Mathematics test for remote education in secondary education

Authors

  • Helen Rocío Olivares Ch´ávez Universidad Nacional del Centro del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2022.2.1114

Keywords:

remote education, mathematics, competence, troubleshooting, utility

Abstract

This article has the purpose of elaborating, validating and making the instrument that is a test of mathematics "Practicing what has been learned" reliable for students in the third grade of secondary education, in order to achieve mathematical competencies and especially the usefulness of this. Developing several processes, the first was to develop the instrument taking into account the model of the Student Census Assessment (ECE) test, but contextualized to the place and circumstances that we are living in this pandemic, with eight expert judges validating with the binomial test Resulting 100% valid, then the pilot test was applied to twenty-six students from two educational institutions with similar characteristics, for reliability the Cronbach's Alpha test was used, resulting in 0,688 value that indicates adequate that it has internal consistency. Concluding that the instrument is valid and reliable to develop mathematical competencies in third grade high school students.

References

Argimon, P. y Jiménez, V. (2012). Método de investigación clínica y epidemiológica. 4ta Edición. España.

Courant, R. (1979). ¿Qué es la MATEMÁTICA? Una exposición elemental de sus ideas y métodos. Recuperado de https://www.cimat.mx/~gil/docencia/2010/elementales/que_es_la_matematica.pdf. Edición Española.

Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and theinternal structure of test. Psychometrika.

Gómez, J. (2002). De la enseñanza al aprendizaje de la matemática. Barcelona. Paidós.

Ministerio de Educación del Perú (2007). Proyecto Educativo Nacional al 2021. La educación que queremos para el Perú. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/PEN-2021.pdf

Ministerio de Educación del Perú (2017). Currículo Nacional de la Educación Básica. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf

Ministerio de Educación del Perú (2016). Marco de fundamentación de las pruebas de la evaluación censal de estudiantes. Recuperado de file:///D:/Marco-de-Fundamentaci%C3%B3n-ECE.pdf

Ministerio de Educación del Perú (2019). ¿Qué logran nuestros estudiantes en Matemática? 2º grado de secundaria.

Rico, L., y Lupiáñez, J. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. Madrid. España. Alianza Editorial.

Uzuriaga, L., Vivian, L., y Martínez, A. (2006). Retos de la enseñanza de la matemática en el nuevo milenio. Scientia Et Technica.

Downloads

Published

2022-01-01

Issue

Section

Artículos Científicos

How to Cite

Mathematics test for remote education in secondary education. (2022). Alborada De La Ciencia, 2(2), 36-49. https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2022.2.1114