Educational Game in Afro-descendant communities: Ethnomethodological understanding of boys and girls from 7 to 8 years old

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2022.6.2.950

Keywords:

ethnomethodology, educational game, pedagogical strategy, afro-descendant context, sociocritical pedagogy

Abstract

The objective of the study was to understand the practices and methods of the educational game as a pedagogical strategy in children from seven to eight years old in an Afro-descendant context in the municipality of Tumaco, Nariño. It arises from the referents of socio-critical theory as a pedagogical framework that seeks to overcome the verticality of teaching from different readings of the immediate world. The related and achieved analyzes are then presented from conceptual categories such as: educational game, pedagogical strategy, educational game as a pedagogical strategy, psychosocial development in children from 7 to 8 years old and Afro-descendant context. The results found through the implementation of analyzes from ethnomethodology allow the understanding of practices and methods in relation to the socio-critical positions of authors such as Paulo Freire, Viveros and Sánchez, among others, who propose pedagogical models in accordance with the search for social transformation, from the generation of awareness and the dialogue of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, D., Albor, Y., Fuentes, S. y Sierra, L. (2010). El currículo socio-crítico: una propuesta pedagógica transformadora. Revista Escenarios, (8), 33-47.

Alcaldía de Tumaco (2020). Programa de gobierno Tumaco 2020-2023. https://sanandresdetumaconarino.micolombiadigital.gov.co/sites/sanandresdetumaconarino/content/files/000368/18389_programa-de-gobierno--20202023_2.pdf

Aristizábal, J., Colorado, H. y Gutiérrez, H. (2015). El juego como una estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento numérico. Itinerario Educativo, 30(67), 123-167. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Itinerario/article/view/2893/2487

Contreras, B., Carrillo P. y Tamara, G. (2018). ¿Cuál es la Diversidad que se construye desde la política pública en Educación Especial?: Análisis socio-crítico desde la obra de Paulo Freire Pedagogía del Oprimido [Tesis de pregrado, Universidad Academia de Humanismo Cristiano]. Repositorio institucional. http://bibliotecadigital.academia.cl/xmlui/handle/123456789/4630

Cortes, M. y Prado, O. (2019). Estrategia pedagógica enfocada en la implementación del juego tradicional del “Pachacajón”, para la enseñanza de las matemáticas aplicada a los estudiantes del grado primero de la Institución Educativa Inmaculada Concepción del municipio de Tumaco [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio institucional. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/26299

Cuervo, V. (2015). Currículo y formación de la infancia en educación preescolar [Tesis de pregrado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]. Repositorio institucional. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/1412/2/TGT-162.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (2018). Censo nacional de población y vivienda. https://sitios.dane.gov.co/cnpv/#!/cua_som

Franco, A. y Simeoli, P. (2019). Un enfoque basado en juegos educativos para aprender geometría en educación primaria: Estudio preliminar. Educ Pesqui. Sao Paulo, 4, e184114. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201945184114

Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. Edición Siglo XXI.

Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI

Gallardo, J. (2018). Teorías del juego como recurso educativo. IV Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa [Archivo PDF]. https://www.researchgate.net/publication/324363292_TEORIAS_DEL_JUEGO_COMO_RECURSO_EDUCATIVO

Garfinkel, H. (2006). Estudios en Etnometodología. Anthropos.

Gómez, M. y Betancur, D. (2014). La escuela colombiana bajo el lente de un modelo sociocrítico: tensiones, retos y horizontes. Actividades pedagógicas, 1(63), 211-229. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1220&context=ap

Grupo de trabajo Proyecto “Quédate”. (2012). Estrategias y metodologías pedagógicas. Universidad Francisco de Paula Santander.

Herrera, L. (2016). El juego como herramienta de aprendizaje en la educación infantil. [Tesis de pregrado, Fundación Universitaria Los Libertadores]. Repositorio institucional. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1139/Herreraluzangela2017.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Mamani. S. (2018). Vigencia del pensamiento pedagógico de Paulo Freire en el diseño curricular nacional [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Altiplano]. Repositorio institucional. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/9717/Mamani_Ccama_Saida.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mayorga, J. M. y Caita, M. (2020). Familia y posmodernidad desde el existencialismo. Centro Sur, 4(2), 303-313. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8064399

Mayorga, J. M. y Méndez, N. (2020). Proceso de terapia existencial de artes expresivas. Socialium, 4(2), 299-316. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.679

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2014). El juego en la educación inicial. Documento No. 22 Serie de orientaciones pedagógicas para la educación inicial en el marco de la atención integral [Archivo PDF]. http://www.deceroasiempre.gov.co/Prensa/CDocumentacionDocs/Documento-N22-juego-educacion-inicial.pdf

Mora, C., Plazas, F., Ortiz, A. y Camargo, G. (2016). El juego como método de aprendizaje. Rollos Nacionales 4(40), 137-144. https://doi.org/10.17227/01224328.5244

Organización de Naciones Unidas (ONU). (1989). Convención de Derechos del Niño [Archivo PDF]. https://plataformadeinfancia.org/wp-content/uploads/2020/09/convencion-derechos-del-nino-texto-oficial.pdf

Piaget, J. (2000). La formación del símbolo en el niño. Fondo de Cultura Económica.

Quispe, E. (2018). Los juegos lúdicos como estrategia pedagógica en el aprendizaje de los niños de la Institución Educativa Inicial Innova Schools, Huancayo en el 2018 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Huancavelica] Repositorio institucional. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/2716

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuilcuilco, (52), 39-49 http://www.scielo.org.mx/pdf/cuicui/v18n52/v18n52a4.pdf

Sánchez, R. (2019). La pedagogía critica de Paulo Freire: elementos liberadores para el mejoramiento de la convivencia escolar en la I.E. la armonía del municipio de Mosquera, Cundinamarca. [Tesis de posgrado, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio institucional. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/32231/SanchezBullaRafaelEmilio2019.pdf.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Save the Children, (2014). Hacia una agenda etnoeducadora para el suroccidente colombiano. Congreso pedagógico Afrocolombiano [Archivo PDF]. https://www.savethechildren.org.co/sites/savethechildren.org.co/files/resources/Agenda%20etnoeducadora.pdf

Torres, D. (2012). Infancias afrodescendientes: Una mirada pedagógica y cultural. En: Curso de habilitación para Agentes Educativos de Educación Inicial. Editorial Kimpres

Vélez, V. (2010). Estrategias didácticas implementadas por las docentes de Jardín, para promover el desarrollo de la atención como habilidad de pensamiento [Tesis de posgrado, Corporación Universitaria Lasallista]. Repositorio institucional. http://repository.lasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/314/1/Estrategias_atencion_preescolar.pdf

Villón, A. (2018). Un acercamiento al modelo de diseño curricular socio-crítico. Revista Ilari, (5), 6-9. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/266

Vivanco, D. (2019). Infancia afrodescendiente en Colombia. https://www.cepal.org/es/notas/infancia-afrodescendiente-colombia

Viveros, S. y Sánchez, L. (2019). El modelo pedagógico sociocrítico y las prácticas pedagógicas. Revista Valera, 19(54), 327-341. http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv5402.pdf

Zárate, G., González, A. y Flórez, R. (2015). La literacidad en la comunidad afrocolombiana de Tumaco. Forma y Función, 28(2), 155-182. http://www.scielo.org.co/pdf/fyf/v28n2/v28n2a07.pdf

Published

2022-07-05

How to Cite

Mayorga González, J. M. (2022). Educational Game in Afro-descendant communities: Ethnomethodological understanding of boys and girls from 7 to 8 years old. Socialium, 6(2), 28–42. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2022.6.2.950