Environmental beliefs of students of Sociology of National University of the Center of Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.1.511

Keywords:

environmental education, NEP, ecocentrism, anthropocentrism

Abstract

As part of their social responsibility, universities have been implementing environmental education strategies in response to the environmental crisis. Therefore, the Faculty of Sociology of the National University of               the Center of Peru (UNCP, spanish acronym) implemented an environmental curriculum complemented by courses in ethics and philosophy. This study aims to measure the environmental beliefs of undergraduate students in order to evaluate the impact of the strategy employed. To this end, the New Ecological Paradigm scale (NEP) was applied to 214 students enrolled in all semesters during the 2017-2018 academic period. The results showed a greater predominance of ecocentric beliefs (=3.9± 0.72), which demonstrated that the approach being implemented by the faculty is strengthening the environmental awareness of its students.

 

DOI: https://doi.org/10.31876/sl.v4i1.51

References

Bartlett, M.S., 1950. Tests of Significance in Factor Analysis. Br. J. Stat. Psychol. 3, 77–85. https://doi.org/10.1111/j.2044-8317.1952.tb00117.x

Castro León, Z., 2016. Calidad educativa y educación ambiental en universidades de Huancayo. Apunt. Cienc. Soc. 06, 27–34. https://doi.org/10.18259/acs.2016026

Eschenhagen, M.L., 2007. La educación ambiental superior en América Latina: una evaluación de la oferta de posgrados ambientales. Theomai Estud. sobre Soc. Nat. y Desarro. 16, 87–107.

Flórez-Yepes, G.Y., 2015. La educación ambiental y el desarrollo sostenible en el contexto colombiano. Rev. Electrónica Educ. 19, 1–12. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-3.5

Fragoso Martínez, J.A., Santos Abreu, I., Aguiar Guillermo, E., 2017. La educación ambiental para el desarrollo sostenible desde un enfoque ecosistémico. VARONA, Rev. Cient. Edición es, 1–10.

Gauna Santamaría, J., 2011. Percepciones y actitudes de estudiantes universitarios sobre el medio ambiente de la UANL. [Tesis de maestría] Facultad de Trabajo Social y Desarrollo Humano. Universidad Autónoma de Nuevo León.

Gomera, A., Villamandos, F., Vaquero, M., 2013. Construcción de indicadores de creencias ambientales a partir de la escala NEP. Acción Psicológica 10, 149–160. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.1.7041

Kaiser, H.F., 1974. An index of factorial simplicity. Psychometrika 39, 31–36.

Kaiser, H.F., 1970. A second generation Little Jiffy. Psychometrika 35, 401–415. https://doi.org/10.1007/BF02291817

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., Tomás-Marco, I., 2014. El análisis factorial exploratorio de los ítem: una guía práctica, revisada y actualizada. An. Psicol. 30, 1151–1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López-González, E., Hidalgo Sánchez, R., 2010. Escalamiento Multidimensional No Métrico. Un ejemplo con R empleando el algoritmo SMACOF. Estud. sobre Educ. 18, 9–35. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-08-100404-3.00005-6

Oseda Gago, D., Huamán Gómez, E., Ramos Blas, E., Shimbucat Espejo, F., Zevallos Robles, K., Barrera Fachín, M.J.C., 2015. Teoría y Práctica de la Investigación Científica, 1a edición. ed. Soluciones Gráficas S.A.C., Huancayo, Perú. https://doi.org/10.1360/zd-2013-43-6-1064

Pato, C., Ros, M., Tamayo, A., 2005. Creencias y Comportamiento Ecológico: un estudio empírico con estudiantes brasileños. Medio Ambient. y Comport. Hum. Rev. Int. Psicol. Ambient. 6, 5–22.

Pato, C., Tamayo, Á., 2006. Valores, creencias ambientales y comportamiento ecológico de activismo. Medio Ambient. y Comport. Hum. 7, 51–66. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000007513

Pina López, J.A., 2009. El análisis paralelo de horn: un estudio monte carlo de las ecuaciones de regresión para la selección de componentes. Av. en medicación 7, 31–42.

Polo Espinal, J.C., 2013. El Estado y la educación Ambiental Comunitaria en el Perú. Acta Médica Peru. 30, 141–147.

Puyol Cortez, J.L., Mendoza Andrade, M.R., Lucas Muentes, A.H., Márquez Ramírez, J.M.A., García Céspedes, D., Lima Cazorla, L.A., 2015. Contribuciones de la educación ambiental y la ambientalización a la conservación de los campus universitarios. Cub@ Medio Ambient. y Desarro. 1–9.

R Core Team, 2015. R : A Language and Environment for Statistical Computing, R Foundati. ed. Vienna, Austria.

Rojas Carranza, H.T., Camarena Lino, O.M., La Rosa Fabián, M.J., Sifuentes Damián, A.P., Camarena Lino, E.A., Morales Gamarra, H.A., Cuellar Camarena, T.Z., 2014. Conciencia ambiental del personal docente, administrativo y estudiantes de la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión 2013. Infinitum 4, 18–24. https://doi.org/10.4321/S1887-85712017000300002

Salvatierra Cóndor, E.J., 2018. Dimensión ambiental en la formación profesional de los estudiantes de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Huancavelica. Educ. XXVII 41–56. https://doi.org/https://doi.org/10.18800/educacion.201802.003

Silva Berdugo, N.C., Montaño Renuma, W.Y., 2017. La educación ambiental en las instituciones de educación superior públicas acreditadas en Colombia. Rev. Científica Gen. José María Córdova 15, 127–136.

Vargas Ramos, C., Medellín Moreno, J., Vázquez Galindo, L., Gutiérrez Sánchez, G., 2011. Actitudes ambientales en los estudiantes de nivel Superior en México. Luna Azul 33, 31–36.

Vargas Ramos, C., Rosario López, R., Briones Ramírez, C.D., 2017. Impacto de la materia desarrollo sustentable en el cambio de la conciencia ambiental de los estudiantes del nivel superior. Luna Azul 3–10. https://doi.org/10.17151/luaz.2017.45.2

Published

2020-01-05

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Environmental beliefs of students of Sociology of National University of the Center of Peru. (2020). RSocialium, 4(1), 84-94. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.1.511

Similar Articles

41-50 of 112

You may also start an advanced similarity search for this article.