Institutional climate at “America school ”of the district of Ascension of the province and region Huancavelica 2019

Authors

  • Javier Eduardo Huaynate Hidalgo Universidad Nacional de Huancavelica
  • Edith Enciso Huamani Universidad Nacional de Huancavelica
  • Karina Yoselyn Quispe Quispe Universidad Nacional de Huancavelica

Keywords:

Institutional climate, organizacional climate, managing leadership, institutional management, teaching performance, communication, motivation, confidence, situational theory

Abstract

The work of the teacher is very important in the formation of the student, whose performance will allow the development of the student some time an institutional favorable climate exists. The target of the investigation is to determine the institutional climate in the teaching page of the Educational Institution “America “of the district of Ascension, of the province and region of Huancavelica in the year 2019, for which the similar method was used and I was applied like arrange the questionnaire of poll in the scale of Likert, which allowed to obtain the reliable result that the institutional climate in the above mentioned institution is balanced. This will help to reorient the actions of the Regional Direction of Education Huancavelica and of eight UGEL for the securing of his annual achievements.

References

Alvarado, L. (2018). El clima institucional y su relación con el desempeño académico de los docentes de la Institución Educativa “Modesto Basadre” de la UGEL Tacna, 2016. Lima: Universidad Enrique Guzmán y Valle

Angulo, O. (2019). Clima institucional y su relación con el desempeño docente en el instituto Senati del distrito de San Juan de Lurigancho. Lima: Universidad Federico Villarreal.

Antezana, D., y Ccanto, J. (2015). Influencia del clima organizacional en la gestión institucional de la sede administrativa de la Unidad de Gestión Educativa local Huancavelica-2012. Huancavelica: UNH.

Atalaya, O. (2016). Liderazgo del director y el clima institucional del Consorcio Educativo UGEL 07 - 2013. Lima: UNMSM. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/5314/Atalaya_jo.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Bautista, N. (2017). Clima institucional y la calidad de la gestión educativa en la Institución Educativa “Madre Admirable” de la UGEL Nº 07 - del Distrito San Luis - 2014. Lima: Universidad Enrique Guzmán y Valle.

Calcina, Y. (2014). El clima institucional y su incidencia en el desempeño laboral de los docentes de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional del Altiplano y Facultad de Ciencias de la Educación Universidad Andina Nestor Caceres Velasquez-Perú 2012. COMUNI@CCIÓN, 1(1). http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v5n1/a03v5n1.pdf

Camones, G. (2014). Clima institucional y el desempeño docente en estudiantes del 4to. Y 5to. grado de educación secundaria de la Institución Educativa Pública "Pablo Patrón" de Chosica, UGEL N° 06 de Vitarte 2013. Lima-Perú: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.

Carrasco, S. (2008). Metodología de la investigación científica. Lima: San Marcos.

Castro, S. (2012). Relación del desempeño laboral con el clima organizacional del grupo de educación aeronáutica del Comando Aéreo de Combate N°. 1. Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/10820/CastroSerranoSandraVictoria2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Castro, Y. (2018). Clima institucional y estrés laboral en la Red Educativa de nivel Primaria de Carpapata-Huancavelica-2014. Huancavelica: UNH. http://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/1968/TESIS_2018_EDUCACI%c3%93N_POSGRADO_%20YUL%20BRINER%20CASTRO%20REMUZGO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chiavenato, I. (2001). Administración: proceso administrativo (Tercera ed.). Bogotá, Colombia: McGrawHill. https://drive.google.com/file/d/19l2KEXyUOoGka6Sru6bPBQsitAB3ADo7/view?usp=sharing

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración (Séptima ed.). México: McGrawHill. https://drive.google.com/file/d/1MsCuXDtEFHxLSLUpf6b8UvIwAUNPbNGi/view?usp=sharing

Cueva, Ó. (2018). Clima Institucional y el desempeño laboral en la Institución Educativa Jorge Chávez - Tacna 2017. Lima-Perú: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.

Defensoría del Pueblo. (2006). Con corrupción no hay educación, resultados de la Campaña Piloto "Educación sin Corrupción". https://es.scribd.com/document/64724358/ConCorrupcion-no-hay-Educacion-Resultados-de-la-Campana-PilotoEducacion-sincorrupcion

Defensoría del Pueblo. (2009). Aportes de la Defensoría del Pueblo para una Educación sin Corrupción. Lima. http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/848/484.%20Aportes%20de%20la%20Defensor%C3%ADa%20del%20Pueblo%20para%20una%20educaci%C3%B3n%20sin%20corrupci%C3%B3n.pdf?sequence=1

Defensoría del Pueblo. (2018). Vigésimo Primer Informe Anual 2017 (1era. ed.). Lima. https://www.defensoria.gob.pe/wp-content/uploads/2018/07/Informe_anual_DP_2017.pdf

Días, R., y Fernández, D. (2017). Clima organizacional y desempeño docente en los educandos del 5º de secundaria de la Institución Educativa N° 60024 San Juan 2015. San Juan Bautista, Maynas, Loreto: Universidad Científica del Perú - UCP. http://repositorio.ucp.edu.pe/bitstream/handle/UCP/281/D%C3%8DAZ-FERN%C3%81NDEZ-1-Trabajo-Clima.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=(1987%3A73)%2C%20%E2%80%9C,prev%C3%A9%20alcanzar%20en%20la%20empresa%E2%80%9D.

Escalier, C. (2013). Determinación de la relación entre los factores Clima de aula y Estilos de enseñanza del docente en Educación Primaria. Valladolid-España: Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/3894/TFM-G232.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Esplana, R., y Núñez, E. (2017). Síndrome de burnout y clima organizacional en docentes de la Institución Educativa La Victoria de Ayacucho Huancavelica-2017. Huancavelica: UNH. http://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/1112/TP%20-%20UNH.%20ENF.%200090.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fayol, H., y Taylor, F. (1987). Administración industrial y general, principios de la administración científica (Decimocuarta ed.). Buenos Aires: EL ATENEO. https://isabelportoperez.files.wordpress.com/2011/11/admc3b3n_ind_y_general001.pdf

Gairín, J. (1996). La organización escolar: contexto y texto de actuación. Madrid: La Muralla.

Galimberti, U. (2002). Diccionario de Psicología. (M. Emilia, Trad.) México: Siglo XXI Editores. https://www.academia.edu/40931211/Galimberti_umberto_diccionario_de_psicologc3ada

Garzón, S., y Niño, M. (2013). Percepción del clima organizacional en una empresa de vigilancia y seguridad privada de Bogotá. Bogotá, Colombia: Universidad Santo Tomás.

Glosario Pedagogía. (21 de abril de 2019). Obtenido de https://glosarios.servidor-alicante.

com/pedagogia/clima-institucional

Gutiérrez, H. (2001). El maltrato entre iguales por abuso de poder en el ámbito educativo (Bullyng): las aportaciones de la entrevista semiestructurada. Madrid-España: Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/4963?show=full

Hinojosa, P. (2018). El clima institucional y la administración de los instrumentos de gestión pedagógica por los docentes de la Institución Educativa Inicial Piloto 67 de Sicuani-Cusco-2017. Cusco. http://bibliotecas.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/6311/EDMhicrp2.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Huaroc, S. (2018). Clima institucional y el desempeño docente en la Institución Educativa N°31540 “Santa Isabel" Huancayo-2016. Huancavelica: UNH.

Laplanche, J., y Pontalis, J.-B. (2004). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós. https://www.academia.edu/4502135/Diccionario_de_psicoanalisis_Laplanche_y_Pontalis

López, J. (2017). Relación entre clima institucional y desempeño docente de los instructores militares en la Escuela Militar de Chorrillos. Lima: Universidad de Piura. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/2892/MAE_EDUC_339-L.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Luna, L. (2015). Liderazgo directivo y su relación con el clima institucional en la I.E. “José Faustino Sánchez Carrión”, distrito Alonso de Alvarado - Lamas - San Martín, 2015. Lima: UNMSM.

Marcó, F., Loguzzo, H., y Fedi, J. (2016). Introducción a la gestión y administración en las organizaciones (Segunda ed.). Buenos Aires: Universidad Nacional Arturo Jauretche. http://biblioteca.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/sites/8/2017/02/Introducciongestion-y-administracion-organizaciones.pdf

Miranda, R. (2018). El clima institucional como variable relacionada con la calidad docente de las carreras de computación e informática y enfermería técnica del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público “Manuel Arévalo Cáceres” del distrito de Los Olivos, 2014-II. Lima: Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle.

Morales, E. (2016). Influencia del liderazgo directivo en el clima organizacional de dos centros educativos pertenecientes a una cadena de jardines infantiles y salas cunas de la región metropolitana. Santiago, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Navarrete, L. (2019). El liderazgo directivo en el clima institucional y el desempeño docente en la I.E. N° 7062 en S.J.M. Lima. http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/26710/Navarrete_PLM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pariona, R., y Jeri, Y. (2017). Clima institucional en los docentes de la Institución Educativa "San Agustín" de Taca, de la provincia de Víctor Fajardo-Ayacucho 2017. Huancavelica: UNH. http://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/1782/TESIS%20PARIONA%20Y%20JERI.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Quispe, R. (2013). El clima institucional y su relación con la gestión educativa de la IE. N°113 “Daniel Alomía Robles” UGEL N° 05 - San Juan de Lurigancho - 2011. Lima: UNMSM.

Reátegui, J. (2016). Evaluación del nivel de clima institucional en La I.E. José María Arguedas distrito de Cacatachi, provincia y región de San Martín. Lima: UNMSM.

Sandoval, C. (2004). Concepto y dimensiones del clima organizacional. Hitos de Ciencias Económico Administrativas(27), 83-88. https://moodle2.unid.edu.mx/dts_cursos_mdl/lic/AE/EA/AM/02/Concepto_dimensiones.pdf

Silva, L., y Matamoros, L. (2018). Clima Organizacional y el Desempeño Académico de los docentes de los Centros de Educación Básica Alternativa Cebas del Ámbito de la UGEL Surcubamba. Huancavelica: UNH.

Zea, N. (2017). Gestión institucional, clima institucional y su relación con la satisfacción docente en los Planteles de Aplicación Guamán Poma de Ayala, Ayacucho, 2015. Lima: UNMSM.

Downloads

Published

2021-10-08

How to Cite

Institutional climate at “America school ”of the district of Ascension of the province and region Huancavelica 2019. (2021). Diagnóstico Educativo, 4(4). https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/diagnostico/article/view/1062