La cultura docente en una escuela pública urbanomarginal de Lurin - Lima

Authors

  • Alex Oswaldo Sánchez Huarcaya Pontificia Universidad Católica del Perú
  • Solangela Natividad López Huayhualla Pontificia Universidad Católica del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.426

Abstract

In this research work the study of the teachers culture of a Public Educational Institution of the district of Lurín (Lima), based on the beliefs of the professors, is approached. The study considers the theoretical foundations of school culture by asking the following research question: How is the teaching culture from the beliefs of teachers in an I.E of Lurín? Based on the question, we propose the following objective: Analyze teachers' beliefs about the teaching culture regarding their pedagogical practice and teamwork among them. The study is qualitative, following the process of the phenomenological method. We worked with two categories of study: teaching practice and teamwork. To carry out the investigation, five secondary school teachers were considered as informants and, to collect the information, a semi-structured interview was conducted, which was applied in the same institution. According to the results, it was possible to analyze how the teaching culture is, recognizing the existence of subcultures within the same organization, which have attributed different meanings to what is the teaching practice and to teamwork.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzola, O. (2003). Una mirada a la cultura corporativa. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Anzola, O. (2005). Caracterización de la cultura corporativa. Sotavento M.B.A., (6), 30-44. Recuperado de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/sotavento/article/view/1566

Goddard, R., Hoy, W. y Woolfolk, A. (2004). Collective Efficacy Beliefs: Theoretical Developments, Empirical Evidence and Future Directions. Educational Researcher, 33(3), 3 – 13. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Anita_Hoy/publication/240801496_Collective_Efficacy_BeliefsTheoretical_Developments_Empirical_Evidence_and_Future_Directions/links/0c960538792b9315e3000000.pdf

González, R., Ochoa J. y Celaya, R. (2016). Cultura organizacional y desempeño en instituciones de educación superior: implicaciones en las funciones sustantivas de formación, investigación y extensión. Universidad & Empresa, 18(30), 13-31. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/1872/187244133007/

Imbernón, F. (coordinador) (2005). Vivencias de maestros y maestras. Compartir desde la práctica educativa. Barcelona, Grao.

Jiménez, A. y Feliciano, L. (2006). Pensar el pensamiento del profesorado. Revista Española de Pedagogía, LXIV(233), 105-122. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2007/05/PensarElPensamientoDelProfesorado_cortar_233.pdf

López, J. (1995). La cultura de la institución escolar. Investigación en la escuela, (26), 25-35.

Recuperado de http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/26/R26_2.pdf

López, H. (2007). Investigación cualitativa y participativa. Universidad Pontificia Bolivariana. Recuperado de http://eav.upb.edu.co/banco/sites/default/files/files/INVESTIGACIONPSICOLOGIAYEDUCACIONAMBIENTAL_O.pdf

Loyo, R. (2015). La cultura organizacional desde la perspectiva del docente UNEFA. Omnia, 21(2), 53-70. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/737/73743366004/

Martínez, R., Montero, Y. y Pedrosa, M. (2009). Una aproximación a las creencias epistemológicas y pedagógicas de los profesores y a su valoración de Internet, Revista Iberoamericana de Educación, (51/1), 1- 15. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1925

Mayan, M. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos: Modulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. Recuperado de https://sites.ualberta.ca/~iiqm/pdfs/

introduccion.pdf

Mellado, M. y Chaucono, J. (2015). Creencias Pedagógicas del profesorado de una escuela rural en el contexto Mapuche. Revista Electrónica Actividades Investigativas en Educación, 15(3), 1–19. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/447/44741347015/

Mellado, M., Chaucono, J. y Villagra C. (2017). Creencias de directivos escolares: implicancias en el liderazgo pedagógico. Psicología Educacional e Educacional. 21(3), 541–548. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2823/282353802021.pdf

Mendoza, M. y Ortiz, C. (2006). El Liderazgo Transformacional, Dimensiones e Impacto en la Cultura Organizacional y Eficacia de las Empresas. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 14(1), 118 - 134.

Peiró, J. (1999). Cultura y cambio organizacional. Revista de Psicología, 3(4), 69 - 84.

Rivas, J. (2003). La perspectiva cultural de la organización escolar: marco institucional y comportamiento individual. Revista Educar, (31),109-119. Recuperado de educar.uab.cat/article/viewFile/307/28

Rodríguez, R. (2009). La cultura organizacional. Un potencial activo estratégico desde la perspectiva de la administración. Invenio, 12(22), 67-92. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/877/87722106.pdf

Rojas, M. (2014). Las creencias docentes: Delimitación del concepto y propuesta para la investigación. Diálogos Educativos. 14,(27), 89 – 112. Recuperado de http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n27/rojas

Rosales, E. (2009). Creencias colectivas en la escuela pública. Educación, XVIII (35), 71-89. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5057017.pdf

Salazar, J., Guerrero, J., Machado, Y. y Cañedo, R. (2009). Clima y cultura organizacional: dos componentes esenciales en la productividad laboral. ACIMED, 20(4), 67–75. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v20n4/aci041009.pdf

Schein, E. (2004). Organizational culture and leadership. San Francisco, CA : Jossey-Bass. Recuperado de http://ezproxybib.pucp.edu.pe:2048/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cat02225a&AN=pucp.485257&lang=es&site=edslive&scope=site

Tomás, M., Mas, A. y Jofre, G. (2008). ¿Cómo perciben la cultura organizacional de los centros de educación secundaria los futuros docentes? El caso de los estudiantes del CAP de la UAB. REIFOP, 11(2), 47-59. Recuperado de http://www.aufop.com/

Wanlin, P. (2009). La pensée des enseignants lors de la planification de leur enseignement. Revue francaise de pédagogie, (166), 89 – 128. Recuperado de https://journals.openedition.org/rfp/1294

Published

2020-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

La cultura docente en una escuela pública urbanomarginal de Lurin - Lima. (2020). Horizonte De La Ciencia, 10(18). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.426