Articulation Between Pedagogy and Human Relations: an Analysis of Quechuas Students of the Horacio Zevallos Gámez Institute – Cusco
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.907Keywords:
Pedagogy, human relations, education, autonomy, teamworkAbstract
The results of the quantitative research process, whose objective was to analyze the articulation between pedagogy and human relations (HR) in the context of autonomy, environment, communication and comfort at the time of the development of the proposed themes, are presented. 70 students selected by means of an intentional sampling based on criteria, from the first semester of the Horacio Zevallos Gámez Higher Pedagogical Institute (HPI) of Cusco, in which the data were transferred and analyzed with the SPSS statistical program, participated. In conclusion, the existing problems lead to betting on alternative pedagogies to improve HR among those who teach and learn, as there are signs of discomfort, inconvenience and apathy of the interlocutors.
Downloads
References
Albó, X. (2009). Suma qamaña = el buen convivir. Revista OBETS, 4, 25–40. https://cooperacionecuador.files.wordpress.com/2014/03/suma-qamac3b1a-el-buen-convivir-xavier-albc3b3-obets-revista-de-ciencias-sociales-universidad-de-alicante.pdf
Arbiol, C. (2018). Elements for a pedagogy of the otherness in social educadors’ practice. A narrative inquiry. Teor. Educ., 30(2), 109–129. https://doi.org/10.14201/teoredu302109129
Aristizabal-Almanza, J. L., Ramos-Monobe, A., & Chirino-Barceló, V. (2018). Aprendizaje activo para el desarrollo de la psicomotricidad y el trabajo en equipo. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1–26. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.16
Borja, J., & Del Pozo, F. J. (2017). Educación para la salud con adolescentes: un enfoque desde la pedagogía social en contextos y situaciones de vulnerabilidad. Salud Uninorte. Barranquilla, 33(2), 213–223. https://doi.org/10.14482/sun.33.2.10550
Cordova, A. (2018). Las Relaciones Humanas en la E. P. de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión Huacho – 2018 [Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/3223
De la Herrán, A. (2020). La Pedagogía de la muerte en el contexto de la pandemia: Una mirada radical e inclusiva. Revista Electrónica Educare, 24, 1–4. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/14327/19981
De Sousa, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. Ediciones Akal.
Fornet-Betancourt, R. (2019). La filosofía intercultural como filosofía para una mejor convivencia humana. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 24, 9–15. https://doi.org/10.5281/zenodo.3107934
Garzón, P. (2013). Pueblos indígenas y decolonialidad. Sobre la colonización epistemológica occidental. Andamios. Revista de Investigación Social, 10(22), 305–331. http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v10n22/v10n22a16.pdf
Guillermo, L. Y. (2017). Programa de técnicas asertivas para mejorar las relaciones interpersonales de los estudiantes de educación primaria. In Crescendo, 8(2), 179–191. https://revistas.uladech.edu.pe/index.php/increscendo/article/view/1623
Hernández, J. D., Ramírez, M., Álvarez, C., & Garavito, J. (2019). Environments of deterritorialization and counter-hegemony: an existential look at the Pedagogy of meetings from the image-cinema. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 87, 53–64. https://doi.org/10.5281/zenodo.3463779
Huanca-Arohuanca, J. W. (2020). Contrahegemonía y la lucha por la educación en el sur del Perú. Editorial Académica Española.
Huanca-Arohuanca, J. W. (2021). Narrativas de guerra y resistencia: participación de la mujer austral del Perú en la Guerra del Pacífico. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 13, 53–62.
Huanca-Arohuanca, J. W., Butrón, S. B., Supo, L. A., & Supo, F. (2020). Evaluación y monitoreo de la calidad ambiental del agua en el proyecto sistema de riego Canal N, provincia de Melgar – Puno, Perú. Ciencia & Desarrollo, 19(1), 88–96. http://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/cyd/article/view/936/1062
Huanca-Arohuanca, J. W., & Canaza-Choque, F. A. (2019). Puno: Educación rural y pensamiento crítico. Hacia una educación inclusiva. Revista Helios, 3(1), 97–108. https://doi.org/10.22497/Helios.31.3106
Huanca-Arohuanca, J. W., Canaza-Choque, F. A., Escobar-Mamani, F., & Ruelas, D. (2020). En defensa del pluralismo latinoamericano: las esferas de la justicia y la igualdad compleja en Michael Walzer. Un dilema pendiente por atender. Revista Chakiñan, 11, 92–103. https://doi.org/10.37135/chk.002.11.07
Huanca-Arohuanca, J. W., Escobar-Mamani, F., & Supo-Condori, F. (2020). Democratización y acceso a la información de la sociedad civil: un análisis diacrónico a la gestión 2015 - 2018 del Gobierno Municipal Puno – Perú. Sciéndo, 23(2), 93–103. https://doi.org/10.17268/sciendo.2020.014
Huanca-Arohuanca, J. W., & Geldrech, P. (2020). Planificación educativa y gestión pedagógica-estratégica-operacional en las instituciones del nivel inicial en el sur del Perú. Revista Conrado, 16(76), 369–376. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1497
Huanca-Arohuanca, J. W., Supo-Condori, F., Sucari, R., & Supo, L. A. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Revista Innovaciones Educativas, 22, 115–128. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218
Igelmo-Zaldivar, J., & Quiroga, P. (2018). Light pedagogy in hypermodern times: the homeschooling, the Waldorf schools, and the new ignatian pedagogy. Teor. Educ., 30, 75–94. https://doi.org/10.14201/teoredu3017594
Laurenti, D. (2017). Autonomía Indígena Originario Campesina en las tierras altas de Bolivia. Izquierdas, 36, 222–252. https://scielo.conicyt.cl/pdf/izquierdas/n36/0718-5049-izquierdas-36-00222.pdf
Medina, A. (1994). Relaciones humanas y comunidad: primera parte: aspectos teóricos Medina,. PIIE. http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/pdf_567.pdf
Moncada, C. J., & Sánchez, M. V. (2018). The reading, textual creation and otherness in the framework of digital didactics. Teor. Educ., 30, 131–153. https://doi.org/10.14201/teoredu302131153
Monjas, M., & Gil-Torres, A. (2017). Comunicación institucional y tratamiento periodístico de la crisis del ébola en España entre el 6 y el 8 de octubre de 2014. Revista de Comunicación, 16(1), 97–121. https://revistadecomunicacion.com/article/view/1009/973
Orte, C., Ballester, L., Pascual, B., Gomila, M. A., & Amer, J. (2018). Las competencias de los formadores en el Programa de Competencia Familiar, un programa de educación familiar basado en la evidencia. Revista Complutense de Educación, 29(3), 651–663. https://doi.org/10.5209/RCED.53547
Ortiz, A., Arias, M. I., & Pedrozo, Z. E. (2018). Hacia una pedagogía decolonial en/desde el sur global. Revista NuestrAmérica, 6(12), 195–222. http://revistanuestramerica.cl/ojs/index.php/nuestramerica/article/view/146
Ospina-Ramírez, D. A., & Ospina-Alvarado, M. C. (2017). Futuros posibles, el potencial creativo de niñas y niños para la construcción de paz. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 175–192. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511016022016
Ossa-Cornejo, C., Palma-Luengo, M., Martín, N. L.-S., & Díaz-Larenas, C. (2018). Critical and Scientific Thinking Assessment in Preservice Teachers at a Chilean University. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1–18. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.12
Ovejero, A. (2007). Las relaciones humanas. Psicología social teórica y aplicada. Biblioteca Nueva.
París-Albert, S. (2017). Philosophy for making peace with children. An incentive for creativity. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 75, 65–85. http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v24n75/1405-1435-conver-24-75-00065.pdf
Puyol, A. (2018). Libertad, igualdad ¿y fraternidad? Daimon. Revista Internacional de Filosofía, 7, 5–9. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/daimon/337791
Ramos, A., & Camats, R. (2018). Fundamentos para una pedagogía preventiva sobre la muerte en la escuela. Revista Complutense de Educación, 29(2), 527–538. https://doi.org/10.5209/RCED.53448
Rivero, R. (2013). Educación y Pedagogía en el marco del neoliberalismo y la globalización. Perfiles Educativos, 35(142), 149–166. http://dx.doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71854-3
Rodríguez, G. (2015). La función social de la dimensión emocional en el conflicto comunitario: entre la invidia, la desigualdad y las relaciones de poder. Estudios de Cultura Maya, 46, 167–196. https://doi.org/10.1016/S0185-2574(15)30018-6
Salinas, Á., Rozas, T., & Cisternas, P. (2018). El foco y la profundidad de la reflexión docente en estudiantes de pedagogía en Chile. Perfiles Educativos, 40(161), 87–106. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n161/0185-2698-peredu-40-161-87.pdf
Santaella, E., & Martínez, N. (2018). El texto libre, una herramienta para el aprendizaje creativo. Revista Complutense de Educación, 29(2), 613–625. https://doi.org/10.5209/RCED.53527
Serrano, M. (2019). Cuándo y cómo se hizo científica la Teoría de la Comunicación. Comunicación y Sociedad, e7477, 1–23. https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7477
Tuero, E., Cervero, A., Esteban, M., & Bernardo, A. (2018). ¿por qué abandonan los alumnos universitarios? variables de influencia en el planteamiento y consolidación del abandono. Educación XX1, 21(2), 131–154. https://doi.org/10.5944/educXX1.20066
Velasco-Martínez, L. C., & Tójar, J. C. (2018). The use of rubrics in higher education and competences evaluation. Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(3), 183-. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7998
Villagómez, M. S. (2018). “Otras Pedagogías”: La experiencia de la Carrera de Educación Intercultural Bilingüe-UPS. Alteridad. Revista de Educación, 13(1), 30–41. https://doi.org/10.17163/alt.v13n1.2018.02
Villegas, É., & Rueda, R. (2017). Web social, viajeros y utopías digitales. Nómadas, 47, 47~63. https://doi.org/10.30578/nomadas.n47a2
Visotsky, J. (2020). Pedagogías críticas y derechos de los pueblos: un abordaje desde la historia oral y la investigación participante en Argentina. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 25(90), 217–231. https://doi.org/10.5281/zenodo.3872560
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jesús Wiliam Huanca-Arohuanca, Nancy Sapana Valdivia, Manuela Daishy Casa Coila, Kleiber Rosendo Vargas Pacosonco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.