The COVID-19 does not stop, and neither do social workers: Intervention in public management with people with disabilities
Keywords:
Social Work, Inclusive Art, COVID-19 pandemic, social development, Disability, public managementAbstract
This article is about the pre professional intervention carried out in the OMAPED of the District of San Borja in 2020, specifically articulating Social Work with Inclusive Art in the context of the COVID-19 pandemic. This work focuses on the perspective of social development as a result of artistic workshops, focusing on disability as a synonym for diversity so that they can achieve an effective performance in their daily lives. The topic is introduced here, briefly developing the main concepts and outlining the conclusions derived from the results of an intervention project. These are case-based recommendations that raise awareness, encourage and guide those who have not yet worked and include people with disabilities in public management from the area of Social Programs
Downloads
References
Abad, J. (2009). Usos y funciones de las artes en la educación y el desarrollo humano. En Jiménez, L., Aguirre, I., & Pimentel, L. (Coods) Educación Artística Cultura y Ciudadanía (1-183). Madrid: OEI. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/EDART2.pdf
Ainscow, M. (2003). Desarrollo de sistemas educativos inclusivo.Reino Unido: The University of Manchester.
Anastasiou, D. y Kauffman, J. (2011), “A Social Constructionist Approach to Disability: Implications for Special Education”. Exceptional Children, no. 77 (3), p. 379.
Badilla, F. (2011). Arte terapia: Una manera de fortalecer la autoestima. (Tesis de maestría), Santiago de Chile, Universidad de Chile. Recuperado de http://www.tesis.uchile.cl/tesis/uchile/2011/ar-badilla_f/pdfAmont/ar-badilla_f.pdf
Campoy Cervera, Ignacio, (2007). “La discapacidad y su tratamiento conforme a la Constitución española de 1978”, en Igualdad, no discriminación y discapacidad. Una visión integradora de las realidades española y argentina, Madrid: Dyskinson, p. 193.
Corte IDH, Caso Furlán y familiares vs Argentina, sentencia de 31 de agosto del 2012, Serie C N.° 246, párr.
; Corte IDH, Caso Chinchilla Sandoval vs Guatemala, sentencia de 29 de febrero de 2016, Serie C N° 312, párr. 39.
De Asís, R. (2007), “Derechos humanos y discapacidad.Algunas reflexiones derivadas del análisis de la discapacidad desde la teoría de los derechos”, en Campoy, I. y Palacios, A (eds.), Igualdad, no discriminación y discapacidad. Una visión integradora de las realidades española y argentina, Madrid: Madrid, p. 17.
Etxeberria, X. & Flórez, J. (2018). Fundación Iberoamericana Down21. Down21. Recuperado de: https://www.down21.org/etica-y-discapacidad.html
García, Roberto y Bustos, Guillermina (2015), Discapacidad y problemática familiar. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, núm. 8, marzo-agosto, Universidad de Guadalajara. Guadalajara, México. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=499051499005
Häberle, P. (2003), El Estado constitucional, Universidad Nacional Autónoma de México, México D.F., p. 3.
Herrera.M. (2017). El nuevo perfil del trabajador social. Recuperado de https://www.unir.net/ciencias-sociales/revista/noticias/el-nuevo-perfil-del-trabajador-social/549201723799/
INEI (2019), Directorio Nacional de Municipalidades Provinciales, Distritales y Centros Poblados. Recuperado de: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1420/index.html
INEI (2019), Estadísticas de discapacidad. Instituto Nacional de Estadística e Informática Perú. Recuperado de: https://www.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/discapacidad-7995/
INEI (2019), Perfil Sociodemográfico del Perú 2017. Recuperado de: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1539/index.html
Jiménez, A. (2007), “Conceptos y tipologías de la discapacidad: documentos y normativas de clasificación más relevantes”, en De Lorenzo, R. y Pérez, L., Tratado sobre discapacidad, Pamplona: Aranzadi, p. 178.
OMS (2019), Discapacidad y salud. Organización Mundial de la Salud. Recuperado de: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health
OMS (2019), Discapacidad y salud. Organización Mundial de la Salud. Recuperado de: https://www.who.int/features/factfiles/disability/es/
ONU (2019), Personas con discapacidad. Organización de las Naciones Unidas Departamento de Asuntos Económicos y Sociales. Recuperado de: https://www.un.org/development/desa/disabilities-es/algunos-datos-sobre-las-personas-con-discapacidad.html
Palacios, A. (2008), “El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad”, Madrid: Cermi,, p. 37.
Palacios, A. (2008), El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, ob. cit., p. 103.
Simkiss, D., Blackburn C., Mukoro F., Read J., Spencer N., (2011). Childhood disability and socio-economic circumstances in low and middle income countries: systematic review. BMC Pediatr., doi: 10.1186/1471-2431-11-119.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pacsi Urbina, Miriam Xiomara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
