Internal Coherence of Curricular Designs of Kindergarden Education in Latin America whit Relation to its Learning Approach

Authors

  • Marcos Antonio Requena Arellano Universidad Siglo 21, Argentina
  • Ivvanova De Jesús Dávila Padrón Universidad Católica Andrés Bello, Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.775

Keywords:

Curriculum Evaluation, Preschool Curriculum, Curriculum Research, Learning Theories, Curriculum Design

Abstract

An analysis of the internal coherence of the Initial Education curricular designs of the nine Spanish-speaking South American countries is presented, in relation to their learning approach. Before the analysis, the concept of curriculum and internal consistency on which it is based is pointed out; Likewise, the assumed classification of learning approaches is exposed, which distinguishes three fundamental ones: behaviorism, cognitivism and constructivism. A mixed method (qualitative and quantitative) with sequential design was applied. Two instruments and two scales are used. Findings: a) Five curricular designs explain your learning approach; b) of these five documents, three are highly consistent with that approach and two are fairly consistent; c) of the four curricular designs that do not explain any learning approach, three contain evidence of three approaches, and the fourth document contains evidence of two approaches; d) two of these four documents have high coherence, and the other two have low coherence. It is concluded that the curricular coherence, in relation to the referent learning approach, is presented in a different way in the different curricular designs of the studied group.

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Author Biographies

  • Marcos Antonio Requena Arellano, Universidad Siglo 21, Argentina

    Doctor en Educación y Magister en Psicología Cognitiva por la Universidad Católica Andrés Bello, Venezuela. Licenciado en Filosofía por la Universidad Central de Venezuela. Atención de investigación centrada en formación docente, educación basada en competencias, educación digital, procesos de aprendizaje y autorregulación académica. Coordinador de investigación del área de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad Siglo 21, Argentina. Profesor a distancia del Doctorado en Educación y Maestría en Procesos de Aprendizaje de la Universidad Católica Andrés Bello, Venezuela.

  • Ivvanova De Jesús Dávila Padrón, Universidad Católica Andrés Bello, Venezuela

    Magister en Educación - mención Procesos de Aprendizajes y Licenciada en Educación, por la Universidad Católica Andrés Bello, Venezuela. Línea de investigación centrada en diseño curricular de educación inicial y procesos de aprendizajes y enseñanza en dicho nivel. Directora de Jardín Maternal e Inicial “I love My Kinder”, Montevideo – Uruguay.

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Published

2021-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Internal Coherence of Curricular Designs of Kindergarden Education in Latin America whit Relation to its Learning Approach. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(20), 161-176. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.775