Emotional intelligence and learning achievements in the area of Communication in students of the Educational Institution "Santiago Antúnez de Mayolo" Pichanaqui - 2015

Authors

  • Yanina Yaqueline Gonzales Chanca I.E. José Carlos Mariátegui - Mazamari

Keywords:

Emotional intelligence, learning achievements, Communication's area.

Abstract

This investigation was in order to know about the relation between the emotional intelligence and the learning achievements in the area of Communication in students of the Educational Institution Santiago Antúnez de Mayolo, Pichanaqui - 2015. For such effect, correlational accomplished a descriptive research itself and the sample was shaped by 276 students of both grades that are in the 3rd and 4th Grade In Secondary School whom they were applied the Inventory of Emotional of Bar.On (ICE) adapted by (Ugarriza & Pajares, 2001)

In the same way, right after defendant the information, it bestowed the results upon the tutors of the respective classrooms for your analysis itself and sharing with the students of the sample.

The most important findings were: There is a statistically important relation between the emotional intelligence and the learning achievements, as well as: The emotional components interpersonal, intrapersonal, adaptability, handling of the stress and positive impression presented a statistically significant relation with the academic achievement.

In conclusion it was determined that there is the acquaintance important between the emotional intelligence and the learning achievements in the area of Comunication in students of Santiago Antúnez de Mayolo school from Pichanaqui, this degree of intensity determined itself applying the correction of the V of Cramer and being the Chi squared of 0.016. Getting ratified with hypothesis testing getting 21.0261 in the zone indirectly and with a degree of freedom of 12.

References

Goleman, D. (s.f.). Inteligencia emocional. Nueva York: Kairós. Recuperado el junio de 2015

Guerra, l., & Rivera, K. (2013). La relación entre la inteligencia emocional y el rendimiento académico de un estudiante de la Educación Superior . Departamento de Informática, Universidad Técnica Federico Santa María Valparaíso, Chile , 1-4.

Hernandez, R., Zapata, N., & Mendoza, P. (2012). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Lagares, P., & Pajares, J. (2015). MaMaEuSch. Madrid.

Lozada, D., & Segura, D. (2013). Influencia de la inteligencia emocional en el rendimiento académico del área de Personal Social en los niños de 3 años “a” de la i.e.e. rafael narváez cadenillas, en la ciudad de trujillo, en el año 2013 . trujillo.

MINEDU. (2009). Diseño Curricular Nacional. Lima: @Ministerio de Educación.

MINEDU. (2015). Manual de Gestión Escolar. Lima, Perú: MINEDU.

MINEDU (2015) Sistema de Información de Apoyo a la Gestión de la Institución Educativa https://siagie.minedu.gob.pe/inicio/

Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. reice - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación , 2.

Otero, c., & Martín, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de enseñanza secundaria. diferencias de género. revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación, 275-285.

Guerra, l., & Rivera, K. (2013). La relación entre la inteligencia emocional y el rendimiento académico de un estudiante de la Educación Superior . Departamento de Informática, Universidad Técnica Federico Santa María Valparaíso, Chile , 1-4.

Rincón, C. (2010). La competencia comunicativa.

Romeu, A. (2006). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la Lengua y Literatura. La Habana, Cuba.

Shapiro. (1997). Inteligencia emocional de los niños. Javier Vergara Editor.

Ugarriza, N., & Pajares, L. (2001). adaptacion y estandarizacion del inventario de inteligencia emocional BarOn ICE NA. Lima.

Vizcarra, A., Sanca, L., & Sanca, E. (2013). Técnicas e instrumentos de evaluación. Huancayo: Soluciones Gráficas SAC.

Wigodski, J. (24 de junio de 2015). Metodología de la investigación. Obtenido de http://metodologiaeninvestigacion.blogspot.com/2010/07/poblacion-y-muestra.html

Zambrano, G. (2011). Inteligencia emocional y rendimiento académico en historia, geografía y economía en alumnos del segundo de secundaria de una institución educativa del Callao. El Callao

Downloads

Published

2024-06-26

Issue

Section

Artículo de revisión

How to Cite

Emotional intelligence and learning achievements in the area of Communication in students of the Educational Institution "Santiago Antúnez de Mayolo" Pichanaqui - 2015. (2024). Germinal, 1(06), 36-51. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/germinal/article/view/2035