The pedagogic language in the professional training in the National University of Huancavelica

Authors

  • Manuel Jesús Basto Sáez Universidad Nacional de Huancavelica

Keywords:

Pedagogic language, professors

Abstract

With the target to meet which age the type of pedagogic language that the university teachers use in the classrooms of the National University of Huancavelica, in a sample of 565 students of both sexes and whose ages were understood mainly between 25-37 years (more of 60). A scale was applied composed of 40 items and that, on having been validated by the statistician Alpha de Crombach, threw a value of 0.5932 what it would indicate us that the test is highly reliable. With the measurements of central tendency and of dispersion the diagnostic levels were established for the above mentioned scale ending that 51,5 of the studied sample perceives to the university teacher below the average. This fact would be validating the hypothesis raised in the present investigation. Across the analysis of items one found that of 40 items that were shaping the test, in 18 items the pupils were tending to quaify the teacher in negative form and the percentages were going from 35 to 60 of deficit. On having applied the skills inferenciales, one found that a highly significant affiliation existed between the diagnostic levels and variable sex (these variables are highly related or are very dependent). On having tried to establish differences between averages bearing in mind the sex and the entire puntajes, one found that yes there were differences. Nevertheless, one did not find differences for groups of ages. Finally it is recommended to make a replicación for all the faculties of the university; that design to themselves programs of human and pedagogic development gone to students and professors.

References

Alekseevna, Abdullina O. (1980). Métodos de Investigación Pedagógicas y Psicológicas. La Habana.

Ander - Egg, Ezequiel. (1985). Técnicas de Investigación Social. Buenos Aires. Argentina.

Avanzi, Guy. (1977). La Pedagogía en el Siglo XX. Madrid. España.

Baturina, Galina. (1977). Métodos de Investigación Pedagógica. La Habana: Pedagogía Nacional.

Ben, David; Zloczower; Halsey. (1968). La Universidad en Transformación. Barcelona. España. Seix Barral.

Blanco, Rufino. (1930). Teoría de la Educación. Tomo I. Madrid. España. Editorial de Hernando.

Bruner, Jerónimo. (1973). El Proceso Educativo. Buenos Aires Argentina.

Bunge, Mario. (1970). a. La Investigación Científica. Buenos Aires. Paidós.

Bunge, Mario. (1971). b. La Ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires. Editorial Paidós.

Capella Riera, Jorge. (1987). Educación. Un Enfoque Integral. Lima Perú. Editorial Cultura y Desarrollo.

Castillejo. S. (1976). Nuevas Perspectivas en las Ciencias de la Educación. Anaya. Madrid. España.

Compayre, Gabriel. (1916). Curso de Pedagogía Teórica y Práctica. Paris. Francia. Ch. Bouret.

De Gortari, Elí. (1965). Lógica General. México. Editorial Grijalbo, S.A.

Del Rosal, Oscar. (1981). La Comunicación Docente - Discente. Buenos Aires. Argentina. Editorial Plus Ultra.

Derisi, O. (1969). Naturaleza y Vida de la Universidad. Buenos Aires. Argentina. EUDEBA.

Flores Ochoa, Rafaél. (1998). Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Editora Martha Edna Suarez R. Colombia.

Florez Ochoa, Rafaél y otros. (2001). Investigación Educativa y Pedagógica. Colombia.

Florez, Luis. (1976). b. Temas de Castellano. Bogotá. Imprenta Patriótica del Instituto Caro y Cuervo.

Fullat, Octavi. (1979). Filosofías de la Educación. CEAC. Barcelona. España.

García Hoz, A. (1966). Principios de Pedagogía Sistemática. Rialp. Madrid. España.

García, Lorenzo. (1979) Metamorfosis de la Educación. Pedagogía Prospectiva. Edelvives. Zaragoza. España.

Guevara Gálvez, Bladimiro. (2002). Curso Básico de Epistemología, Filosofía y Teoría de la Ciencia. Lima. Perú. Ediciones Pensamiento y Acción.

Gartner, Friedrich. (1970). Planeamiento y Conducción de la Enseñanza. Argentina. Editorial Kapelusz.

Hernández Díaz, Fabio. (1993) Métodos y Técnicas de estudio en la Universidad. Bogotá. Colombia.

Hidalgo Cabrera, Milcíades. (1991). Formación Docente en el Perú. Lima Perú. Editora Magisterial.

Ibáñez, J. (1990). Nuevos Avances en la Investigación Social. Barcelona España.

Lazo Arrasco, Jorge. (2002). La Enseñanza Universitaria. Lima. Perú. Editorial San Marcos.

Luzuriaga, Lorenzo. (1950). Pedagogía. Buenos Aires. Argentina. Editorial Losada S.A.

Mejía J., Marco Raúl. (1990). Hacia otra Escuela desde la Educación Popular. Lima Perú. Tarea.

Mello Carvalho, Irene. (1974). El Proceso Didáctico. Buenos Aires Argentina. Editorial Kapelusz.

Miranda. Félix R. (1987). Técnica de la nota científica. Bogotá Editorial Cromos.

Montessori, María. (1973). El Método de la Pedagogía Científica. Barcelona. Araluce. España.

Nassif, Ricardo. (1965). Pedagogía. Buenos Aires. Argentina. Editorial Kapelusz.

Oyola Romero, Víctor. (1984) Tecnología Curricular. CED. UNE. Lima Perú.

Pardinas, Felipe. (1971). Metodología y Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. La Habana.

Perkins, James A. (1967). La Universidad en Transición. México. Uthea.

Piaget, Jean. (1972). Psicología y Pedagogía. Barcelona. España. Editorial Ariel.

Rubinstein, S.L. (1963). El Ser y la Conciencia, El Pensamiento y los Caminos de su Investigación. México. D.F. Editorial Grijalbo.

Schramm, Wilbur. (1970). La Ciencia de la Comunicación Humana. México. Editorial el Roble.

Serrano, Manuel Martín. (1978). Métodos Actuales de Investigación Social. Madrid. España. Akal Editor.

Sierra Bravo, Restituto. (1988). Técnicas de Investigación Social Teoría y Ejercicios. Madrid España.

Tittone. (1966). Principios de Didáctica Moderna. Madrid. España. Rialp.

Torres C., Alfonso. (1996). Aprender a Investigar en Comunidad. Unisur. Bogotá. Colombia.

Ushinski K.D. (1949). Obras Completas. Editorial, Rusa, Tomo VII. Ediciones de la Academia de Ciencias Pedagógicas.

Valer Lopera, Lucio y Sigfredo Chiroque Chunga. (1999). Pedagogía. Lima Perú. Facultad de Educación UNMSM.

Vasconi, Tomás A. (1976). Contra la Escuela. En: Temas de Educación y Política. Lima Perú. Tarea.

Vásquez, Gustavo. (1975). Perfeccionamiento de los Profesores y la Metodología Participativa. España. Pamplona. EUNSA.

Villavicencio Whittembury, Alvaro. (1978). Acerca del Concepto de Educación. Lima. Perú. Editorial los Kantus

Downloads

Published

2021-10-08

How to Cite

The pedagogic language in the professional training in the National University of Huancavelica. (2021). Diagnóstico Educativo, 4(4). https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/diagnostico/article/view/1061