Information and Communication Technologies as Pedagogical and Technological Innovation in Calculus i Learning, in Students of Civil Engineering Faculty at San Cristóbal de Huamanga National University , in the Covid-19 Context

Authors

  • Edison Laderas Huillcahuari Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
  • Pedro Huauya Quispe
  • Víctor Alcides Coaquira Cárdenas
  • Adolfo Quispe Arroyo

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1470

Keywords:

ICT, COVID-19, learning, innovation, technology

Abstract

This article deepens the impact of Information and Communication Technologies (ICT) as pedagogical and technological innovation in calculus I learning, in Civil Engineering students at San Cristóbal de Huamanga, National University 2020. For this, it is It addresses an applied research, explanatory research level of experimental design with pre and post-test, analytical inductive method, a sample of 31 students was established, the data was collected through a survey and virtual pedagogical test, making use of the benefits of ICT; The parametric Student t test of ordinal independent samples was applied for the hypothesis test with a confidence level of 95% and significance 5%. Obtaining the result of the Student's t statistic t = 6.389 and p = 0.00 <0.05. Consequently, the significant difference with respect to the pretest is demonstrated, so that a higher percentage of the students achieved greater dexterity and an innovative alternative and excellent results in learning calculation I, through the active management of ICT tools and the Internet. Finally, the work contributes to the impact of ICT as a pedagogical and technological innovation in higher education, as a challenge to the current global educational and health crisis in the face of COVID-19.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Gordón, F. (2011). Refleciones filosoficas sobre la Tecnologia y sus nuevos escenarios. Sophía, 1(11), 123–174. https://bit.ly/3o4GEKZ

Badilla Quintana, M. G. (2010). Análisis y evaluación de un modelo socioconstructivo de formación permanente del profesorado para la incorporación de las TIC [tesis de doctorado, Universidad Ramon Llull]. https://bit.ly/3xNZZEu

Brito, C. J., Muñoz, D., & Cáceres, S. V. (2020). Mecanismos de inclusión social para las Tecnologías de Información y Comunicación en la población Wayuu ( Alta Guajira Colombiana ). Espacios, 41(31), 288–295. https://bit.ly/38QbhNs

Cruz Rodríguez, D. salvador, & Lozano Carrillo, O. (2017). Integración de las TIC en la Educación Superior (1ra ed.). Red.Inedat. https://bit.ly/3lnhUw3

García-cuéllar, D. J. (2018). Propuetas para la enseñanza de la enseñanza de la matemática. 31.

Gómez López, M., Carrasco Poyatos, M., & Arturo Abraldes, J. (2013). Aplicación de las TIC en la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 61(2), 1–8. https://bit.ly/3nUbTIq

Hermosa Del Vasto, P. M. (2015). Influencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el proceso enseñanza-aprendizaje: una mejora de las competencias digitales. Revista Científica General José María Córdova, 13(16), 121–132. http://www.scielo.org.co/pdf/recig/v13n16/v13n16a07.pdf

López de la Madrid, M. C. (2013). Impacto de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el docente universitario. El caso de la Universidad de Guadalajara. Prespectiva Educacional, 52(2), 4–34. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.52-Iss.2

Miranda, G. C., Félix, J., Rodríguez, P., & Vega, G. C. (2018). La comunicación como competencia de dirección en educación. Una mirada desde el proceso de enseñanza aprendizaje de las TIC. RITI, 6(11), 48–54. https://bit.ly/3xTJ1on

Padilla Beltran, José Eduardo, Vega Rojas, Paula Lizette, Rincón Caballero, D. A. (2014). Tendencias y dificultades para el uso de las TIC en educación superior. Ciencias de La Educación, 10(1), 272–295. https://doi.org/10.1021/acssuschemeng.6b03126

Parra, J. (2017). Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje. Revista Investigaciones En Educación, 17(2), 161–166. https://bit.ly/3vJJDuM

Parra Sarmiento, S. R., Gómez Zermeño, M. G., & Pintor Chávez, M. M. (2015). Factores que inciden en la implementación de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje en 5o de Primaria en Colombia. Revista Complutense de Educación Núm. Especial, 26, 197–213. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46483

Ruiz, M., & Belén, A. (2010). Formación Docente En Tics. ¿Están Los Docentes Preparados Para La (R)Evolución Tic? International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 35–44. https://bit.ly/3r8mGPa

Sandrone, D. (2011). Aportes para una concepción naturalizada de la tecnología en el pragmatismo de John Dewey. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 7(19). https://bit.ly/3iFECNO

Suárez Pazos, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 1(1), 40–56. https://bit.ly/3xTXLTU

Tello Leal, E. (2007). Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital. Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 4(2), 1–8. https://bit.ly/3h3aRIJ

Vidal Ledo, M., & Rivera Michelena, N. (2017). Investigación acción. Educación Médica Superior, 21(4). https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i1.975

Published

2022-06-25

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Information and Communication Technologies as Pedagogical and Technological Innovation in Calculus i Learning, in Students of Civil Engineering Faculty at San Cristóbal de Huamanga National University , in the Covid-19 Context. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(23). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1470

Most read articles by the same author(s)