Analysis of the Mathematics Tests of the National Mathematical Olympiad (OLNAMAT - 2017)

Authors

  • Rafael M. Cantorín Curty Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Henry F. López Cantorín Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Rafael A. Cantorín Benites Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Betzabeth R. Cantorín Benites Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Diego Crisóstomo Huaringa Universidad Nacional del Centro del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1085

Keywords:

reliability, difficulty index, validity coefficient, discriminative power, pedagogical test

Abstract

The research carried out is non-experimental and descriptive level; It consisted of analyzing the results of the mathematics tests that were applied to the students of Regular Basic Education (RBE) in the "10th National Mathematical Olympiad (OLNAMAT - 2017)" conducted by students and professors of the PAS Mathematical Sciences and Information Technology of the Faculty of Education of the National University of Central Peru.  A sample of 100 mathematics tests for initial education of 04 and 05 years was taken, determining their reliability, difficulty index, discriminative power and validity coefficient. Statistical methodology was applied for quantitative data processing and some of the psychometric and edumetric statistics were calculated.  Concluding that the mathematics tests for initial education of 04 and 05 years have α = 0,623 and KR = 0,961, and α = 0,720 and KR = 0,985, respectively; that is, they are reliable for data collection; furthermore, the tests have 5 items (33%) and 7 items (47%), characterized as "difficult"; respectively, as well as 10 items (67%) with “very good discrimination”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, K. (2018). Validación del instrumento de conocimientos sobre técnicas de manejo de conductas no farmacológicas em estudiantes del internado de la Universidad Alas Peruanas 2017. Tesis. Lima: Universidad Alas Peruanas.

Cantorin, R. (2014). Técnicas de procesamiento de datos e información utilizando Excel. (Trabajo de investigación). Huancayo: Impreso en Talleres de Gráficas Inversiones M&C.

Cárdenas, A. (2013). Dificultad y sensibilidad de los instrumentos de recolección de datos. Trabajo de investigación. Huancayo: Editora Imprenta Ríos SAC.

D’Amore, B., Fandiño, M., Marazzani, I. y Sbaragli, S. (2011). La didáctica y la dificultad en matemática. Análisis de situaciones con falta de aprendizaje. (2ª ed.) Bogota, D. C. Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Encinas, I. (1987). Teoría y técnicas en la investigación educacional. Lima: AVE S.A.

Fernández, M., Cayssials, A. y Pérez, M. (2009). Curso básico de psicometría. Teoría clásica. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Jara, M. (2015). Validez y confiabilidad en la construcción de reactivos utilizados en pruebas de opción múltiple (POM). Artículo Científico. Puno: Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez.

Kerlinger, F. (1994). Investigación del comportamiento. (3ª Edición en inglés y 2ª Edición en Español). México D. F.: McGraw-Hill.

Labaree, D. (2004). The trouble with ed schools. New Haven: Yale University Press.

Macías, E. (2011). Validación y confiabilidad de pruebas de opción múltiple para la evaluación de habilidades. (Tesis de maestria). CIMAT. Guanajuato: Centro de investigación en Matemáticas, A. C.

MINEDU - Ministerio de Educación del Perú (2019). Resultados PISA-2018. En http://umc.minedu.gob.pe/resultadospisa2018.

OCDE (2003). Alfabetización en matemáticas y ciencias. Recuperado el 24 de noviembre de 2020. En http://www7.uc.cl/sw_educ/educacion/grecia/plano/html/pdfs/biblioteca/LIBROS/ BL011.pdf

OEI - Organización de Estados Iberoamericanos (2015). La evaluación en el área de matemática. Claves y criterios. Nivel secundario. Buenos Aires: OEI. Directores que hacen escuela.

Peña, J. (2007). Álgebra en todas las partes. (3ra. Reimpresión). México: La Ciencia para todos/166. Fondo de Cultura Económica.

Santisteban, R. (2009). Principios de psicometría. España: Síntesis S. A.

Published

2022-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Analysis of the Mathematics Tests of the National Mathematical Olympiad (OLNAMAT - 2017). (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(22), 271-291. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1085