Teachers' Perceptions from two Educational Institutions of Metropolitan Lima About their Interpersonal Relationships
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.902Keywords:
aggressive interpersonal relationship style, passive interpersonal relationship style, manipulative interpersonal relationship style, assertive interpersonal relationship styleAbstract
The article has like general objective to analyze the teachers' perceptions of two educational institutions in Metropolitan Lima regarding interpersonal relationships within their institutions. The research was approached from a qualitative approach. One of the conclusions it reached was that in the reference educational institutions, the relationships between teachers vary depending on different factors, such as age, the character of the people, moods, among others. Many teachers interact in a cordial way and help each other; however, there are teachers who have other characteristics such as aggressiveness or passivity.
Downloads
References
Albarrán, J. L. (2015) Estrategias gerenciales y las relaciones interpersonales que reciben los docentes del posgrado en gestión pública de la Universidad César Vallejo-Lima Norte, 2013 [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú].
Arenas, M., Ripoll M. & Yáñez, R., (2010) El impacto de las relaciones interpersonales en la satisfacción laboral general. Liberabit, 16 (2).
Bustamante, M. & Anticona D. (2018) Las relaciones interpersonales y su influencia en el clima laboral del área de electrodomésticos de Supermercados Plaza Vea, Trujillo 2017 [Tesis de pregrado, Universidad Privada del Norte, Perú]. https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/13259/Anticona%20Jicaro%20Diana%20Victoria%20-%20Bustamante%20Rodriguez%20Manuel%20Ilich.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Corvalán, M. (2005) La realidad escolar cotidiana y la salud mental de los profesores. Revistas enfoques educacionales, 7 (1), 69 - 79.
García, A., Chow, A., & Tafur, R. (2011) Competencias de la dirección para una nueva organización. J. Gairín, (Coord.), La Dirección de Centros Educativos en Iberoamérica. Reflexiones y Experiencias Serie Informes – Red AGE (Red de Apoyo a la Gestión Educativa). Fidecap.
Güell, M. & Muñoz, J. (2000). Desconócete a ti mismo: Programa de alfabetización emocional. Barcelona: Paidós.
Martín, B. (2006). Las relaciones interpersonales de los profesores en los centros educativos como fuente de satisfacción. M. García, A. Calvo, J. Osoro y S. Rojas (Coord.), Convergencia con Europa y cambio en la universidad (págs. 218-219). Editorial Germania.
Martínez, J. (2010) Teoría y práctica en recursos humanos. Múnich: Grin.
Méndez, I. & Ryszard, M. (2005) El desarrollo de las relaciones interpersonales en las experiencias transculturales: una aportación del enfoque centrado en la persona [Tesis de maestría, Universidad Iberoamericana, México].
Moos, R. (2008) A social Climate Scale. Manual, Development, Applications, Research (4ª ed.). California: Mind Garden Inc.
Naranjo, M. (2008) Relaciones interpersonales adecuadas mediante una comunicación y conducta asertivas. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 8 (1), 1-27
Ramírez, L. (2019) Relaciones interpersonales en el ámbito laboral [Tesis de maestría, Universidad Jesuita de Guadalajara, México]. https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/5802/Relaciones%20interpersonales%20en%20el%20ámbito%20laboral.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Revilla, D. (2017) Cómo se desarrollan las relaciones interpersonales en el aula y cómo se generan las conductas agresivas en las redes sociales de los estudiantes de sexto grado de primaria [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú]
Riso, W. (2002) Cuestión de dignidad. Aprenda a decir no y gane autoestima siendo asertivo. Bogotá: Editorial Norma.
Salgado, J., Remeseiro, C. & Iglesias, M. (1996) Clima organizacional y satisfacción laboral en una PYME. Psicothema, 8 (2), 329-335.
Santrock, J. W. (2002) Psicología de la educación. Madrid: Mc Graw Hill.
Tenelema, E. (2018) Autoestima y relaciones interpersonales en los docentes de la unidad educativa “Fernando Daquilema”, Riobamba–Chimborazo, periodo marzo-julio 2018 [Tesis de pregrado, Universidad de Chimborazo, Ecuador]. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/5236/1/UNACH-FCEHT-TG-P.EDUC-2018-000044.pdf
Troncoso, CE. & Daniele, E.G. (2003) Las entrevistas semiestructuradas como instrumentos de recolección de datos: una aplicación en el campo de las ciencias naturales. Anuario Digital de Investigación Educativa, (14). http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/3223
Zupiría, X. (2015) Relaciones interpersonales, Generalidades. Universidad del País Vasco.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosa María Tafur Puente, Romy Luz Soriano Talavera, Sharold Pilar Huamán Robles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.