Styles of Coating with Stress and Psychological Well-Being in Teenagers

Authors

  • Edira Yelitze Urbano Reaño Universidad César Vallejo

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1083

Keywords:

Coping styles, stress, stress coping, psychological well-being, subjective well-being

Abstract

The relationship between the styles of coping with stress and psychological well-being is explored in a group of school teenagers (n = 237), aged 16 and 17, belonging to a school of leaders. The stress coping styles questionnaire and the psychological well-being scale were used. The results indicate that minimal practice of problem-focused coping styles are inversely related to high psychological well-being; while, minimal development of emotion-focused and additional stress-coping styles are related to low development of psychological well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edira Yelitze Urbano Reaño, Universidad César Vallejo

    Edira Yelitze Urbano Reaño es jefa del servicio psicológico de la Universidad césar Vallejo – campus Lima Norte y docente universitaria en la Escuela de Psicología de la misma casa de estudio. Magister en Psicología por la Universidad Peruana Cayetano Heredia.

References

American Psychological Association (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6.a ed.). American Psychological Association.

Araujo, V. y Savignon, D. (2018). Bienestar psicológico en estudiantes repitentes de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana. Revista Cubana Educación Superior, 2, 178-188. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n2/rces14218.pdf

Ávila, J. (2014). El estrés un problema de salud del mundo actual. Revista Con-Ciencia, 2 (1), 115 - 124. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2310-02652014000100013&script=sci_arttext

Bermúdez, V. (2018). Ansiedad, depresión, estrés y autoestima en la adolescencia. Relación, implicaciones y consecuencias en la educación privada. Cuestiones Pedagógicas, 26, 37-52. http://dx.doi.org/10.12795/CP.2017.i26.03

Carver, C., Scheier, M. y Weintraub, J. (1989). Assessing coping strategies: a theoretically based approach. Journal of personality and social psychology, 56 (2), 267-283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267

Castillo-Blanco, R. y Alegre, A. (2015). Importancia del tamaño del efecto en el análisis de datos de investigación en psicología. Persona: Revista de la facultad de psicología, 18, 137-148. https://doi.org/10.26439/persona2015.n018.503

Casullo, M., Brenlla, M., Castro, A., Soledad, M., Gonzáles, R., Maganto, C. y Morote, R. (2002). Evaluación del Bienestar Psicológico en Iberoamérica. Paidós.

Casullo, M., y Castro, A. (2000). Evaluación del bienestar psicológico en estudiantes adolescentes argentinos. Revista de Psicología de la PUCP, 18 (1), 35-68. https://doi.org/10.18800/psico.200001.002

Casuso, L. (1996). Adaptación de la prueba de COPE sobre estilos de afrontamiento en grupo de estudiantes universitarios de Lima. PUCP.

Cruzado, A. (2018). Bienestar Psicológico y Religiosidad en Jóvenes de una Universidad de la Ciudad de Cajamarca [Tesis de grado, Programa de licenciatura en psicología, Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo]. Repositorio de la Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo. http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/844

Escudero, J. (2017). Bienestar psicológico e involucramiento religioso en estudiantes universitarios de Lima. Revista de Investigación en Psicología, 20 (2) 327 – 346. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v20i2.14044

Ferguson, C. (2009). An Effect Size Primer: A Guide for Clinicians and Researchers. Professional Psychology: Research and Practice, 40 (5), 532–538. https://psychology.okstate.edu/faculty/jgrice/psyc5314/AnEffectSizePrimer_2009.pdf

Gaete, V. (2015). Desarrollo psicosocial del adolescente. Revista chilena de pediatría, 86 (6), 436 - 443. http://dx.doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.07.005

González, R., Montoya, I., Casullo, M. y Bernabeu, J. (2002) Relación entre estilos y estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en adolescentes. Psicothema,14 (2), 363-368. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=733

Güilgüiruca, M., Meza, K., Góngora, R. y Moya, C. (2015). Factores de riesgo psicosocial y estrés percibido en trabajadores de una empresa eléctrica en Chile. Medicina y Seguridad del Trabajo, 61 (238), 57 – 67. https://dx.doi.org/10.4321/S0465-546X2015000100006

Gutierrez, N. y Veliz, Y. (2018). Estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en estudiantes del nivel secundario de una institución particular de Lima Sur [Trabajo de grado, Programa de psicología, Universidad Peruana Unión]. Repositorio de la Universidad Peruana Unión. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/UPEU/1012/Ninet_Bachiller_2017.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). McGraw-Hill.

Herrera-Covarrubias, D., Coria-Avila, G., Muñoz-Zavaleta, D., Graillet-Mora, O., Aranda-Abreu, G., Rojas-Durán, F., Hernández, H. y Ismail, N. (2017). Impacto del estrés psicosocial en la salud. Revista de neurobiología, 8 (17), [1 – 23]. http://www.uv.mx/eneurobiologia/vols/2017/17/17.html

Janscht, I. (2012). Adaptación del cuestionario de Modos de Afrontamiento al Estrés para agentes de seguridad de una Empresa privada de Lima Metropolitana [Trabajo de grado, Programa de licenciatura en psicología, Universidad César Vallejo]. Biblioteca digital Scrib. https://es.scribd.com/document/352060496/Anthea-Jantsch-Isabel-Adaptacion-Del-Cuestionario-de-Modos-de-Afrontamiento-Del-Estres-janscht

Kuperminc, G., Leadbeater, B., Emmons, C. y Blatt, S. (1997). Perceived school climate and difficulties in the social adjustment of middle school students. Applied Developmental Science, 1 (2), 76-88. https://doi.org/10.1207/s1532480xads0102_2

Martínez, A., Piqueras, J. y Inglés, C. (2011). Relaciones entre Inteligencia Emocional y Estrategias de Afrontamiento ante el Estrés. Revista electrónica de motivación y emoción, 37 (6), [1 - 24]. http://www.javiercastilloformacion.com/wp-content/uploads/2016/11/Relaciones-entre-Inteligencia-Emocional-y-Estrategias.pdf

Martínez, P. y Morote, P. (2001). Preocupaciones de adolescentes de Lima y sus estilos de afrontamiento. Revista de Psicología de la PUCP, 19 (2), 211-236. https://doi.org/10.18800/psico.200102.001

Martínez-Correa, A., Reyes, G., García-León, A. y González-Jareño, M. (2006). Optimismo/pesimismo disposicional y estrategias de afrontamiento del estrés. Psicothema, 18 (1), 66-72. https://www.redalyc.org/pdf/727/72718110.pdf

Naranjo, M. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Educación, 33 (2), 171-190. https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058011.pdf

Paris, L. y Omar, A. (2009). Estrategias de afrontamiento del estrés como potenciadoras de bienestar. Psicología y salud, 19 (2), 167 – 175. https://doi.org/10.25009/pys.v19i2.626.

Peiro, J. y Rodríguez, I. (2008). Estrés laboral, liderazgo y salud organizacional. Papeles del Psicólogo, 29 (1), 68-82. https://www.redalyc.org/pdf/778/77829109.pdf

Romero, A., Zapata, R., García-Mas, A., Brustad, R., Garrido R., y Letelier, A. (2010). Estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en jóvenes tenistas de competición. Revista de Psicología del Deporte, 19 (1), 117-133. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235116414008.pdf

Ryff, C. y Keyes, C. (1995). The Structure of Psychological Well-being Revisited. Journal Personality and Social Psychology, 69 (4), 719-727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719

Salas, C. (2018). Afrontamiento del estrés y su relación con el bienestar psicológico e inteligencia emocional en alumnos preuniversitarios del CEPURP 2016 [Tesis de maestría, Programa doctoral en psicología, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio de la Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/21238/Salas_MC.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vielma, J. y Alonso, L. (2010). El estudio del bienestar psicológico subjetivo. Una breve revisión teórica». Revista Educere, 14 (49), 265-275. https://www.redalyc.org/pdf/356/35617102003.pdf

Published

2022-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Styles of Coating with Stress and Psychological Well-Being in Teenagers. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(22), 253-262. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1083