Sumillado and understanding reader in the first year-old students of secondary of the district of Huancayo
Keywords:
Reading comprehension, strategies, sumilladoAbstract
The objective of the study was to determine the influence of the sumillation technique on reading comprehension; It is an applied type of research at a technological level; The experimental method was used with a quasi-experimental design and two equivalent groups, with pre-test and post-test. To carry out the work, a sample of 43 first grade students from the I.E. was taken. “Santa Isabel”, to whom the pedagogical tests of reading comprehension were applied, adapted from Alliende, Condemarín and Milicic (1982); Likewise, the results were processed using descriptive and inferential statistics; Finally, to test hypotheses, the Student t test was used. The research served to improve the reading comprehension of secondary school students. The conclusion expresses that the sumillation technique positively influenced the reading comprehension of the students in the sample.
References
Allende F y Condemarín, M (2000). La lectura: Teoría, Evaluación y desarrollo. (2da. Ed.) Santiago de Chile. Edit. Andrés Bello.
Asuero Flores, Y. D. C. (2022). Estrategias Didácticas Activas para fomentar la Comprensión Lectora. Tesla Revista Científica, 2(2), e93. https://doi.org/10.55204/trc.v3i1.e93
Beltrán Campos y Reppeto, E. (2006). El entrenamiento en estrategias sobre la comprensión lectora del enunciado del problema aritmético: un estudio empírico con estudiantes de Educación Primaria. Revista española de orientación y psicopedagogía. 17 (1), 33-48.
Cabanillas, M. (2005). Mejoramiento de la comprensión lectora en estudiantes de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga. [Tesis de maestría].
Ccoa, O. (2023). Padlet: una alternativa para mejorar la comprensión lectora. Revista de innovaciones tecnológicas
Díaz, P. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. (2da ed.) México. Mc Graw–Hill / Interamericana Editores.
Flores, M. (1999). Teorías cognitivas y Educación. Lima, Perú, Editorial San Marcos.
García, M., et al. (1999). Comprensión Lectora y Memoria Operativa. Editorial Paidos.
García, M. (2002). Comunicación Integral un enfoque holístico de la comunicación. Editorial Trillas.
Ministerio de Educación del Perú. (2006). Guía para desarrollo de capacidades comunicativas. Lima-Perú, Editorial Navarrete.
Noguera Astaiza, M. (2023). Comprensión lectora inferencial a través de una estrategia pedagógica apoyada en un OVA. Revista Dialogus, 1(10), 31–43. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i10.755
Parrilla, A. (2023). Estrategias comunicativas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de primero de secundaria de la I.E "C. La Alborada"-Piura, 2023 Piura. [Tesis de Maestria Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote].
Pinzas, J. (1997). Metacognición y lectura. Lima-Perú, Ed. PUCP.
Pinzas, J. (2001). Leer pensando. Lima-Perú. Ed. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Ramos, K. (2016). Aplicación de técnicas de estudio para desarrollar la comprensión lectora en los estudiantes del tercer grado de la I.E. "Coronel Francisco Bolognesi”
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura (8th ed.). Madrid: Graó.
Solé, I. (1997). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.
Soto, P. (2013). Estrategias de Aprendizaje y Comprensión Lectora en estudiantes del cuarto grado de primaria. [Tesis de maestría] Universidad de Maracaibo. Venezuela.
Texto del artículo-1116-2-10-20190723.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liu Julan Yangali Flores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.