Critical thought and education of the active epistemología: of the mind momentary to the creative mind

Authors

  • Daniel Cárdenas Canales Universidad César Vallejo

Keywords:

Critical thought, mind, , education of the epistemología, creative mind

Abstract

The written present is a free reflection on the relation between the critical thought and the education of the epistemología. The education of the science must be active in the higher education, in particular, in the one that is given in the Universities. The relation is established between the critical thought and the active education of the epistemología. It is evaluated to overcome a repetitive practice (of operative order) a cuestionadora (creative mind). The conclusion is that without a practice cuestionadora expressed in a critical thought a creative mind will not be adopted.

References

Brasil, Ministério da Educação. (1997b). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf

Bauzá, H. (2012). ¿Qué es el mito? (2.a ed.). Fondo de Cultura Económica

Bunge, Mario (2016). Mente y materia. Una investigación filosófica. Editorial Siglo XXI, México.

Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. Teoría y práctica (1.a ed.). Fondo de Cultura Económica

Cárdenas Canales, D. (2014). Pensar crítico y sentido de la vida: un dilema educativo. Horizonte de la Ciencia, 4(6), 35. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2014.6

Crane, T., & Almela, J. (2012). La mente mecánica: Introducción filosófica a mentes, máquinas y representación mental: Introducción Filosófica A Mentes, Maquinas y Representación Mental: 559 (1.a ed.). Fondo de Cultura Económica.

Mathews, M. (2017) La enseñanza de la ciencia. Un enfoque desde la historia y la filosofía de la ciencia (1.a ed.). Fondo de Cultura Económica.

Ruiz, R., Ayala, F. (2015) El método en las ciencias. Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Published

2021-10-08

How to Cite

Critical thought and education of the active epistemología: of the mind momentary to the creative mind. (2021). Diagnóstico Educativo, 4(4). https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/diagnostico/article/view/1086