Reading Comprehension Measurement Instrument
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2022.2.1116Keywords:
Comprehension, reading, instrument, elementary school studentAbstract
The research proposes the construction of a data collection instrument to evidence the level of reading comprehension in third grade elementary school students, for which the phases of elaboration of three versions were followed according to the observation of three experts, applied to a pilot sample of 13 students. The result was a valid instrument (Aiken coefficient=1), criterion validity by total Aiken greater than 0.2 per item, standard error of measurement of the instrument of +/- 2.5 and acceptable items with very good discrimination. Reliability with Cronbach's Alpha greater than 0.7. After the application of the instrument at a quantitative descriptive level, it was found that the students in the sample are at the beginning level and in none of the dimensions they reach outstanding achievement.
References
Aiken, L. (1985). Three coefficients for analysing Reliability and Validity of ratings. Educational and Psychological Measurement, 45, 131–142. https://doi.org/10.1177/07399863870092005
Alliende, F., & Condemarín, M. (1986). La lectura: Teoría, evaluación y desarrollo (Editorial Andrés Bello (ed.)).
Alvaro, M. (1990). Hacia un modelo causal del rendimiento académico (Issue January 2017).
Bautista, N. (2018). Estrategia de lectura cooperativa y los niveles de comprensión lectora en los estudiantes del 4° grado de primaria de la Institución Educativa No86275 de Carhuaz, Ancash, 2015. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.
Benavides, C., & Tovar, N. (2017). Estrategias Didácticas para Fortalecer la Enseñanza de la Comprensión Lectora en los Estudiantes del Grado Tercero de la Escuela Normal Superior de Pasto [Universidad Santo Tomás]. In Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/9533/BenavidesCristian2017.pdf?sequence=1
Briones, D. M. (2018). Influencia de la aplicación comparativa de técnicas de comprensión de textos para mejorar la comprensión lectora de las estudiantes del Tercer Grado de Educación Secundaria de la Institución Educativa Emblemática “Santa Teresita” – 2016 [Universidad Nacional de Cajamarca]. In Universidad Nacional de Cajamarca. http://repositorio.unc.edu.pe/handle/UNC/1009
Cáceres, J. (2010). Comprensión lectora, procesos físicos, lógicos y cognitivos (S. Marcos (ed.)). San Marcos.
Cateriano, T. J. (2016). Aplicación del método Clog desarrollar la comprensión lectora en niños del segundo grado de las instituciones educativas de la Salle y Muñoz Najar del cercado de Arequipa - 2011. Universidad Católica de Santa María.
Cervantes, V. H. (2005). Interpretaciones Del Coeficiente Alpha De Cronbach. Avances En Medición, 3(December), 9–28.
Consuelo, K., Pilar, D. E. L., & Neyra, O. Z. (2019). Comparación en comprensión lectora de la lengua inglesa en alumnos de un centro de idiomas de lima en modalidades presencial y virtual. Universidad San Ignacio de Loyola.
Cortez, M., & García. (2010). Estrategias de comprensión lectora y producción textual (Liñan (ed.)).
Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3).
Escurra, L. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. 103–111. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6123333.pdf
Lagos-Herrera, I., Flores-Carrasco, P., Rifo-Gutierrez, E., Garcés-Almendras, J., Vargas-Villar, L., Abello-Riquelme, R., Martínez-Hernandez, S., & Cid-Anguita, J. (2018). El modelo interactivo en la comprensión lectora, resolución de problemas aritméticos y algunos factores socioafectivos. Paideia, 62(c), 17–41.
León, E. C. (2019). Aplicación de un programa educativo nutricional para el logro de una alimentación saludable en los estudiantes de la Universidad Nacional del Callao 2017 [Universidad Nacional de Educación Enrique Guzman y Valle]. In 2019. http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/1899/T025_46253683T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
León, J. A., Olmos, R., & Sanz, M. (2010). Compresión lectora. Padres y Maestros, 10–11.
Muñoz, M. (2017). Aplicación de la estrategia del plan lector para mejorar la comprensión lectora en los estudiantes de 5to grado de educación primaria de la I.E. 3079 - Carabayllo, 2017. In Universidad César Vallejo. Universidad César Vallejo.
Neyra, L., & Pacheco, M. (2009). Comprensión lectora linguistica textual (San Marcos (ed.); 1ra ediaci). San Marcos.
Ricaldi, J. (2019). Efectos de un programa de estrategias cognitivas en la comprensión lectora en estudiantes del segundo grado de educación secundaria de la Institución Educativa Politécnico Regional del Centro Huancayo. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.
Solé, I. (2004). Estrategias de la lectura (S. L. Grao de Irif (ed.)). Grao de Irif, S.L.
Taboada, A. (2006). La generación de preguntas y la comprensión lectora. Lectiua y Vida, ci.
Vela, T., & Alva. (2005). Métodos y técnicas de comprensión lectora para el éxito escolar (San Marcos (ed.); 1ra ed.). San Marcos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carlos Arauzo Gallardo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.