The understanding of the students' of the second grade of secondary education of the educational institution texts Santiago Antúnez de Mayolo of Pichanaqui

Authors

  • Yanina Yaqueline Gonzales Chanca Facultad de educación / Universidad Nacional del Centro del Perú

Keywords:

Comprehension, Text

Abstract

The research problem was: What are the significant differences in text comprehension according to age, sex, command of a native language, with whom they live and level of education of the parents of the students of the second grade of secondary education of the institution educational Santiago Antúnez de Mayolo de Pichanaqui? The purpose of the study was to know the level of reading comprehension presented by the students in the sample. The study had a quantitative approach, descriptive level and basic descriptive type, as well as a descriptive-comparative design. The sample was 205 second grade students and the LISIN pedagogical test was used (Palacios, et al, 2014). It was concluded that the level of reading comprehension of the students is low.

References

Acosta, M. y Rojas, Y. (2019). Comprensión lectora en estudiantes del segundo grado de secundaria de la Institución Educativa Pública José Santos Chocano de Churcampa- Huancavelica, 2019. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. https://creativecommons.org/licences/by/4.0/.Repositorioinstitucional_UNCP.

Cárdenas, N. y Magiliano, E. (2014). Niveles de comprensión de textos expositivos según edad, sexo, condición económica y con quién vive, en los estudiantes del Cuarto Grado de Educación Secundaria de las Instituciones Educativas del cercado de Huancayo. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. http://repositorio.uncp.edu.pe/bitstreamm/handle/UNCP/2878/cardenas%20&Rojo%20-Magiliano%20Barrera.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cassany, D. (2003). Prácticas letradas contemporáneas: claves para su desarrollo. Congreso Leer.es, Madrid, 15 de noviembre de 2003. Ministerio de Educación; 2009. https://repositori.upf.edu/handle/10230/21294?locale-attribute=en

Ducuara, G. Y.; Jurado, P. (2013). Competencias lectoras: Estudio de caso de un instituto, bajo la metodología de investigación descriptiva. Sophia, Vol. 9, 49-67 https://www.redalyc.org/articulo,oa?id=413740750016

Goodman, K. (1996). La lectura, la escritura y los textos escritos: una perspectiva transaccional sociopsicolingüística. En Textos en contexto 2, Los procesos de lectura y escritura. Buenos Aires: IRA.

Morán, A. L. y Uzcátegui, A. M. (2006). Estrategias para el desarrollo de la comprensión lectora de los estudiantes del octavo grado de educación básica. Revista de Artes y Humanidades UNICA, vol. 7, núm. 16. https://www.redalyc.org/articulo,oa?id=170118726003

Paba, C. y González, R. (2014). La actividad metacognitiva y la comprensión lectora en estudiantes de décimo grado. Psicología desde el Caribe, vol. 31, núm. 1, enero-abril, 2014, pp. 79-101 Universidad del Norte Barranquilla, Colombia. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21330429005

Palacios, M. y Huaire, I. (2003). Estrategias de lectura para la comprensión de textos. Huancayo: Editorial GRAPES.

Pinzas, J. (2006). Guía de estrategias metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora. Fimart SAC, encargo de MINEDU.

Pinzas, J. (2012). Leer pensando, introducción a la visión contemporánea de la lectura. Lima. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. 132 págs.ISBN:978-6124-14-600-8.segunda edición. https://es.calameo.com/books/0052069165ce2ec758406

Pinzas, J. (2012). Psicóloga educaciones, Juana Pinzás: visión contemporánea de la lectura. Leer pensando, editado por el Fondo Editorial de la PUCP. https://www.youtube.com/watch?v=wdSayVmalzg

Quintana, M. A. (2019). Metacognición y comprensión de textos en estudiantes del segundo grado de secundaria de la Institución Educativa “Mariscal Castilla”. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Centro del Perú] http://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/1033

Ricaldi, J. (2019). Efectos de un programa de estrategias cognitivas en la comprensión lectora en estudiantes del segundo grado de educación secundaria de la Institución Educativa Politécnico Regional del Centro Huancayo. [Tesis de doctor, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle] http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/3431/TD%20PE%202114%20R1%20%20Ricaldi%20Morales%20Jose%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. (16ta. edición). Graó.

Solé, I. (2017). Leer, comprender y aprender en #Getxolinguae17. Ekoizpena @BGNagusia CCbySA 2017. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=XkQsxsiWRVc

Smith, F. (1983). Comprensión de la lectura. México: Trillas.

Downloads

Published

2022-11-23

Issue

Section

Artículos Originales

How to Cite

The understanding of the students’ of the second grade of secondary education of the educational institution texts Santiago Antúnez de Mayolo of Pichanaqui. (2022). Germinal, 1(04), 90-106. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/germinal/article/view/1619