Digital marketing in financial institutions: a review Bibliometric

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2024.4.2419

Keywords:

Digital marketing, advertising, internet, data, banks, financial institutions

Abstract

The focus of the research was to analyse the scientific production on digital marketing in financial institutions using bibliometric methods. Method: The study used bibliometrics. The research design was non-experimental, longitudinal in quantitative methodology and hermeneutic-interpretative in qualitative methodology. Datawrapper, VOSviewer and Bibliometrix were used for data analysis and presentation. Results: The results show that digital marketing in financial institutions is a growing field since 1985, with exponential development since 2000, led by authors from the United States and Spain, in specialised journals such as the Journal of Advertising Research. Conclusion: The scientific analysis identified advertising, online advertising, moving images, digital advertising, social networks and internet Value: It shows a promising area of research in the field of digital marketing in financial institutions.

References

Anand, B.N., Shachar, R. (2009). La publicidad dirigida como señal. Quant Mark Econ, 7, 237–266. https://doi.org/10.1007/s11129-0099068-x

Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975. https://www.bibliometrix.org/

Baque et al., (2021). Marketing digital y su incidencia en el desarrollo comercial de las microempresas de la ciudad de Manta pos-COVID 19. Revista Publicando, 8(31), 5060. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8050347

Boguda, S. K., & Shailaja, A. (2017). El Futuro de la experiencia del cliente en el mundo era de la información de la inteligencia artificial – obtener listo para el cambio. International Journal of Engineering Research & Technology, 8, 1141-1150. https://www.researchgate.net/profile/Satishkumar-Boguda/publication/339727289_The_Future_of_Customer_Experience_in_the_Information_Age_of_Artificial_Intelligence_Get_Ready_for_Change/links/5e618c1f458515163551f71e/The-Future-ofCustomerExperience-in-the-Information-Age-of-Artificial-Intelligence-GetReady-forChange.pdf

Bricio et al., (2018). El marketing digital como herramienta en el desempeño laboral en el entorno ecuatoriano: Estudio de caso egresados de la Universidad de Guayaquil. Universidad y Sociedad, 10(4), 103-109. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Britto et al., (2023). El impacto de la digitalización sobre empleo y las habilidades por estadios de adopción en Brasil y Argentina. Revista Brasileira de Inovação, 22, 1-37. https://www.scielo.br/j/rbi/a/pSMRLkyLrtzzztXJRV3nVdB/?lang=es&format=pdf

Cangas Muxica, J. y Guzmán Pinto, M. (2010). Marketing Digital — Tendencias En Su Apoyo Al E-Commerce Y Sugerencias De Implementación. Repositorio Academico de la Universidad de Chile, 1-121. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/107997

Encalada et al., (2019). El Marketing Digital En Las Empresas De Ecuador. Revista Ciencia e Investigación, 4, 2528 – 8083. https://doi.org/10.5281/zenodo.3597830

Galindo Rodriguez, O. A. (2020). Transformación digital: Una agenda de oportunidades para la investigación y la práctica. Revista Perspectiva Empresarial, 7(2), 3-6. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=672271537001

Joe A. Dodson, Jr., Eitan Muller, (1978). Modelos de difusión de nuevos productos a través de la publicidad y el boca a boca. Ciencia de la Administración. Ciencia de la Gestion, 24(15) 1568-1578. https://pdodds.w3.uvm.edu/files/papers/others/1978/dodson1978.pdf

Lalaleo-Analuisa et al., (2021). Tecnologías de la Información y Comunicación exclusivo para el comportamiento del consumidor desde una perspectiva teórica. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(21), 147-164. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.09.

Lévy et al., (2020). La influencia de la confianza y satisfacción del cliente en la intención de uso de los servicios bancarios por internet: Un modelo estructural. Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 27(2). https://www.redalyc.org/journal/104/10462656003/html/

Londoño et al., (2018). Modelos estadísticos sobre la eficacia del marketing digital. Revista EAN, 84, 167-186. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-81602018000100167&script=sci_arttext

López et al., (2018). Estrategias de marketing digital por medio de redes sociales en el contexto de las pymes del ecuador. Ciencia América, 7(2), 39-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6553438

López et al., (2022). Escenarios Prospectivos: Una Revisión De La Literatura Usando El Paquete De R Bibliometrix. Revista Bibliotecas, 18(1), 1683-8947. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8628436

Lozano-Torres et al., (2021). El marketing digital: Herramientas y tendencias actuales. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7(6), 907-921. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383788

Mahecha et al., (2019). Estrategias competitivas de marketing financiero en el sector bancario: Percepción del cliente. Revista Venezolana de Gerencia, 24(88), 1315-9984. https://www.redalyc.org/journal/290/29062051011/29062051011.pdf

Miranda-Torrez, J. (2023). La transformación digital: Estrategia generadora de cambios en las organizaciones. Revista Estrategia Organizacional, 12(2), 2339-3866. http://portal.amelica.org/ameli/journal/133/1334502006/

Moreno et al., (2019). Soluciones Tecnológicas para la Prevención de Fraude y diseño de un Modelo de Prevención del Riesgo Transaccional para el Botón de Pago. Entre Ciencia e Ingeniería, 13(26), 36-42. http://www.scielo.org.co/pdf/ecei/v13n26/1909-8367-ecei13-26-00036.pdf

Núñez Cudriz, E. C., & Miranda Corrales, J. D. (2020). El marketing digital como un elemento de apoyo estratégico a las organizaciones. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 16(30). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v16i30.2915

Ortiz et al., (2016). Los desafíos del marketing en la era del big data. E-Ciencias de la Información, 6(1), 1659-4142. https://www.scielo.sa.cr/pdf/eci/v6n1/1659-4142-eci-601-00016.pdf

Rodríguez Prieto, R. (2016). ¿Qué seguridad? Riesgos y Amenazas de Internet en la Seguridad Humana. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 18(36). https://www.redalyc.org/journal/282/28248171018/html/

Román-Aguirre et al., (2022). La influencia del marketing digital en la decisión de compra de los consumidores de Etafashion. Digital Publisher CEIT, 7(3), 146-157. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.3.1067

Romero, G. E. (2006). Principios y valores éticos en las organizaciones bancarias respecto a la calidad del servicio y atención al cliente. Revista Venezolana de Gerencia, 11(36), 1315-9984. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842006000400008

Solano et al., (2009). La bibliometría: Una herramienta eficaz para evaluar la actividad científica postgraduada. Revista Electrónica de las Ciencias Médicas en Cienfuegos, 7(4), 2, 1727-897X. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v7n4/v7n4a745.pdf

Soler Grillo, S. F. (2021). Comercio electrónico y marketing digital en tiempos de Covid-19. Análisis en una empresa privada peruana. Gestión En El Tercer Milenio, 24(48), 5966. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/vie w/21819

Striedinger Meléndez, M. P., (2018). El Marketing Digital Transforma La Gestión De Pymes En Colombia. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, XIV(27). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=409658132001

Suárez Barcia, L. (2021). Instrumentos administrativos para el fomento de la innovación tecnológica en el sector financiero peruano. Revista de la Facultad de Derecho, (87), 183-229. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0251-34202021000200183&script=sci_abstract

Vargas Garcia, A. H. (2021). La banca digital: Innovación tecnológica en la inclusión financiera en el Perú. Industrial Data, 24(2), 99-120. https://doi.org/10.15381/idata.v24i2.20351

Vega Chica, M. L., & Gonzales Gonzales, S. (2019). Los Desafíos del Marketing en la Era Digital. Revista Publicando, 6(20), 24-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7054943

VOSviewer. (2023). Visualizing scientific landscapes. Recuperado de https://www.vosviewer.com/

Downloads

Published

2024-12-31

Issue

Section

Artículos Científicos

How to Cite

Digital marketing in financial institutions: a review Bibliometric. (2024). Alborada De La Ciencia, 4(4), 52-73. https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2024.4.2419