Teacher Excess and Master Shortage Continuous Training: a Permanent Challenge

Authors

  • Humberto Huiza Oyola I. E. "Javier Heraud" Huancavelica
  • Abraham Ccencho Pari Universidad Nacional de Huancavelica
  • Martha Quinto Curasma I. E. "Leoncio Prado Gutiérrez" Huancavelica

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.785

Keywords:

Teachers, teacher training and continuing education

Abstract

In teaching we find a series of categories that are not equivalent to each other, even if they are conceived as synonyms. These categories are: instructor, teacher, master and leader. It is crucial to clarify what each of these categories mean in order to avoid confusions and highlight their characteristics and challenges, in order to raise the qualitative level of our national education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Humberto Huiza Oyola, I. E. "Javier Heraud" Huancavelica

    Docente e investigador en educación, ensayista y Director Ejecutivo del Instituto de Investigación, Promoción y Desarrollo Andino – IPRODEAN.

  • Abraham Ccencho Pari , Universidad Nacional de Huancavelica

    Docente e investigador en  educación y ciencias sociales adscrito al Departamento  Académico  de Ciencias  y Humanidades  de la Facultad de Ciencias de la Educación  de la UNH. Magister en Historia por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

  • Martha Quinto Curasma, I. E. "Leoncio Prado Gutiérrez" Huancavelica

    Docente e investigadora en educación y ciencias sociales. Lic. en Ciencias Sociales y Desarrollo Rural de la UNH.

References

Arguedas, J. (1986). Nosotros los Maestros. Lima: Horizonte.

Bruner, J. (2004). El Desarrollo Cognitivo y Educación. Madrid: Morata, Quinta Edición.

Chiroque, S. (s.f.). Organización Nuclear de los Docentes y Formación Continua. Plabra del Maestro N° 42.

Crisólogo, J. (1995). La Cantuta, formadora de maestros. La Cantuta, 63.

Delors. (1997). El Personal Docente en busca de Nuevas Perspectivas. Revista de Educación y Cultura N° 40, 26-27.

Merani, A. (1982). Psicología Genética. México: Grijalbo.

Ojeda, L., & García, F. (2007). Una Alternativa Amazónica de Formación Docente. Lima: Foro Educativo: Congreso Internacional.

Sanmartín, O. (2015). Los cinco grandes problemas del profesorado español. Obtenido de https://www.elmundo.es/sociedad/2015/11/03/5637c9dc268e3e02488b456c.html

Tenti, E. (2005). La Profesionalización de los docentes. Una mirada a Argentina, Brasil, Uruguay y Perú. Palabra del Maestro, N° 42.

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Obtenido de https://saberespsi.files.wordpress.com/2016/09/vygostki-el-desarrollo-de-los-procesos-psicolc3b3gicos-superiores.pdf

Wiener, R. (2011). Reflexiones sobre el caso Ciro. Obtenido de http://rwiener.blogspot.com/2011/10/el-director-del-periodico-serio-que-mas.html

Vargas, J. L. Y. (2017). Derroteros de la educación peruana en el XXI: interculturalizar, decolonizar y subvertir. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(97), 918-942. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002500988

Published

2021-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Teacher Excess and Master Shortage Continuous Training: a Permanent Challenge. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(20), 309-328. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.785