School climate at a private educational institution in San Juan de Lurigancho

Authors

  • Yuriko Flor de Lirio Saguma Huamaní Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima - Perú
  • Alex Sánchez Huarcaya Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima - Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.25.1798

Keywords:

School climate, types of climate, positive school climate, negative school climate

Abstract

The school climate is based on the perceptions of the members of the educational community about the environment in which they interact. In this sense, the present research aims to analyze how the types of school climate are presented during the return to attendance in a private educational institution in San Juan de Lurigancho. The collection of information was carried out through the application of semi-structured interviews directed to teachers of said institution, based on the category of types of climates. As conclusions, some characteristics were found that describe the school climate in the institution. Likewise, it was identified that there is a positive type of climate in the institution in which a good working environment is promoted. Finally, certain aspects emerge that could lead to possible difficulties in the interaction among the members of the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, S. Rodríguez, A, y Vega, D. (2020). Clima escolar: Dialéctica de la vivencia educativa. Tunja: Editorial de la Juan. https://www.researchgate.net/publication/349262331_Clima_escolar_dialectica_de_la_vivencia_educativa

Araya, N; Lucero, B; Cornejo, C; Muñoz, M; Muñoz, P. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la Provincia de Talca, Chile REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 16, núm. 2, pp. 16-32. https://www.redalyc.org/pdf/155/15531719002.pdf

Azpíroz, C., López, J., Vega, A. y Vélez, A. (2015). Clima escolar y percepciones del profesorado tras la implementación de un programa de convivencia escolar. Estudios Sobre Educación, 28, 9-28. https://www.proquest.com/scholarly-journals/clima-escolar-y-percepciones-del-profesorado-tras/docview/1695791918/se-2

Arón, A. y Milicic, N. (2011). Climas sociales tóxicos y climas sociales nutritivos para el desarrollo personal en el contexto escolar. Revista Psyke, 1(1), 424- 445. http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/445/424

Bazán, A. y Vladimir, A. (2019). Habilidades sociales y clima escolar en los estudiantes de la Institución Educativa Innova Schools Callao. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/36827

Barrera, P., Guerra, C; Castro, L; Plaza, H; Vargas, J. (2012). Percepción del Clima Escolar en Estudiantes de Enseñanza Media de Valparaíso de Colegios Municipales, Particulares Subvencionados y Particulares Estudios Pedagógicos, vol. XXXVIII, núm. 2, pp. 103-115. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173524998006.pdf

Bravo, I., Cuevas, C., Díaz, A., Nova, C., y Moreno, C. (2011). Clima social escolar en el aula y vínculo profesor-alumno: alcances, herramientas de evaluación y programas de intervención. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14 (3), p. 70- 84. http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/27647

Ccesa, D. (21 de marzo de 2017). La Cultura Escolar y el Clima Escolar ccesa007. [Diapositiva de PowerPoint]. SlideShare. https://pt.slideshare.net/DemetrioCcesaRayme/la-cultura-escolar-y-el-clima-escolar-ccesa007

Claro, T., Juan, S. (2013). Calidad en educación y clima escolar: apuntes generales. Estudios pedagógicos (Valdivia), 39(1), 347-359. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100020

Cortese, I., Guzmán, A., Alarcón, C. y Romagnoli, C. (2008). Clima social escolar. Chile: ValorasUC. https://centroderecursos.educarchile.cl/bitstream/handle/20.500.12246/55635/Clima%20social%20y%20escolar%2001.pdf?sequence=1

Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M., & Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica, 2 (7), 162-167. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf

Díaz, L. P. y Moscoso, L. F. (2018). Aspectos éticos de la investigación cualitativa con niños. Revista Latinoamericana de Bioética, 18(1), 51-67. https://doi.org/10.18359/rlbi.2955

Elías, M. E. (2015). School Culture: Approaching a Complex Concept. Revista Electrónica Educare, 19(2), 285-301. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.16

Folgueiras, P. (2016). La entrevista. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/99003

Gonzáles, A. (2018). Guía para la mejora del clima escolar en los centros educativos. UNICEF Comité español. https://www.researchgate.net/publication/336532786_Guia_para_la_mejora_del_clima_escolar_en_los_centros_educativos

Herrera, K., Rico, R., Cortés, O. (2014). El clima escolar como elemento fundamental de la convivencia en la escuela. Escenarios, 12(2), 7-18. http://ojs.uac.edu.co/index.php/escenarios/article/view/311

Minedu. (2017). Participación y clima institucional para una organización escolar efectiva. Ministerio de Educación.https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle

Monárrez, H., Jaik, A. (2018). Factores que integran el clima escolar. https://www.researchgate.net/publication/328899423_FACTORES_QUE_INTEGRAN_EL_CLIMA_ESCOLAR

Peñalva, A.; López, J; Satrústegui, C. y Vega, A. (2015). Clima escolar y percepciones del profesorado tras la implementación de un programa de convivencia escolar. ESE. Estudios sobre Educación, 28, pp. 9-28.https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/38937/1/201506%20ESE%2028%20%282015%29%20-1.pdf

REMS. (2018). School Culture and Climate Assessments. Culture and Climate Assessments fact sheet, pp. 1-8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED593786.pdf

Rodríguez, E. (2018). Clima escolar y calidad educativa en la Institución educativa Argentina-Lima, 2018. [Tesis de maestría, Universidad San Martín de Porres]. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/4206/rodriguez_me.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última Década, núm. 41, pp. 153-178. Centro de Estudios Sociales Valparaíso, Chile. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5287732.pdf

Tirado, L. (2019). Las posibles implicaciones de la desmotivación en los docentes en el clima escolar en las escuelas elementales públicas de Puerto Rico. [Tesis de Doctorado, Universidad Ana G. Méndez]. https://www.proquest.com/dissertations-theses/las-posibles-implicaciones-de-la-desmotivación-en/docview/2277564155/se-2?accountid=28391

UNESCO, (2013). Análisis del clima escolar: ¿Poderoso factor que explica el aprendizaje en América latina y el caribe? http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/analisis-del-clima-escolar.pdf

Valerio, A. (2018). Habilidades sociales y clima escolar en estudiantes del 5° y 6° grado de primaria de instituciones educativas públicas en Chaclacayo-Lima,2017. [Tesis de título profesional, Universidad Peruana Unión]. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/999

Downloads

Published

2023-07-31

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

School climate at a private educational institution in San Juan de Lurigancho. (2023). Horizonte De La Ciencia, 13(25), 100-112. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.25.1798