Metacognition and the development of emotional competencies in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2023.3.1784

Keywords:

Metacognition, emotions, competences, strategy, learning

Abstract

This article shows a theoretical deepening of the conceptualization of the term metacognition and its relationship with the learning process, for the development of emotional competences in the classroom. Its main objective is to establish which are the existing relationships between cognition processes and emotions, to establish the fundamental bases of pedagogical design required by teachers when preparing their activities. As a result, it was possible to establish that such classroom strategies can be built if the causal relationships between reflection-awareness, motivation-affectivity, regulation-autonomy, and coexistence-adaptation, existing between metacognition and emotional competencies, are considered. From the above we conclude that metacognition is a dynamic and well-founded process, which requires pedagogical effort to achieve an interaction between emotional processes and learning, mediated by motivation, its relationship with the environment and cognitive interpretation by the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betancourt, S. (2009) Estrategias de enseñanza y aprendizaje que desarrollan competencias socioemocionales. Donostia. Universidad del país vasco.

Bisquerra, R. (2012) Orientación, tutoría y educación emocional. Madrid: Synthesis

Borkowski, J., Turner, L. (1990) Transituational characteristics of metacognition., En W. Schneider y F.E. Weinert (Eds.), Interactions among aptitudes, strategies, and knowledge in cognitive performance. New York: Springer-Verlag.

Cardelle, M., Sanz de Acedo, M. (1997) La inteligencia emocional: su regulación e implicación. Huarte de San Juan

Carretero, M. (2001). Metacognición y educación. Buenos Aires: Aique.

Cardelle, M., Sanz de Acedo, M. (2007) La metacognición aplicada a la emoción. Consejo general de psicología de España.

Casado, M. (1998) Metacognición y motivación en el aula. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Vitoria-Gazteis, España

Diamond A., Ling, D. (2016) “Conclusions about interventions, programs, and approaches for improving executive functions that appear justified and those that, despite much hype, do not”. Developmental Cognitive Neuroscience.

Flavell, J. H. (1976) Metacognitive aspects of problem solving. En: L. B. Resnik (ed.). The nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, N.J.: Erlbaum.

Flavell, J.H. (1985) Cognitive Development. U.S.A.: Prentice-Hall.

Goleman, D. (1996) La inteligencia emocional. España. Kairos

Goleman, D. (1998) Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.

Jaramillo, S., Osses, S. (2008) Metacognición: Un Camino Para Aprender a Aprender. Universidad de La Frontera. Chile. Jaramillo, L., Simbaña, V. (2014) La metacognición y su aplicación en herramientas virtuales desde la práctica docente. Universidad Politécnica Salesiana Cuenca, Ecuador. Sophia

Klingler., Cynthia., Vadillo, Guadalupe. (2000) Psicología cognitiva estrategias en la práctica docente. México: Mc GRAWHILL.

Lacon., Ortega. (2008) Cognición, metacognición y escritura. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Valparaíso, Chile.

Mayer, J., Salovey, P. (1997) What is emocional intelligence? New York: BasicBooks.

Miranda, A., Arlandis, P., Soriano, M. (1997) Instrucción en estrategias y entrenamiento atribucional: efectos sobre la resolución de problemas y el autoconcepto de los estudiantes con dificultades de aprendizaje. Infancia y Aprendizaje.

Mora; F. (2013) Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid.

Monereo, C. (1994) Enseñar a conciencia. Estrategias de aprendizaje. Madrid: Visor. Monereo, C. (2000) El asesoramiento en el ámbito de las estrategias de aprendizaje. Estrategias de aprendizaje (pp. 15-62). Madrid: Visor.

Nelson, T., Narens L. (1994) Why investigate metacognition? En J Metcalfe y A Shimamura (Eds.) Metacognition: knowing about knowing (pp. 1-25).Cambridge, MA:MIT.

Omar, M., Ruiz, R. (2010) Relación de la metacognición con otras ciencias: psicológicas y pedagógicas. Centro Universitario de Guantánamo. Guantánamo, Cuba EduSol.

Paz; H. (2011) ¿Cómo desarrollar la metacognición en la educación superior mediante la resolución de problemas? Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia.

Piergiuseppe; E. (2009) Cómo se aprende entre cognición, construcción y metacognición. Universidad Politécnica Salesiana Cuenca, Ecuador.

Sanz de Acedo, M., Ugarte, M., Cardelle, M., Iriarte, M., Sanz de Acedo, M. (2003) Enhancement of self-regulation, assertiveness, and empathy. Learning and Instruction.

Zimmerman, B.J., Bonner, S., Kovach, R. (1996) Developing self-regulated learners. Beyond achievement to self-efficacy. Washington, DC: APA.

Published

2023-12-02

How to Cite

Martínez Díaz, I. A. (2023). Metacognition and the development of emotional competencies in the classroom. lborada e a iencia, 3(3), 61–70. https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2023.3.1784

Issue

Section

Artículos Científicos