Talkative abilities and critical thought in students of third semester of the Facultad de Educación - Universidad Nacional del Centro del Perú
DOI:
https://doi.org/10.26490/ger.v1i5.1834Keywords:
Communication skills, Critical thinking, CompetenceAbstract
In this research, the scientific method was used as a general method, with a quantitative approach, descriptive level and the design was correlational descriptive, its main objective was to determine the relationship between communication skills and critical thinking in students of the third semester of the Faculty of Education - National University of Central Peru. The sample consisted of 195 students, the amount of the sample was obtained by means of the sample size formula for a finite population. The instruments to measure the variables of communication skills and critical thinking were: The Communication Skills questionnaire adapted by Cangalaya (2019) with 27 items and the Critical Thinking questionnaire, adapted by Alvarado (2015) with 34 items. The conclusion reached after data processing is: Yes, there is a high and significant relationship between communication skills and critical thinking in third-semester students of the Faculty of Education - Universidad Nacional del Centro del Perú, an affirmation that is made using the rhode Spearman test (rho = 0.545) based on a 95% level of reliability.
References
Alvarado, F. E. (2015) Relación entre las habilidades de pensamiento crítico y estrategias de aprendizaje en estudiantes de la facultad de educación de la Universidad de Ciencias y Humanidades [Tesis de fin de grado]. Universidad Nacional de Educación - Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/160
Berlo, D. (1960). El proceso de comunicación: una introducción a la teoría y la práctica. Holt, Reinhart and Winston, New York.
Bernal, S., Pereira, O. L., & Rodríguez, G. (2018). Comunicación Humana Interpersonal. Una mirada sistémica. Bogotá: IberaM
Cangalaya, L. M. (2019). Habilidades comunicativas y pensamiento crítico en estudiantes de primer año del curso de Introducción a la Literatura, Facultad de Letras y Ciencias Humanas, de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2017. [Tesis doctoral] Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/11361
Cassany, D. (1987). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Barcelona. Paidós.
Cassany, D., Esquerdo, S., Luna, M. y Sanz, G. (2003). Enseñar lengua. España, Barcelona: Editorial Graó.
Galván, V. C. (2018). Habilidades comunicativas y pensamiento crítico de los estudiantes del Instituto de Educación Superior Pedagógico Privado José Carlos Mariátegui de Lima, 2018. Tesis de fin de grado, Universidad Nacional de Educación - Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/2436
https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9766
Hymes, D. (1971) Competencia y desempeño en la teoría lingüística. Adquisición de lenguas: Modelos y métodos. Ed. Huxley y E. Ingram. New York: Academic Press. 3-23.
Marín, M. (1999). Lingüística y enseñanza de la lengua. Argentina: Aique Grupo Editor, S. A.
Monsalve, M. E., Franco, M. A., Monsalve, M. A., Betancur, V. L. y Ramírez, D. A. (2009). Desarrollo de las habilidades comunicativas en la escuela nueva. Revista Educación y Pedagogía, 21(55),189 – 210.
Ordoñez, J. (2002). La pedagogía crítica y la educación superior. Educación, 26 (2),185 – 196. https://www.redalyc.org/pdf/440/44026218.pdf
Paul, R. y Elder, L. (2005). Una guía para los Educadores en los Estándares de Competencia para el Pensamiento Crítico. Estándares, Principios, Desempeño. Indicadores y Resultados con una Rúbrica Maestra en el Pensamiento Crítico. La Fundación para el pensamiento crítico.
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Grao.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elisa Katherine Rojas Lope
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.