Perceptions of the Members of the Educational Community on the Leadership of a Pastoral Principal of a Private Educational Institution in Metropolitan Lima
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1080Keywords:
Leadership, principals, role of religion, school organization, role of the principalAbstract
This research presents the leadership analysis of a pastoral principal of an educational institution in Metropolitan Lima. The study identifies and describes his functions in a catholic school related to planning, organization, management and control based on a review of administrative instruments and interviews carried out. On the other hand, using the leadership styles from the educational management such as: transformational, pedagogical, distributed, participatory, managerial, transactional, the leadership style of the pastoral principal intended to be described from the perceptions of the members of the educational community.
Downloads
References
Arnaiz, J. (2017). Ser para educar, educar para ser. PPC Editorial.
Barrios, S. (2011). Liderazgo y participación de los integrantes de la Pastoral Social en la Parroquia Santo Hermano Pedro del municipio de Chinautla, departamento de Guatemala durante el proceso del Ejercicio Profesional Supervisado -EPS. (Tesis de Licenciatura, Universidad de San Carlos).https://url2.cl/pqF4w
Borjas, F., Vera, L. (2008). Funciones gerenciales del director de las escuelas bolivarianas. Revista Negotium, 4 (11), 70-103. http://www.revistanegotium.org.ve/pdf/11/Art4.pdf
Carter, J. (2009). Transformational leadership and pastoral leader effectiveness. Pastoral Psychology, 58(3), 261-271. https://www.researchgate.net/publication/226030655_Transformational_Leadership_and_Pastoral_Leader_Effectiveness
Choque Fernández, J. (2015). Naturaleza y dimensionalidad de la relación de las variables estilo de liderazgo y desarrollo espiritual en los pastores adventistas en Lima metropolitana. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, 5 (2),197-212. https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/237
Compañía de María Marianistas Oficina de Educación. (2019). Plan Global de desarrollo de las obras educativas Marianistas del Perú 2019-2023. Ediciones Serral.
Contreras, A. & Molina, N. (2012). Docentes con función directiva en Liceos Bolivarianos como promotores de aprendizaje organizacional: necesidades de formación. Educación 21 (41), 101-125. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2901/2828
Contreras, B. (2009). Liderazgo directivo en la gestión escolar desde el enfoque político de la escuela. Revista Educación. 23 (34), 55-72. http://www.revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1680/0
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Gómez, R. (2014). El líder cristiano, no nace ni se hace: Dios lo hace. Revista Apuntes Universitarios. 4 (2). https://www.redalyc.org/pdf/4676/467646129008.pdf
Hallinger, P. & Heck, R. (2014). Liderazgo colaborativo y mejora escolar: Comprendiendo el impacto sobre la capacidad de la escuela y el aprendizaje de los estudiantes. Reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(4e), 71-88. http://www.redalyc.org/pdf/551/55131688004.pdf
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Huamaní. G. (2019). La propuesta de la pastoral educativa en el Documento de la V Conferencia General del Episcopado Latinoamericano y de el Caribe “Aparecida” (Tesis de Licenciatura Universidad Católica Sedes Sapientiae). http://repositorio.ucss.edu.pe/handle/UCSS/592
Jaimes, R. (2016). Liderazgo pastoral transformacional y espiritual en la percepción de la pareja ministerial y el crecimiento cuantitativo de la iglesia adventista del séptimo día en Lima. (Tesis de maestría, Universidad Unión). https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/UPEU/507
Martínez, Y. (2014). El liderazgo transformacional en una institución educativa pública. Revista Educación. 23 (44), 7-28. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/8938
Merriam, S. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. Jossey-Bass. https://url2.cl/Ucp8k
Peralta, Y., Olsen, C., Pezzi, L., Sanjurjo, N. (2016). Liderazgo transaccional y transformacional de voluntarios jóvenes y adultos del Mar del Plata. Revista Psicoperspectivas, 15 (3), 145-156. https://scielo.conicyt.cl/pdf/psicop/v15n3/art14.pdf
Pérez, J. (2002). Ecumenismo, sectas y nuevos movimientos religiosos. Ediciones Paulinas.
Rodríguez-Molina, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Revista Educación y educadores, 14 (2), 253-267. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n2/v14n2a02.pdf
Rowold, J. (2008). Effects of transactional and transformational leadership of pastors. Pastoral Psychology, 56, 403-411. https://url2.cl/dBUsI
Sammons, P., Gu, Q., Day, C.& Ko, J. (2010). Exploring the impact of school leadership on pupil outcomes. International Journal of Educational Management, 25 (1), 83-101. DOI: 10.1108/09513541111100134.
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata
Yin, R. (2009). Case study research: Design and methods (applied social research methods). Sage publications.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pablo Fernando Montalván Zúñiga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.