The Aesthetic Imaginary in the Virtual Comproducción of Ecofábulas

Authors

  • Waldemar José Cerrón Rojas Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Bertha Rojas López Investigadora Independiente

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.900

Keywords:

Imaginary, virtual comproducción, eco-fables

Abstract

In this article, the transcendence of the aesthetic imaginary as a support for the comproducción of eco-fables is made visible. The aesthetic imaginary constitutes the creative source from which the figurative forms for literary creation emerge, in this case, the virtual comproducción of eco-fables. The virtual comproducción of eco-fables constitutes an intertextual connection between a fable (previous production) with another that necessarily emerges at the moment of understanding what is read, activities that are carried out in virtual spaces. The research was applied at an experimental level with a pre-experimental design. The method of modeling and logical history were applied. The instruments used were the observation sheet for the aesthetic imaginary and the content analysis sheet for the virtual comproducción of eco-fables. The study group was made up of 35 students from the Professional Career of Languages, Literature and Communication. It concludes that the level of efficacy of the aesthetic imaginary in the comproducción of eco-fables is high, as evidenced by the publication of the eco-fables comproducidas and the estimation of the p-value: 0,00 = 0% with a significance level of α = 0,05 . In this way, the tradition that what is read remains in what is understood is abandoned; but rather the obligation to materialize the underlying productive act in all reading comprehension.

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Author Biographies

  • Waldemar José Cerrón Rojas, Universidad Nacional del Centro del Perú

    Waldemar José Cerrón Rojas es docente e investigador en educación, estética y literatura. Doctor en Ciencias de la educación por la Universidad Enrique Guzmán y Valle La Cantuta. Magister en Didáctica universitaria por la Universidad Nacional del Centro del Perú.

  • Bertha Rojas López, Investigadora Independiente

    Bertha Rojas López docente e investigadora en educación y literatura. Doctora en Ciencias de la educación por la Universidad Enrique Guzmán y Valle La Cantuta. Magister en Didáctica universitaria por la Universidad Nacional del Centro del Perú.

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Published

2021-07-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

The Aesthetic Imaginary in the Virtual Comproducción of Ecofábulas. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(21), 121-128. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.900