Learning and social skills in 5-year-old preschoolers from Chilca – Huancayo
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.25.1793Keywords:
Social skills, instructional learning, model learning.Abstract
The research that is presented is of an applied type of explanatory level, for this the experimental method was used, its objective was to establish which is more effective instructional learning or learning by model in the process of development of social skills in preschool children. 5 years of Chilca - Huancayo. The static comparison or group comparison design was used only afterwards. The sample consisted of 65 5-year-old preschoolers from the Chilca - Huancayo district, 41 preschoolers make up the experimental group and 24 preschoolers the control group. The technique used for data collection was the interview and direct observation, instructive learning and model learning were experienced, with alternate sessions for its development. The instrument used was a pedagogical test, constructed by the researcher. The main results show that learning by model was more effective than learning by instruction in the process of developing social skills in 5-year-old students from the Chilca district. It is concluded, among other things, that social skills can be learned through observation and imitation of the behaviors that most stand out in their social environment where the child develops
Downloads
References
Andreu, R. (2015). Destrezas Sociales. Madrid – España. Editorial Síntesis S.A.
Bandura, A. (1987). Pensamiento y acción: fundamentos sociales. Barcelona-España: Martínez Roca.
Bonilla, J. (2014). Aprendizaje por imitación. Educar, 10.
Caballo, V. (2005). Manual de Habilidades Sociales Ed. Siglo XXI. México.
Campos, C. C. (2017). Empatía y Habilidades Sociales. [Tesis pregrado, Universidad Rafael Landívar de Guatemala]. Repositorio institucional. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2018/05/42/Campos-Carmen.pdf
Cárdenas, R. (2017). Habilidades sociales y desempeño docente en Instituciones educativas públicas del nivel primaria del distrito de Colcabamba de Tayacaja - Huancavelica. [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio institucional. http://repositorio.uncp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12894/4262/Cardenas%20Zamudio.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Carrillo, G. B. (2015). Validación de un programa lúdico para la mejora de las habilidades sociales en niños de 9 a 12 años. [Tesis doctoral, Universidad de Granada. Andalucía – España]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=56190
Chumbirayco M. (2016). Relación entre la inteligencia emocional, las habilidades sociales, las estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes del VI ciclo de la Universidad César Vallejo – S.J.L. [Tesis doctoral, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/5466/Chumbirayco_pm%20-%20Resumen.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Hofstadt, C. (2005). El libro de las Habilidades de Comunicación. Como mejorar la comunicación personal. Díaz de Santos, S.A. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=7ldQbFzhRBkC&oi=fnd&pg=PA3&dq=habilidades+de+comunicaci%C3%B3n+y+aprendizaje+social&ots=7gqsSW5GQy&sig=h0fGtaZF0iew2zKVEy_3umzoD0c#v=onepage&q=habilidades%20de%20comunicaci%C3%B3n%20y%20aprendizaje%20social&f=true
Huertas, R. C. (2017). Habilidades sociales de los estudiantes de 4 años de la I.E.I. N°001 María Concepción Ramos Campos-Piura. [Tesis de maestría, Universidad de Piura]. Repositorio institucional. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/3140
Lorente, S. (2014). Efecto de la competencia social, la empatía y la conducta prosocial en adolescentes. [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. Repositorio Institucional. https://core.ac.uk/download/71025978.pdf
Ministerio de educación, cultura y deporte (1998). Las Habilidades Sociales en el Currículo. España. Recuperado de: https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/habilidades_sociales_curriculo_mec.pdf
Montalvo, M. E. (2019). Habilidades sociales en niños de cinco años de una Institución Educativa Pública de San Juan de Lurigancho. [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio institucional. http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/8902/1/2019_Montalvo-Suarez.pdf
Montero, V. E. (2018). Habilidades sociales en estudiantes del nivel secundario provenientes de colegios estatales del Perú, según sexo y macrorregión de procedencia. [Tesis de maestría, Universidad Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/7545
Muñoz C., Crespi, P. y Angrehs, R. (2011) Habilidades Sociales. Madrid – España. Ediciones Paraninfo, S.A. 1°edición.
Ramos, G. (2016). Taller PEQUICLOWN y habilidades sociales en los niños de 5 años de la IEE Sagrado Corazón de Jesús N° 465 – Huancayo. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio institucional. http://repositorio.uncp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12894/3439/Ramos%20Alvarez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez H. y Reyes, C. (2006). Metodología y diseños de la investigación científica. Lima, Perú. Editorial Visión Universitaria.
Schunk, D. (2012). Teorías del Aprendizaje. Una perspectiva educativa. Naucalpan de Juárez, México. Pearson Educación de México, S.A. de C.V.
Suzuki, S. (2001). La educación del talento. Impreso en Lima.
Yarlequé, L. y Moya, N. (2009). Logro de Competencias en la Educación. Huancayo, Perú: Primera edición.
Zaldivar, D. (1994). Entrenamiento asertivo, aprendizaje social y entrenamiento en habilidades sociales. Revista Cubana de psicología, 12, 2-3. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v11n2-3/01.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.