Experience of the literary gatherings to improve the understanding of written texts

Authors

  • Jessica Deniss Eizaguirre Castro I.E. 19 de abril de Chupaca

DOI:

https://doi.org/10.26490/ger.v1i5.1832

Keywords:

Comprehension of texts, Literary gatherings

Abstract

The research started from the need to improve reading comprehension, a basic activity for the integral development of the student; since, if written texts are not understood, there will be difficulties in the various areas of educational training. Then, through the organization of dialogical gatherings, it was possible to determine the influence of these on the comprehension of written texts in students of the 5th grade of the secondary level in the Educational Institution 19 de Abril - Chupaca. This one has a quantitative approach, with a quasi-experimental design. It was applied to a sample of 141 students of both sexes. For the data collection, the entrance and exit test on comprehension of written texts and the observation sheet for the realization of the literary gatherings were used. Finally, it was concluded that literary gatherings significantly influence the comprehension of written texts; since, it helps to achieve the critical level when arguing their opinions regarding the text read. Statement that is made according to the results of the calculated t and the t table, which yielded the level of significance; Therefore, it allowed rejecting the null hypothesis and accepting the alternate hypothesis

References

Castelló, D. (2003). Un nuevo enfoque de la traducción en la enseñanza comunicativa de las lenguas. España: Universidad de Valladolid. Recuperado de: https:// www.researchgate. net/publication/277116721_ Un_nuevo_enfoque_de_la_traducción_en_la_ensenanza_comunicativa_de_las_lenguas.

Castagnino, R. (1953). El análisis literario. Buenos Aires: Nova.

Ferreiro, R. (2010). Estrategias didácticas del aprendizaje cooperativo. (1ra edic.). Lima, Perú: Trillas.

Flecha G., R. & Álvarez C., P. (2016). Fomentando el aprendizaje y la solidaridad entre el alumnado a través de la lectura de clásicos de la Literatura Universal: El caso de las tertulias literarias dialógicas. Educación, Lenguaje y sociedad. Recuperado de: http://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/990/1136

Flecha, R., García, R., & Gómez, A. (2013). Transferencia de tertulias literarias dialógicas a instituciones penitenciarias. Revista De Educación, 360, 140-161.

Gardner, H. (2005). Las cinco mentes del futuro. 2da edición. México: Paidós.

Loza, M. (2004). Tertulias Literarias. Cuadernos de Pedagogía, 34 (1), 66-69.

Romero, A. (2018). Estrategias de tertulias literarias en el aprendizaje dialógico en estudiantes de secundaria de la I.E. José Granda de San Martín de Porres – 2018. (Tesis de maestría en la Universidad César Vallejo, Lima).

Solé, I. (2009). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.

Solé, I. (2001): Comprensión Lectora: el uso de la lengua como procedimiento. Edit. Laboratorio Educativo.

Soler, M. (2001). Dialogic reading: A new undestanding of the reading event. Tesis de doctorado presentada en la Facultad de Educación de Harvard, disponible en: http://www.lib.umi.com/dissertations.

Torrego, A. (2013). La educación literaria y las tertulias literarias dialógicas: La tertulia de CEIP, La Pradera de Valsaín (Segovia). Tesis de maestría en la Universidad de Valladolid.

Valle, M. (2000). Pruebas pedagógicas y psicológicas. Lima, Perú: UMSM.

Vygotsky, L. (2010): El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica

Downloads

Published

2023-10-18

Issue

Section

Artículos Originales

How to Cite

Experience of the literary gatherings to improve the understanding of written texts. (2023). Germinal, 1(05), 12-25. https://doi.org/10.26490/ger.v1i5.1832