Oral comprehension in students of the first grade of secondary of the José Faustino Sánchez Carrión educational institution- El Tambo, Huancayo
Keywords:
Oral Comprehension, Levels, Significant DifferencesAbstract
It has been done a descriptive investigation with a comparative descriptive design, to determine the significant differences in the levels of oral comprehension of the first grade high school students of the "José Faustino Sánchez Carrión" Educational Institution - El Tambo, Huancayo, considering gender, age and economic condition. That is why the problem was: What are the significant differences of the first grade high school students of the “José Faustino Sánchez Carrión” Educational Institution - El Tambo, Huancayo, in the oral comprehension levels, according to gender, age and economic condition? To get the objective, a pedagogical test was applied to a sample of 59 students, which was previously validated and trusted. The hypothesis to be demonstrated was: the first grade high school students of the “José Faustino Sánchez Carrión” Educational Institution - El Tambo, Huancayo, present significant differences in the oral comprehension levels, based on gender, age and economic condition. The specific method was the descriptive method, while the chi-square statistic was used to data processing. It was concluded that the first grade high school students of the institution in question, have a low level of oral comprehension, according to gender, age and economic condition. Also, there are significant differences between the levels of oral comprehension and the variables: gender, age and economic condition.
References
Aguilar, B. L. (2020). Estrategias didácticas para favorecer la comprensión lectora en los estudiantes de nivel secundaria en los grados de 2° “c” y 2° “d”, turno matutino de la escuela secundaria oficial no. 845 “Rafael Ramírez Castañeda”, Cuautitlán, Estado de México. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7 (2). www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com
Arévalo, J. M. (2019). La comprensión auditiva en inglés como lengua extranjera. De la metacognición a la competencia comunicativa. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, 11. https://doi.org/10.17345/rile11.2634
Barcia, P. (2017). La comprensión lectora. Aprender a comprender: textos gráficos, gestuales, orales y escritos. SM S. A. C.
Barrios, S. M., y Orjuela, S. (2012). Fortalecimiento de la comprensión oral en Inglés aplicando audiocuentos y diseñando una cartilla con actividades. [Tesis para optar el título de Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Humanidades e Idiomas. Facultad de Ciencias de la Educación]. Universidad Libre de Colombia.
Brenes, R. (2009). Desarrollo de la expresión oral y la comprensión oral como parte de las competencias comunicativas y desde el enfoque comunicativo, en estudiantes de educación diversificada de colegios públicos de Cártago en el 2009. [Tesis para optar el grado de Doctor en Educación. Escuela de Ciencias de la Educación]. Universidad Estatal a Distancia, Sistema de Estudios de Posgrado. Costa Rica.
Chango, N. E. (2017). Material auténtico audiovisual en el desarrollo de la comprensión oral en los estudiantes de inglés del nivel A2 del Instituto Académico de Idiomas de la Universidad Central del Ecuador en el período mayo -agosto 2017. [Tesis para optar el Grado Académico de Magíster en Lingüística y Didáctica de la Enseñanza de Idiomas Extranjeros. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación]. Universidad Central del Ecuador.
Chaucha, M. A., y Valdez, P. E. (2016). Estrategias didácticas de apropiación de roles sociales para el desarrollo de las capacidades comunicativas de comprensión y expresión oral, en los estudiantes del V ciclo de la institución educativa “Thomas M.C II.”, región Arequipa - 2015. [Tesis para optar el título profesional de licenciadas en Educación, especialidad Educación Primaria. Facultad de Ciencias de la Educación]. Universidad Nacional San Agustín de Arequipa.
Coronado, R. V. (2017). Efecto del programa “Saber escuchar para comprender mejor” en la comprensión oral de los estudiantes de inglés del ciclo básico de una Universidad Particular, 2017. [Tesis para optar el grado académico de Maestra en Docencia Universitaria. Facultad de Educación e Idiomas]. Universidad César Vallejo.
Duran, M. E., y Calisaya, D. D. (2016). La grabación de radiodramas como medio para mejorar la expresión y comprensión oral en estudiantes del segundo grado de educación secundaria de la I.E.S. "Emilio Romero Padilla" comercial N° 45 de la ciudad de Puno. [Tesis para optar el título profesional de licenciado en Educación, con mención en la especialidad de Lengua, Literatura, Psicología y Filosofía. Facultad de Ciencias para la Educación]. Universidad Nacional del Altiplano.
Ferro, D., Del Pozo, E. y Saboya, N. (2017). Programa “Oral expression in the classroom” para el desarrollo de la expresión y comprensión oral del idioma inglés. Revista de investigación: Apuntes Universitarios, 7 (2). www.redalyc.org
Hurtado, M., Gonzáles, A., Moso, G., y Sanguña, E. (2017). Estrategias metacognitivas en la comprensión oral del inglés, caso colegio municipal Fernández Madrid. Revista científica: Dominio de la Ciencias, 3 (4). https://dialnet.unirioja.es
Lértora, J. (2011) ¡Habla! Guía para una comunicación exitosa. Santillana S. A.
Osejo, S. E. (2009). Implementación del Closed Caption y/o subtítulos para desarrollar la habilidad de comprensión oral en Inglés como lengua extranjera. [Tesis para optar el título de Licenciado en Lenguas modernas. Facultad de Ciencias, Comunicación y Lenguaje]. Pontificia Universidad Javeriana.
Palomino, K. P., Polo, R. E., y Sedano, J. A. (2015). Los medios educativos y la expresión y comprensión oral del inglés en los estudiantes del tercer grado de secundaria del colegio experimental de aplicación de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Chosica, 2015. [Tesis para optar el título profesional de licenciado en Educación, especialidad: Inglés - Francés. Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, Escuela Profesional de Lenguas Extranjeras y Nativas]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.
Rost, M. (2002). Mejoramiento de las habilidades de listening. EOI.
Soto, B., y Taipe, L. (2017). Desarrollo de Habilidades Comunicativas. Maestro Innovador.
Vandergrift, L. (1999). Facilitar la comprensión auditiva en un segundo idioma: Adquiriendo estrategias exitosas. ELT Journal, 53 (3). www.sciepub.com › reference
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Benavides Ancieta, Joyce Amyl
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.