The Instruments of Scientific Research Towards a Theoretical Platform that Clarifies and Gratifies

Authors

  • Paula de la Lama Zubirán IQS Institut Químic de Sarrià en la EU Business School Barcelona, España
  • Marco A. de la Lama Zubirán Universidad Autónoma Metropolitana
  • Alfredo de la Lama García Universidad Autónoma Metropolitana

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1078

Keywords:

scientific equipment, scientific method, quantitative analysis, qualitative analysis, science

Abstract

This article describes the state-of-the-art of science instruments and assesses their usefulness, their potentialities and also their limitations. It proposes criteria to select them and thus carry out the research. It addresses the theoretical discussions around qualitative and quantitative instruments; and proposes another way of classifying them, showing that they can reach the replicability requirements, in certain circumstances. Since documentary and experimental fieldwork is one of the fundamental facets of research, it is suggested to do it with a playful spirit to achieve a degree of satisfaction that is only observed in creative activities.

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Author Biographies

  • Paula de la Lama Zubirán, IQS Institut Químic de Sarrià en la EU Business School Barcelona, España

    Paula de la Lama Zubirán, Dra. en estadística e investigación operativa en la Universitat Politècnica de Catalunya, Maestría en Investigación de operaciones, Facultad de Ingeniería y licenciatura en Actuaría facultad de Ciencias en la Universidad Nacional Autónoma de México.

  • Marco A. de la Lama Zubirán, Universidad Autónoma Metropolitana

    Marco A. de la Lama Zubirán es Ingeniero Mecánico, con Maestría en Ingeniería Mecánica de fluidos en la facutad de Ingeniería, Universidad Nacional Autónoma de México

  • Alfredo de la Lama García, Universidad Autónoma Metropolitana

    Alfredo de la Lama García es Doctor y Maestro en Sociología y licenciado en Economía por la Universidad Nacional Autónoma de México

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Published

2022-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

The Instruments of Scientific Research Towards a Theoretical Platform that Clarifies and Gratifies. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(22), 189-202. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1078

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