Perceptions of the Members of the Educational Community on the Leadership of a Pastoral Principal of a Private Educational Institution in Metropolitan Lima

Authors

  • Pablo Fernando Montalván Zúñiga Pontificia Universidad Católica del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1080

Keywords:

Leadership, principals, role of religion, school organization, role of the principal

Abstract

This research presents the leadership analysis of a pastoral principal of an educational institution in Metropolitan Lima.  The study identifies and describes his functions in a catholic school related to planning, organization, management and control based on a review of administrative instruments and interviews carried out.  On the other hand, using the leadership styles from the educational management such as: transformational, pedagogical, distributed, participatory, managerial, transactional, the leadership style of the pastoral principal intended to be described from the perceptions of the members of the educational community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pablo Fernando Montalván Zúñiga , Pontificia Universidad Católica del Perú

    Pablo Fernando Montalván Zúñiga es docente e investigador en educación, comunicaciones, música y tecnología. Magister en Educación con mención en Gestión Educativa por la Pontificia Universidad Católica del Perú.

References

Arnaiz, J. (2017). Ser para educar, educar para ser. PPC Editorial.

Barrios, S. (2011). Liderazgo y participación de los integrantes de la Pastoral Social en la Parroquia Santo Hermano Pedro del municipio de Chinautla, departamento de Guatemala durante el proceso del Ejercicio Profesional Supervisado -EPS. (Tesis de Licenciatura, Universidad de San Carlos).https://url2.cl/pqF4w

Borjas, F., Vera, L. (2008). Funciones gerenciales del director de las escuelas bolivarianas. Revista Negotium, 4 (11), 70-103. http://www.revistanegotium.org.ve/pdf/11/Art4.pdf

Carter, J. (2009). Transformational leadership and pastoral leader effectiveness. Pastoral Psychology, 58(3), 261-271. https://www.researchgate.net/publication/226030655_Transformational_Leadership_and_Pastoral_Leader_Effectiveness

Choque Fernández, J. (2015). Naturaleza y dimensionalidad de la relación de las variables estilo de liderazgo y desarrollo espiritual en los pastores adventistas en Lima metropolitana. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, 5 (2),197-212. https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/237

Compañía de María Marianistas Oficina de Educación. (2019). Plan Global de desarrollo de las obras educativas Marianistas del Perú 2019-2023. Ediciones Serral.

Contreras, A. & Molina, N. (2012). Docentes con función directiva en Liceos Bolivarianos como promotores de aprendizaje organizacional: necesidades de formación. Educación 21 (41), 101-125. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2901/2828

Contreras, B. (2009). Liderazgo directivo en la gestión escolar desde el enfoque político de la escuela. Revista Educación. 23 (34), 55-72. http://www.revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1680/0

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Gómez, R. (2014). El líder cristiano, no nace ni se hace: Dios lo hace. Revista Apuntes Universitarios. 4 (2). https://www.redalyc.org/pdf/4676/467646129008.pdf

Hallinger, P. & Heck, R. (2014). Liderazgo colaborativo y mejora escolar: Comprendiendo el impacto sobre la capacidad de la escuela y el aprendizaje de los estudiantes. Reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(4e), 71-88. http://www.redalyc.org/pdf/551/55131688004.pdf

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Huamaní. G. (2019). La propuesta de la pastoral educativa en el Documento de la V Conferencia General del Episcopado Latinoamericano y de el Caribe “Aparecida” (Tesis de Licenciatura Universidad Católica Sedes Sapientiae). http://repositorio.ucss.edu.pe/handle/UCSS/592

Jaimes, R. (2016). Liderazgo pastoral transformacional y espiritual en la percepción de la pareja ministerial y el crecimiento cuantitativo de la iglesia adventista del séptimo día en Lima. (Tesis de maestría, Universidad Unión). https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/UPEU/507

Martínez, Y. (2014). El liderazgo transformacional en una institución educativa pública. Revista Educación. 23 (44), 7-28. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/8938

Merriam, S. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. Jossey-Bass. https://url2.cl/Ucp8k

Peralta, Y., Olsen, C., Pezzi, L., Sanjurjo, N. (2016). Liderazgo transaccional y transformacional de voluntarios jóvenes y adultos del Mar del Plata. Revista Psicoperspectivas, 15 (3), 145-156. https://scielo.conicyt.cl/pdf/psicop/v15n3/art14.pdf

Pérez, J. (2002). Ecumenismo, sectas y nuevos movimientos religiosos. Ediciones Paulinas.

Rodríguez-Molina, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Revista Educación y educadores, 14 (2), 253-267. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n2/v14n2a02.pdf

Rowold, J. (2008). Effects of transactional and transformational leadership of pastors. Pastoral Psychology, 56, 403-411. https://url2.cl/dBUsI

Sammons, P., Gu, Q., Day, C.& Ko, J. (2010). Exploring the impact of school leadership on pupil outcomes. International Journal of Educational Management, 25 (1), 83-101. DOI: 10.1108/09513541111100134.

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata

Yin, R. (2009). Case study research: Design and methods (applied social research methods). Sage publications.

Published

2022-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Perceptions of the Members of the Educational Community on the Leadership of a Pastoral Principal of a Private Educational Institution in Metropolitan Lima. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(22), 203-218. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1080