Redesign of the Syllabus of the Subject of Cytology and Genetics for Virtual Environments. Case Study Based on the Competency Development Program for University Professors

Authors

  • Julio César Carhuaricra Meza Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión
  • Mayra Dafne Vieyra Cordero IESALC-UNESCO, Ciudad de México

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1466

Keywords:

Syllabus, competencies and virtual courses

Abstract

The inquiry exhibits the effect of the process and the threads of diagnosis, improvement, redesign of the syllabus, and the virtualization of the cytology and genetics subject corresponding to the fifth semester of the Biology and Chemistry Study Program; Faculty of Education Sciences; National University Daniel Alcides Carrión. The applied methodology corresponded to the method, systemic - qualitative, focused on the case study; techniques, process analysis, risks, content and skills. Whose instruments were: map of processes and risks, documentary checklist with nine sections for diagnosis; assessment scale with four categories of analysis: prior to the start (1), at the start (2), in process (3) and satisfactory (4) for the redesign and adaptation in perspective of the competency-based approach and quality assurance; teaching-learning process guide for the training course: Teaching competence development program, both synchronous (Webinars) and asynchronous (Forums). And the classroom platform for virtualization. All validated by expert judgment of the Institute of Higher Education of Latin America and the Caribbean attached to UNESCO. It has been found that 04 components of the syllabus in category 3, in process: summary, skills, learning outcomes and methodology; category 2, initially: planning of learning units, evaluation; category 1, prior to the start: tutoring and category 4, satisfactory: the general data. Facts, which were improved and aligned taking into account the IESALC-UNESCO proposal for the virtualization of courses and quality assurance. In conclusion, the redesign of the syllabus of the cytology and genetics subject has been carried out considering the competency-based approach, quality and virtual environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antezana Iparraguirre, R. (2015). Sílabo por competencias en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Huancavelica. Horizonte de la Ciencia, 97-104.

Arteaga Quevedo, Y., Tapia Luzardo, F. J., & Menendez Menendez, E. (2013). Competencias profesionales de docente de biología. IX CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN. Universidad de Zulia (págs. 2020-206). Giro: Universidad de Zulia.

Barros Morales , R., Tapia Barros, S., Chuchuca Basantes, F., & Chcuchuca Basantes, I. (2018). Syllabus universitario actuante en ciencias pedagógicas potencialidades y limitaciones en la Universidad de Guayaquil. REVISTA LA SALLISTA DE INVESTIGACIÓN, 327-339.

Basantes Andrade, A., Cabezas Gonzales, M., & Casillas Martin, S. (2020). Competencias digitales en la formación de tutores virtuales en la Universidad Técnica del Norte, Ibarra-Ecuador. Formación Universitaria, 269-282.

Flores Camacho, F., Garcia Rivera, B., Baez Islas, A., Gallegos Cázares, L., & Calderón Canales, E. (2020). Logros en la comprensión de temas de genéticautilizando representaciones externas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencia, 3101-1 -3101-18.

Guillermo Soler, M., Antonio Cardenas, F., & Hernandez Pina, F. (2018). Enfoques de enseñanza y enfoques de aprendizaje: perspectivas teóricas promisorias para el desarrollo de investigaciones en educación en ciencias. Ciênc. Educ., Bauru, 993-1012.

IESALC-UNESCO. (18 de octubre de 2020). unesco - iesalc. Obtenido de https://www.iesalc.unesco.org/2020/10/16/arrancamos-con-la-fase-de-capacitacion/

Levano Francia, L., Sanchez Díaz, S., Guillen Aparicio, P., Tello Cabello, S., Herrera Paico, N., & Collantes Inga, Z. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones, 569-588.

Ochoa Angrino, S., Caicedo Tamayo, A., Montes Gonzales, J., & Chavéz Vescance, J. (2016). Competencias y estándares Tics desde la dimensión pedagógica. Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las tic en la práctica educativa docente. Bogotá. Colombia: Pontificia Universidad Javeriana - Cali.

SINEACE- Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. (14 de 06 de 2020). sineace.gob.pe. Obtenido de sineace: https://www.sineace.gob.pe/tag/ley-28740/

SUNEDU. (2018). Explicación de estándares del modelo de acreditación de programas de estudios de educación superior universitaria. Lima, Lima.

Tineo Gonzales, E., Mavares Alvarez, L., & Lubo, J. (2017). Modernización de las Prácticas de Laboratorio de Genética mediante fotografía digital: modelización de la mitosis. Revista de Investigación, 141-162.

UNESCO. (30 de marzo de 2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC elaborado por la UNESCO. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024.locale=en

Vidal Ledo, M., Lío Alonso, B., Santiago Garrido, A., Muñoz Hernandez, A., Morales Suarez, I., & Toledo Fernandez, M. (2017). Realidad aumentada. Educación Médica Superior, 1-11.

Published

2022-06-25

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Redesign of the Syllabus of the Subject of Cytology and Genetics for Virtual Environments. Case Study Based on the Competency Development Program for University Professors. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(23). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1466