Virtual classrooms and investigative abilities in students of education of the Universidad Nacional del Centro del Perú
Keywords:
Virtual classrooms, Investigative skillsAbstract
The objective of the research was to establish the effectiveness of the investigative skills in students of the X half of the specialty of Languages, Literature and Communication of the National University of the center of Peru. The study was of type applied and experimental level with quasi-experimental design. Scientific methods were used, analysis - synthesis, historical logical, the observation and measurement. He instruments applied were the tab of observation of the creation and use of the virtual classroom edmodo.com tab and observation of the investigative skills. The study group was composed by 17 students of the aforementioned specialty and university. It was concluded that the use of virtual classrooms is effective to improve research skills because in the domains of start, progress, library, assignment, notifications, groups and account, are simulated, collected, processed, preserved and virtualize the production of knowledge as a product of the development of self-control, Flexibility, economy, precision, speed and transfer in synchronous and asynchronous spaces, as shown statistically to find that the tc = 1,285 > tt = 1,7459, with a level of significance of =0.05.
References
Barbera, E. y Badia, A. (2005). Hacia el aula virtual: actividades de enseñanza y aprendizaje en la red. Revista Iberoamericana de Educación. Organización de estados iberoamericanos para la educación la ciencia y la cultura
Cabañas, et al (2003). Aulas virtuales como herramienta de apoyo en la educación de la Universidad Mayor de San Marcos. (Tesis doctoral). Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Canseco 2013) Aplicación de un aula virtual en moodle como apoyo didàctico para la asignatura de física y laboratorio del tercer año de bachillerato (Tesis magistral) Pontifica Universidad Católica del Ecuador. Sede Ambato. Ecuador.
Cerrón Rojas W. y Rojas Lòpez B. (2015). Habilidades investigativas y formación de valores pedagógicos ambientales. Huancayo : UNCP.
Horton, W (2000). La estructura del aula virtual y la metodología PACIE (3ed.). Nacea.
La Torre (1999). El maestro investigador. La investigación en el aula. Pueblo y educación.
Machado Ramírez, E & Montes de Oca, N. (2009). Las habilidades investigativas y la nueva Universidad: Terminus a quo a la polémica y la discusión. Humanidades Médicas, 9 (1). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727- 81202009000100002&script=sci_arttext
Meléndez, 2013. Plataformas virtuales como recurso para la enseñanza en la universidad: análisis, evaluación y propuesta de integración de moodle con herramientas de la web 2.0. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid Facultad de Educación, España
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Waldemar José Cerrón Rojas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

