Understanding reader and standard of learning in the area of communication in the students of the fifth of secondary of the I.E. "Mariscal Castilla" - El Tambo

Authors

  • Tania Poma Soto Institución Educativa Particular Kernel – Sicaya.

Keywords:

understanding reader, standard of learning

Abstract

Did the investigation have as central problem Which the relationship that exists between the understanding reader and the learning standards in the area of the Recruit's students' communication of Secondary of the I.E is. "Mariscal Castilla" - El Tambo? The objective that guides from principle to end to determine the relationship that exists between the understanding reader and the learning standards in the area of the Recruit's students' communication of Secondary of the I.E. "Mariscal Castilla" - El Tambo. The hypothesis was the relationship that exists between the understanding reader and the learning standards in the area of the Recruit's students' communication of Secondary of the I.E. "Mariscal Castilla" - El Tambo, is direct and significant. Quantitative, traverse investigation and with design descriptive correlational. It shows censal it was conformed by 163 students. The used instruments were: the pedagogic test of reading understanding LISIN (Palacios, 2016) and the promotional records of the Communication area. The evidences allow us to conclude that positive correlation exists, significant of high and strong level between the understanding reader and the learning standards in the area of the students' of the Fifth Grade Communication of Secondary of the I.E. "Mariscal Castilla" - El Tambo.

References

Andrango, K. L. y Villa, J. A. (2019). Comprensión lectora y estándares de aprendizaje de Lengua y Literatura de los estudiantes de 8vo año de educación general básica superior de la Unidad Educativa Municipal Antonio José de Sucre, de la ciudad de quito, en el periodo 2017 - 2018. [Tesis para optar el título de licenciada en Ciencias de la Educación, mención Psicología Educativa y Orientación]. Universidad Central del Ecuador.

Catala, G., Catala, M., Molina, E., & Monclús, R. (2001). Evaluación de la Comprensión Lectora. España: España.

Cuchca, A. M, (2021). Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de la Institución Educativa 18176, Membrillo, Amazonas, 2020. [Tesis para obtener el título profesional de Licenciada en Educación Secundaria con mención en Lengua y Literatura. Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas.

Domínguez, J. E. (2021). La comprensión lectora y el rendimiento académico en estudiantes del cuarto año de secundaria del colegio Illathupa, Huánuco – 2019. [Tesis para optar el grado de Maestro en Educación, mención: Investigación y Docencia Superior. Universidad Nacional Hermilio Valdizán.

Isidro, Y. K. (2020). Comprensión lectora y rendimiento académico en matemática en estudiantes de primaria en una Institución Educativa de Kimbiri, Cusco 2020. [Tesis desarrollada para optar el Título de Licenciada en Psicología]. Universidad Autónoma de Ica.

Jiménez, J., García, J. y Gómez, I. (2021). Relaciones entre memoria operativa, inteligencia, comprensión lectora y rendimiento académico en Historia en 4º de la Educación Secundaria. ESTUDIOS SOBRE EDUCACIÓN / VOL. 41 / 2021/ 163-182 ISSN: 1578-7001 / DOI: 10.15581/004.41.004

Lagos, J., y Domínguez, M. (2007). Evaluación de la comprensión lectora. México: San Cristobal de las Casas.

Ministerio de Educación. (2017). Currículo nacional de la Educación Básica. s/e.

Niño, V. M. (2003). Competencias en la Comunicación. Hacia las prácticas del discurso. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Núñez, E. V. (2021). La comprensión lectora y el rendimiento académico en estudiantes de cuarto año de educación general básica de la unidad educativa Nueva Era de la ciudad de Ambato. Tesis para optar el título de Psicólogo Educativo y Orientador Vocacional. Universidad Técnica de Ambato.

Palacios, M. A. (2012). Prueba de comprensión de textos expositivos “LISIN” para los alumnos del quinto grado de educación secundaria del cercado de Huancayo. Instituto de Investigación de la Facultad de Educación, UNCP.

Palacios, M. A., Palacios, I. A., Zegarra, P. N., Castro, J. P. (2020). Comprensión de lectura y estrategias de aprendizaje en los estudiantes universitarios de Huancayo. Instituto de Investigación de la Facultad de Educación, UNCP.

Peronard, M. (1997). Comprensión de textos escritos: de la teoría a la sala de clases. Chile: Andrés Bello.

Subsecretaría de Fundamentos Educativos Dirección Nacional de Estándares Educativos. (2017). Estándares de aprendizaje. Quito: Ministerio de Educación. Obtenido de Estándares de aprendizaje: https://educacion.gob.ec/estandares-de-aprendizaje/

Valdez, J. L. (2020). Comprensión lectora y rendimiento académico. Vol 7, núm. 1, Especial Febrero 2021, pp. 626-645. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i1.1728.

Villamizar, G. A. y Mantilla, T. R. (2021). Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de psicología. RIP: 25: Pag 57 Pag 69 Junio 2021. ISSN: 2223-3033

Downloads

Published

2024-06-26

Issue

Section

Artículo de revisión

How to Cite

Understanding reader and standard of learning in the area of communication in the students of the fifth of secondary of the I.E. "Mariscal Castilla" - El Tambo. (2024). Germinal, 1(06), 21-35. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/germinal/article/view/2034