Critical thought and education of the active epistemología: of the mind momentary to the creative mind
Keywords:
Critical thought, mind, , education of the epistemología, creative mindAbstract
The written present is a free reflection on the relation between the critical thought and the education of the epistemología. The education of the science must be active in the higher education, in particular, in the one that is given in the Universities. The relation is established between the critical thought and the active education of the epistemología. It is evaluated to overcome a repetitive practice (of operative order) a cuestionadora (creative mind). The conclusion is that without a practice cuestionadora expressed in a critical thought a creative mind will not be adopted.
References
Brasil, Ministério da Educação. (1997b). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf
Bauzá, H. (2012). ¿Qué es el mito? (2.a ed.). Fondo de Cultura Económica
Bunge, Mario (2016). Mente y materia. Una investigación filosófica. Editorial Siglo XXI, México.
Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. Teoría y práctica (1.a ed.). Fondo de Cultura Económica
Cárdenas Canales, D. (2014). Pensar crítico y sentido de la vida: un dilema educativo. Horizonte de la Ciencia, 4(6), 35. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2014.6
Crane, T., & Almela, J. (2012). La mente mecánica: Introducción filosófica a mentes, máquinas y representación mental: Introducción Filosófica A Mentes, Maquinas y Representación Mental: 559 (1.a ed.). Fondo de Cultura Económica.
Mathews, M. (2017) La enseñanza de la ciencia. Un enfoque desde la historia y la filosofía de la ciencia (1.a ed.). Fondo de Cultura Económica.
Ruiz, R., Ayala, F. (2015) El método en las ciencias. Fondo de Cultura Económica.