Styles of learning and academic achievement in students of engineering agroindustrial at national university of the center of Peru
Keywords:
Poll CHAEA, university students, higher educationAbstract
The investigation took as an object to determine the interrelation between the styles of learning and academic achievement of the students of Engineering Agroindustrial, it is of type applied and level correlacional. The sample constituted by 61 students registered in the school period 2017-I. For the compilation of information, there was used the questionnaire of Honey-Alonso of styles of learning and consolidated of ballots of notes of the students who took part in the poll. The results demonstrate a major predilection for the reflective one and the pragmatic one and minor one for the theoretical one and the active one. The academic achievement denotes an academic level in advance. The interrelation of Spearman shows that interrelation exists between the academic achievement and the styles of reflective, theoretical and pragmatic learning with a positive rs, the opposite case with the style of active learning, in addition to demonstrating an inverse rs.
References
Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (1995). Los estilos de aprendizaje (7 ed.). Bilbao: Mensajero. https://books.google.com.pe/books?id=S-VSgAACAAJ&dq=catalina+alonso+gallego+y+honey+estilos+de+aprendizaje&hl=es&sa=X&redir_esc=y
Bahamón, M. J., Vianchá, M. A., Alarcón, L. L. y Bohórquez, C. I. (2012). Estilos y estrategias de aprendizaje: una revisión empírica y conceptual de los últimos diez años. Pensamiento Psicológico, 10(1), 129-144. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89612012000100009&lng=en&tlng=pt.
Bolívar, J. M. y Rojas, F. (2014). Estudio de la autopercepción y los estilos de aprendizaje como factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de educación a distancia (44), 1-13. http://www.um.es/ead/red/44
Cala, R., Riera, M. y Jaramillo, M. (2014). Determinación de los estilos de aprendizaje de estudiantes de 1er curso de Ing. Industrial y Electrónica de la Universidad técnica del norte. Estilos de aprendizaje, 7(14), 43-67. http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/127
Camarero, F., Martin, F. y Herrero, J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema. 12 (4), 615-622
Díaz, A. (2012). Relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes de la escuela profesional de enfermería de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional del Callao- 2012. Universidad Nacional del Callao, Callao. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved
Esguerra, G. y Guerrero, P. (2010). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Psicología. Revista diversitas - perspectivas en Psicología 6(1), 97-109. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67916261008
Honey, P. y Mumford, A. (1986). Manual of Learning Styles. Londres: Deeks.
Juárez, C. S., Hernández, S. G. y Escoto, M. D. (2011). Rendimiento académico y estilos de aprendizaje en estudiantes de Psicología. Revista estilos de aprendizaje 7(7), 1-17. http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/32744
Loret de Mola, J. E. (2011). Estilos y estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Peruana “Los Andes” de Huancayo – Perú. Estilos de Aprendizaje, 8(8), 1-40. http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/69/45
Meneses, H. C. y Jiménez, M. I. (2013). Estilos de aprendizajes y el desempeño académico de los estudiantes Afrocolombianos (Tesis de Maestría). Sistema De Universidades Estatales Del Caribe Colombiano., Colombia.
Ortiz, A. F. y Canto, P. J. (2013). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería en México. Revista estilos de aprendizaje 11(11), 1-23. http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/190
Solórzano, K. C. (2012). Estilos de aprendizaje en alumnos del primer grado del ciclo avanzado en una institución de educación básica alternativa Callao (Tesis de Maestria). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. http://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/1329