La cultura docente en una escuela pública urbanomarginal de Lurin - Lima
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.426Abstract
In this research work the study of the teachers culture of a Public Educational Institution of the district of Lurín (Lima), based on the beliefs of the professors, is approached. The study considers the theoretical foundations of school culture by asking the following research question: How is the teaching culture from the beliefs of teachers in an I.E of Lurín? Based on the question, we propose the following objective: Analyze teachers' beliefs about the teaching culture regarding their pedagogical practice and teamwork among them. The study is qualitative, following the process of the phenomenological method. We worked with two categories of study: teaching practice and teamwork. To carry out the investigation, five secondary school teachers were considered as informants and, to collect the information, a semi-structured interview was conducted, which was applied in the same institution. According to the results, it was possible to analyze how the teaching culture is, recognizing the existence of subcultures within the same organization, which have attributed different meanings to what is the teaching practice and to teamwork.Downloads
References
Anzola, O. (2003). Una mirada a la cultura corporativa. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Anzola, O. (2005). Caracterización de la cultura corporativa. Sotavento M.B.A., (6), 30-44. Recuperado de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/sotavento/article/view/1566
Goddard, R., Hoy, W. y Woolfolk, A. (2004). Collective Efficacy Beliefs: Theoretical Developments, Empirical Evidence and Future Directions. Educational Researcher, 33(3), 3 – 13. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Anita_Hoy/publication/240801496_Collective_Efficacy_BeliefsTheoretical_Developments_Empirical_Evidence_and_Future_Directions/links/0c960538792b9315e3000000.pdf
González, R., Ochoa J. y Celaya, R. (2016). Cultura organizacional y desempeño en instituciones de educación superior: implicaciones en las funciones sustantivas de formación, investigación y extensión. Universidad & Empresa, 18(30), 13-31. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/1872/187244133007/
Imbernón, F. (coordinador) (2005). Vivencias de maestros y maestras. Compartir desde la práctica educativa. Barcelona, Grao.
Jiménez, A. y Feliciano, L. (2006). Pensar el pensamiento del profesorado. Revista Española de Pedagogía, LXIV(233), 105-122. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2007/05/PensarElPensamientoDelProfesorado_cortar_233.pdf
López, J. (1995). La cultura de la institución escolar. Investigación en la escuela, (26), 25-35.
Recuperado de http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/26/R26_2.pdf
López, H. (2007). Investigación cualitativa y participativa. Universidad Pontificia Bolivariana. Recuperado de http://eav.upb.edu.co/banco/sites/default/files/files/INVESTIGACIONPSICOLOGIAYEDUCACIONAMBIENTAL_O.pdf
Loyo, R. (2015). La cultura organizacional desde la perspectiva del docente UNEFA. Omnia, 21(2), 53-70. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/737/73743366004/
Martínez, R., Montero, Y. y Pedrosa, M. (2009). Una aproximación a las creencias epistemológicas y pedagógicas de los profesores y a su valoración de Internet, Revista Iberoamericana de Educación, (51/1), 1- 15. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1925
Mayan, M. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos: Modulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. Recuperado de https://sites.ualberta.ca/~iiqm/pdfs/
introduccion.pdf
Mellado, M. y Chaucono, J. (2015). Creencias Pedagógicas del profesorado de una escuela rural en el contexto Mapuche. Revista Electrónica Actividades Investigativas en Educación, 15(3), 1–19. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/447/44741347015/
Mellado, M., Chaucono, J. y Villagra C. (2017). Creencias de directivos escolares: implicancias en el liderazgo pedagógico. Psicología Educacional e Educacional. 21(3), 541–548. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2823/282353802021.pdf
Mendoza, M. y Ortiz, C. (2006). El Liderazgo Transformacional, Dimensiones e Impacto en la Cultura Organizacional y Eficacia de las Empresas. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 14(1), 118 - 134.
Peiró, J. (1999). Cultura y cambio organizacional. Revista de Psicología, 3(4), 69 - 84.
Rivas, J. (2003). La perspectiva cultural de la organización escolar: marco institucional y comportamiento individual. Revista Educar, (31),109-119. Recuperado de educar.uab.cat/article/viewFile/307/28
Rodríguez, R. (2009). La cultura organizacional. Un potencial activo estratégico desde la perspectiva de la administración. Invenio, 12(22), 67-92. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/877/87722106.pdf
Rojas, M. (2014). Las creencias docentes: Delimitación del concepto y propuesta para la investigación. Diálogos Educativos. 14,(27), 89 – 112. Recuperado de http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n27/rojas
Rosales, E. (2009). Creencias colectivas en la escuela pública. Educación, XVIII (35), 71-89. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5057017.pdf
Salazar, J., Guerrero, J., Machado, Y. y Cañedo, R. (2009). Clima y cultura organizacional: dos componentes esenciales en la productividad laboral. ACIMED, 20(4), 67–75. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v20n4/aci041009.pdf
Schein, E. (2004). Organizational culture and leadership. San Francisco, CA : Jossey-Bass. Recuperado de http://ezproxybib.pucp.edu.pe:2048/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cat02225a&AN=pucp.485257&lang=es&site=edslive&scope=site
Tomás, M., Mas, A. y Jofre, G. (2008). ¿Cómo perciben la cultura organizacional de los centros de educación secundaria los futuros docentes? El caso de los estudiantes del CAP de la UAB. REIFOP, 11(2), 47-59. Recuperado de http://www.aufop.com/
Wanlin, P. (2009). La pensée des enseignants lors de la planification de leur enseignement. Revue francaise de pédagogie, (166), 89 – 128. Recuperado de https://journals.openedition.org/rfp/1294
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Horizonte de la Ciencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.