado de Cooperación Amazónica http://repositoriointerculturalidad.ec/jspui/handle/123456789/37725
Fabián, B. A. (2015). Educación asháninka en comunidades nativas de la Cuenca del Río Tambo. Tesis Doctoral, Universidad Nacional del Centro del Perú. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/20.500.12894/4154
García, (2005) Aportaciones de la pedagogía social a la educación no formal. En Morales, M. (2009), compilador. Educación no formal: Aportes para la Elaboración de propuestas de políticas educativas. Dirección de Educación del Ministerio de Educación y Cultura de Uruguay, UNESCO. 65-68.
González, M. (2015). La emergencia de lo ancestral: una mirada sociológica. Espacio Abierto 24(3), 5–21. http://www.redalyc.org/pdf/122/12242627001.pdf
II Cumbre Continental de los Pueblos y Nacionalidades Indígenas de AbyaYala (2004). Tema 4: Conocimientos indígenas y propiedad intelectual. Quito, Ecuador. Recuperado de http://www.cumbreindigenabyayala.org/ponencias/tema4.html
Jamioy, J. (1997). Los saberes indígenas son patrimonio de la humanidad. Nómadas (7), 64-72. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105118909006.pdf
Munive, O. (2019). Los Saberes Ancestrales como Práctica de la Interculturalidad en el Desarrollo Social Sostenible, una Mirada desde la Socioformación. Human Development and Socioformation, 1 (3), 1-21. https://www.researchgate.net/publication/336748949_Los_Saberes_Ancestrales_como_Practica_de_la_Interculturalidad_en_el_Desarrollo_Social_Sostenible_una_Mirada_desde_la_Socioformacion/link/5db0a883a6fdccc99d932261/download
Rodríguez, H. (2016). Pedagogía e interculturalidades: Abordando los saberes de la vida. Saber, Universidad de Oriente 28 (1), 144-151. http://ve.scielo.org/pdf/saber/v28n1/art15.pdf
Veber, H. (2009). Historia para nuestro futuro. Yotantsi así otsipaniki. Copenhague. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/Historias%20para%20nuestro%20futuro%20Yotantsi%20Ahi%20Otsipanki.pdf
Yangali, J. (2017). Derroteros de la educación peruana en el XXI: interculturalizar, decolonizar y subvertir. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 25 (97), 918-942. Doi: 10.1590/S0104-40362017002500988.
Zuluaga, J. (2017). Relación entre conocimientos, saberes y valores: un afán por legitimar los saberes más allá de las ciencias. Rev. Investigación desarrollo e innovación ,8(1), 61-76.doi: 10.19053/20278306.v8. n1.2017.5973: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6763135
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.