The index of multidimensional poverty as associate factor of the yield of the students in mathematics, ECE 2015

Authors

  • Martin Efraín Mendoza Bolo Pontificia Universidad Católica del Perú

Keywords:

Multidimensional poverty, achievement of learning, scale of Mathematics, Evaluation Censal

Abstract

In the present article of investigation there is explored the relation (statistically significant affiliation) between multidimensional poverty and levels of achievement of learning of the students of the second grade of secondary in the Evaluation Students' Censal of the year 2015, confirming the results obtained (levels of achievements) of the students of the second grade of secondary in the field of Mathematics, with the multidimensional proportion of poor people for region. At a declarative level the Department of Education, as governing entity, prioritizes the development of capacities in the students in the frame of an integral education (it involves not only the cognitive and procedural thing, also the domain actitudinal, emotionally and affectively). The assumption is that the teaching competences go at the same time to the pedagogic proposed approach and are demonstrated in the classroom of class during the meetings of learning.

References

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates, New York.

De Tezanos, A. (2005). El camino de la profesionalización docente. Revista PRELAC, Protagonismo docente en el cambio educativo. Santiago de Chile, julio, N° 1, pp. 60 – 77.

Ferrer, G. (2004). Las reformas curriculares de Perú, Colombia, Chile y Argentina: ¿Quién responde por los resultados?. Documento de trabajo 45. GRADE, Lima.

Guadalupe, C. y Villanueva, A. (2013). PISA 2009/200 en América Latina: una relectura de los cambios en el desempeño lector y su relación con las condiciones sociales. Apuntes, revista de ciencias sociales, 72, 157-192. https://doi.org/10.21678/apuntes.72.678

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI/Base de Datos). Recuperado de https://www.inei.gob.pe/bases-de-datos/

Lapointe, A. et al. (1989). It's a World of Differences: An Assessment of Mathematics and Science. Princeton, NJ: Educational Testing Service, USA.

Martínez, C. y Schriewer, J. (2007) ¿Ideología educativa mundial o reflexión idiosincrática? El discurso pedagógico en España, Rusia (Unión Soviética) y China del siglo XX” Revista de Educación, Ministerio de Educación. Instituto de Evaluación, Madrid, mayo-agosto 2007, N° 343, pp. 531 – 557. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re343/re343_22.pdf

Peña, S. (2005). Igualdad educativa y sociedad democrática en Políticas educativas y equidad UNICEF, Santiago de Chile.

Plan Nacional de Educación para todos 2005-2015 (PNEPT, 2005) Ministerio de Educación, Lima. Recuperado de https://www.mimp.gob.pe/webs/mimp/sispod/pdf/358.pdf

Proyecto Educativo Nacional al 2021 (PEN, 2006). Consejo Nacional de Educación, Lima. Recuperado de http://www.cne.gob.pe/uploads/proyecto-educativo-nacional/versionpen/pen-oficial.pdf

Puiggrós, A. (2015). Imperialismo y educación en América Latina. Buenos Aires: Colihue.

Tedesco, J. C. (2004). Igualdad de oportunidades y Política Educativa en Políticas educativas y equidad. UNICEF, Santiago de Chile.

Unidad de Medición de la Calidad (2015a). Reporte Técnico de la Evaluación Censal de Estudiantes (ECE 2015). Recuperado de http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2016/07/Reporte-Tecnico-ECE-2015.pdf

Unidad de Medición de la Calidad (2013). PISA 2012: Primeros Resultados - Informe Nacional del Perú. Recuperado de http://umc.minedu.gob.pe/wpcontent/uploads/2013/12/informe_pisa_2012_alta.pdf

Vásquez, E. (2012). EL Perú de los pobres no visibles para el Estado: La inclusión social pendiente a julio del 2012. Documento de Discusión, Centro de Investigación de la Universidad del Pacífico, Lima.

Viggiani, M. y Marafioti, A. (2001). Filosofía de la Educación Matemática. Belo Horizonte.

Zavaleta, D. y Vargas M. (editores). (2015). Las dimensiones faltantes en la medición de la pobreza. Corporación Andina de Fomento, Bogotá.

Downloads

Published

2021-10-08

How to Cite

The index of multidimensional poverty as associate factor of the yield of the students in mathematics, ECE 2015. (2021). Diagnóstico Educativo, 4(4). https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/diagnostico/article/view/1057